Vodičom dvíhajú tlak nové semafory na Komenského ulici
Zmeny, ktoré nastali v organizácii dopravy po modernizácii električkovej trate na Komenského ulici, vyvolali u Košičanov zmiešané pocity. Okrem toho, že sa na ulici zmenšil počet parkovacích miest, sa vodiči sťažujú aj na novozriadené semafory.
Nová svetelná signalizácia pribudla na dvoch miestach. Prvým je križovatka Komenského s Letnou a Chalupkovou ulicou a druhým nová električková zastávka pri križovatke s Bocatiovou ulicou, bezprostredne pri dome Červeného kríža.
Spomaľujú premávku
Vodiči, ktorí často jazdia po Komenského, sa však sťažujú, že nové semafory až príliš prekážajú plynulosti dopravy na frekventovanej ulici. „Svetelnú signalizáciu na križovatke s Letnou beriem ako plus, ale len počas dopravných špičiek. Prečo však fungujú všetky semafory v plnom režime 24 hodín denne sedem dní v týždni? Počas voľnejších hodín, keď je doprava zanedbateľná z pohľadu hustoty, funkčnosť týchto semaforov dopravu zbytočne spomaľuje. To sa týka najmä semaforov pri Červenom kríži,“ napísal nám náš čitateľ Vladimír Fodor.
Vznikajú kolóny áut
„Chodím po tejto ulici dennodenne už roky a nikde nebol problém, ani v špičke. Kolóny sa tam tvoria práve teraz, keď fungujú nové semafory. Zapnuté sú ešte aj v nedeľu, keď je áut i chodcov na ceste naozaj málo,“ pripája sa ďalší Košičan na Facebooku.
Kolóny sú na Komenského najmä počas rannej a popoludňajšej dopravnej špičky. Pri zhustenej premávke sa javia nové priechody so semaformi potrebné na to, aby chodci mohli bezpečne prejsť cez cestu. Mimo špičiek však pri nich autá čakajú na zelenú úplne zbytočne.
Pohotovostný režim
Rovnaký názor majú aj viacerí taxikári, ktorých sme sa opýtali na ich pohľad na spomínanú situáciu. Hovorili nám najmä o tom, že ich semafory najmä večer a v noci zdržujú, keď chodca nevidno široko-ďaleko, ale červená svieti a musia čakať.
Riešenie vidia vodiči v tom, že by mohli byť v čase mimo dopravných špičiek nové semafory spustené v pohotovostnom režime, teda aby na nich sústavne blikala oranžová.
„Bežne sa to takto robí aj na oveľa väčších a frekventovanejších križovatkách. Príklad je hneď neďaleko – na Námestí maratónu mieru pri príjazde od Jumbo centra,“ pripája V. Fodor svoj postreh.
[ad][/ad]Bezpečnosť na prvom mieste
Správcom komunikácií v Košiciach je magistrát mesta, preto sme sa naň obrátili s otázkami na potrebu nových semaforov a spôsob ich riadenia dopravy najmä na priechode pre chodcov pri Bocatiovej.
„Nové semafory boli potrebné z dôvodu zabezpečenia bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky v križovatke Komenského – Letná, ktorá sa dlhodobo vyznačuje kolíziami medzi električkami a vozidlami individuálnej automobilovej dopravy. V čase rannej a poobedňajšej špičky bývajú problémy s vjazdom vozidiel do križovatky najmä z Letnej. V križovatke došlo aj k zvýšeniu intenzity peších vzhľadom na nové umiestnenie električkových zastávok,“ zdôvodňuje hovorkyňa magistrátu Linda Šnajdárová.
Podľa jej slov v minulosti už križovatku riadila svetelná signalizácia, tá bola v rámci modernizácie električkovej trate len obnovená. Košičania bývajúci na Komenského, ktorých sme oslovili, si však na žiadne semafory ani na križovatke s Letnou ani pri Bocatiovej nepamätajú…
Zbierajú údaje
Podľa hovorkyne mesta vybudovanie svetelnej signalizácie na priechode pre peších Komenského – Bocatiova dlhodobo požadovala mestská časť Košice – Staré Mesto.
„Zrealizovali sa v rámci zriadenia nových električkových zastávok. Oba nové svetelne riadené uzly sú prepojené a riadia električky aj motorové vozidlá v koordinovanom režime. V priebehu februára bude v križovatke dokončené dynamické riadenie. Priechod pre peších Bocatiova bude riadený na základe dopytu peších z chodeckých tlačidiel,“ vysvetľuje L. Šnajdárová.
V súčasnosti sú nové semafory podľa jej slov spustené v tzv. skúšobnom režime. Znamená to, že v radiči sa zbierajú pomocou detektorov vo vozovke údaje o počtoch motorových vozidiel v jednotlivých smeroch. Po približne trojmesačnom období získané údaje dopravní inžinieri vyhodnotia, spracujú a použijú na návrh optimálneho dynamického riadenia dopravy na Komenského ulici.
[article slug=”do-miskolca-i-pesti-rychlejsie”][/article]V súvislosti s potrebou zriadenia nových miest so svetelnou signalizáciou sme boli zvedaví na to, či sa na križovatkách Komenského s Letnou a Bocatiovou ulicou stáva viac dopravných nehôd ako na iných miestach, kde semafory nie sú. Opýtali sme sa na to polície. „Križovatky, ktoré spomínate, Krajský dopravný inšpektorát Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Košiciach neeviduje ako nehodové úseky,“ sprostredkovala nám odpoveď dopravných policajtov krajská hovorkyňa Lenka Ivanová.
ANKETA: Aký máte názor na nové semafory, ktoré pribudli po modernizácii električkových tratí?
Martin Nakata / konštruktér
Je dobré, že pri Bocatiovej zriadili semafor, pretože v blízkosti sú školy a je to najmä pre deti oveľa bezpečnejšie. Akurát by ho mohli počas víkendov, keď je počet chodcov oveľa menší, vypínať.
Karol Ronay / dôchodca
Je to bezpečnejšie pre chodcov a my, vodiči, sa prispôsobíme. Mohlo by to však byť zapnuté len cez deň, potom by to mohli vypínať rovnako ako cez víkendy. V sobotu a v nedeľu musíme zbytočne stáť, aj keď žiadny chodec nie je nablízku.
Róbert Rosenberg / pedagóg
So semaforom pri novej zastávke električky absolútne súhlasím. Predtým tu vodiči jazdili rýchlo ako blázni. Mne neprekáža ani to, že sú zapnuté aj v noci a cez víkendy. Dodržiavam predpisy a myslím si, že myslieť sa má v prvom rade na bezpečnosť.
Ľubo / dôchodca
Dlhé roky tu premávka fungovala bez problémov aj bez semaforov. Ak ich už tu namontovali, mali by ich na víkendy, keď tu pohyb chodcov je neporovnateľne menší, vypínať. Vtedy totiž naozaj len zbytočne zdržiavajú a narušujú plynulosť premávky.