Verejné osvetlenie prevezme dopravný podnik
Veľká modernizácia verejného osvetlenia v Košiciach sa odkladá. Dočasne ho prevezme do správy Dopravný podnik mesta Košice.
Namiesto mena súkromnej firmy, ktorá by ako víťaz tendra na základe koncesie na vlastné náklady zmoderznizovala a zároveň prevádzkovala verejné osvetlenie, mesto Košice v piatok zverejnilo zmluvu so svojím podnikom.
Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) v dokumente poveruje prevádzkovaním a údržbou pouličných lámp. Celý systém osvetlenia podnik prevezme od firmy Eltodo, ktorej dnes po pätnástich rokoch končí zmluva s mestom Košice.
Dočasná zmluva
Zmluva tak začína od 1. augusta, pričom nie je dohodnutý čas, na aké dlhé obdobie preberá mestská firma celá systém. Odkazuje na prebiehajúce verejné obstarávanie, ktorého výsledkom má byť uzatvorenie dlhodobej koncesnej zmluvy s úspešným uchádzačom.
Mesto bude Dopravnému podniku platiť 2,04 eura mesačne za každý svetelný bod, taktiež zaplatí skutočné náklady za distribúciu a dodávku elektrickej energie.
Dopravný podnik musí zabezpečiť prevádzkovanie a udržiavanie verejného osvetlenia, ako aj dispečing 24 hodín denne s vyčlenenou telefónnou linkou, či evidenciu hlásených porúch a odstraňovania škôd.
Raši: Len podľa zákona
Mesto provizórium obhajuje tým, že nájsť vhodného prevádzkovateľa je náročné. Napríklad v Prahe trval tento proces viac ako jeden a pol roka.
„Ide o súťaž na nového prevádzkovateľa verejného osvetlenia a veľkú investíciu. Pokiaľ všetko neprebehne podľa zákona o verejnom obstarávaní, bude to spravovať Dopravný podnik. Nový prevádzkovateľ to má robiť 15 rokov a investovať milióny eur. Všetko preto musí prebehnúť v poriadku,“ reagoval primátor Košíc Richard Raši (Smer).
Súhlasí s ním aj jeho častý kritik a opozičný poslanec Miloš Ihnát: „V období medzi verejným obstarávaním a výberom novej spoločnosti je vákuum, a to bude vypĺňať Dopravný podnik. Chcem veriť, že do výberu nového prevádzkovateľa osvetlenia v Košiciach spolupráca s mestskou akciovkou bude prebiehať bez problémov. Čas ukáže, ako to bude v samotnej pracovnej činnosti a potrebách.“,
Objednali poradenstvo
Magistrát v polovici júla zverejnil externú objednávku vo výške 9600 eur, v ktorej si od pražskej firmy objednáva poradenstvo pri preberaní sústavy verejného osvetlenia od firmy Eltodo Osvetlenie.
V marci vyhlásila radnica verejné obstarávanie na výber koncesionára, ktorý by poskytoval služby verejného osvetlenia. Posledný údaj vo vestníku z 9. mája informoval o otváraní ponúk.
Celková predpokladaná hodnota kontraktu je vyše 41,5 milióna eur bez DPH.
V meste je dokopy 18 059 svietidiel, pričom časť z nich už bola vymenená doterajším prevádzkovateľom, ďalšie boli a ešte budú obnovené počas rekonštrukcie električkových tratí.
Osvetlenie je v zlom stave
Environmentálna a energetická agentúra pre mesto zadefinovala rozsah modernizácie. Zistila, že 80 percent stožiarov verejného osvetlenia je po dobe životnosti. Rovnako je potrebné podľa nej modernizovať rozvádzače verejného osvetlenia.
Radnica by mala novému dodávateľovi platiť obdobnú sumu ako doteraz. Plán je taký, že nový prevádzkovateľ by investície financoval z úspor elektrickej energie.
[ad][/ad]Nový prevádzkovateľ bude musieť za dva roky v prvej etape na obnovu verejného osvetlenia vynaložiť 28 miliónov eur.
– 15 193 svietidiel za LED
– 350 rozvádzačov verejného osvetlenia
– 5000 stožiarov po životnosti
– 100 kilometrov káblov
– 100 priechodov pre chodcov lepšie nasvietia
Problémy s tendrom má aj Bratislava
Tender na osvetlenie vyhlásilo aj hlavné mesto. Okrem Siemensu sa prihlásila aj firmy Eltodo, ktorá doteraz spravovala osvetlenie v Košiciach.
V Bratislave sa súťažilo o dvadsaťročný kontrakt za viac ako 170 miliónov eur. Víťaz mal byť známi v júli, napokon súťaž predĺžili. Uchádzači sa môžu hlásiť do 10. augusta.
V polovici júla mestskí poslanci žiadali primátora súťaž zrušiť. Majú podozrenie, že vo viacerých bodoch mohol byť porušený zákon o verejnom obstarávaní.
Nové technológie
Bratislava chce do siedmich rokov vymeniť klasické žiarovky na všetkých 47-tisíc svietidlách za LED technológiu. Nahradia aj tisíce stĺpov.
Podmienkou pre nového prevádzkovateľa je aj zabezpečenie nových technológií, napríklad monitorovanie parkovania či nabíjacie stanice pre automobily. Očakáva sa úspora až 40 percent nákladov oproti súčasnému stavu.