Vrtuľníky nad hlavami Košičanov už krúžiť nebudú, lety kontrolujú
Hluk, a najmä nočné lety vrtuľníkov zo špeciálneho školiaceho strediska Slovak Training Academy (STA), stále znepokojujú Košičanov, ktorým krúžia nad hlavami. Občania nevylučujú petíciu proti cvičným letom helikoptér. Spoločnosť tvrdí, že reakcie ľudí jej nie sú ľahostajné a každý objektívny podnet berie mimoriadne vážne.
Školiace stredisko pre pilotov vrtuľníkov z celého sveta na košickom letisku pôsobí od decembra minulého roka.
[ad][/ad]Pri porušení vyvodia prísne personálne opatrenia
Ešte počas slávnostného otvorenia strediska povedal jeho riaditeľ Juraj Lauš, že obyvatelia sa nemusia obávať zvýšeného hluku, pretože praktický pilotný výcvik nebude nad obytnými zónami.
„Toto vyjadrenie nebolo úplne šťastné. Istá miera hluku totiž pri vrtuľníkoch bude vždy. Snažíme sa ju zredukovať na maximálnu možnú mieru,“ uviedol Ivan Rudolf, mediálny zástupca STA. Pripustil, že pri prvotnom plánovaní trás preletov neboli dôslední, a tak sa stalo, že niektoré vrtuľníky prelietavali nad obytnými zónami. „Po spätnej väzbe od ľudí z Košíc a okolia sme prijali okamžité opatrenia,“ informoval KOŠICE:DNES I. Rudolf. Ako uviedol, vrtuľníky vybavili takzvanými trackermi, ktoré dokážu aj spätne veľmi presne identifikovať trasu letu.
„Jasne ukazujú, že nad obytnými zónami sa už nelieta. Ak by sa v budúcnosti stalo, že piloti budú lietať priamo nad obytnou zónou v malých výškach, vyvodíme z toho prísne personálne opatrenia,“ upozornil Rudolf. Spomenul, že od spustenia výcviku STA striktne dodržiava legislatívu a predpisy.
Piloti musia byť pripravení aj na nočné lety
Zlosť majú Košičania najmä na nočné lety po 22. hodine, kedy je už nočný kľud. „Sú nevyhnutné k tomu, aby boli piloti schopní lietať aj v noci. Napríklad musia byť pripravení pomáhať pri mimoriadnych situáciách, ako sú živelné pohromy. A tie si nevyberajú, či je deň alebo noc. Na výcvik pilotov v nočných letoch je potrebná absolútna tma,“ podotkol Rudolf.
Pripustil, že pred niekoľkými týždňami, keď boli reakcie ľudí najintenzívnejšie, zapadalo slnko až okolo 21.30 h, preto lietali piloti od 22. hodiny až do polnoci. „Po sťažnostiach sme skrátili časy letov do 23.00. Chceme obyvateľov poprosiť o istú mieru tolerantnosti. Ako som už spomínal, ide aj o verejný záujem.“
Jedným z opatrení by mohol byť mobilný osvetlený heliport na noc. „Snažíme sa čo najskôr ho zaobstarať. Dá sa preniesť na čo najmenej zaľudnené miesto, prípadne striedať jeho umiestnenie,“ konštatoval I. Rudolf.
Meranie potvrdilo, že hlučnosť neprekročili
Výcvik, ktorý momentálne prebieha, mali skončiť v polovici septembra, no ten sa predĺži. „Dôvodom sú práve hlukové opatrenia a skrátenie nočných letov do 23. hodiny. Ďalším faktorom je počasie, keďže niekoľkokrát bolo lietanie pre búrky zrušené. Do konca septembra by však mali byť nočné lety ukončené,“ spomenul Rudolf. Dodal, že po sťažnostiach obyvateľov odklonili mimo okrsok košického letiska asi 70 percent letov.
„Vo viacerých oblastiach, odkiaľ boli hlásené sťažnosti, sme merali hlučnosť, pričom ani v jednom prípade sme ju neprekročili. Šéf inštruktorov vydal všetkým inštruktorom nariadenie vyhýbať sa obytným zónam v maximálnej možnej miere. Ak ale naše vrtuľníky lietajú v noci v minimálnej výške 500 metrov nad terénom, pričom legislatíva prikazuje minimálnu výšku 150 metrov nad terénom, hluk, ktorý prelet spôsobuje, sa šíri do väčšieho priestoru. Je preto možné, že ľudia vnímajú hluk, na ktorý doteraz neboli zvyknutí, hoci vrtuľník v skutočnosti neletí nad obytnou zónou, ale medzi obcami.“
Momentálne v STA prebieha iba prvý výcvik, no spoločnosť chce v budúcnosti zaškoľovať aj ďalších pilotov, čo znamená, že vrtuľníky budú lietať aj naďalej. „Plán letov v budúcnosti závisí samozrejme od dopytu po našich službách a od možností našich kapacít. Nočné lety, ako som už spomínal, chceme zredukovať mobilným heliportom. Denné pristátia sa dajú realizovať relatívne kdekoľvek, ale nočné lety len na letiskách, ktoré sú na to schválené. Patrí medzi na aj košické,“ poznamenal Rudolf.
[ad2][/ad2]Ochotní sú komunikovať s ktorýmkoľvek starostom
K vyhláseniu mesta Košice, že STA nedodržala dohodu, sa spoločnosť vyjadrovať odmieta, nakoľko sa blížia voľby a neradi by sa nechali vtiahnuť do politického boja. Na otázku, že radnica uvažuje nad zamedzením letov nad mestom a plánuje sa obrátiť na Dopravný úrad v Bratislave, Rudolf reagoval: „Dopravný úrad nie je vlastníkom licencie. Tú vlastní Heli company, ktorá je súčasťou našej spoločnosti.“
„Nie sme len súkromná firma, ktorá sem prišla robiť biznis. Treba si uvedomiť, že projekt vrtuľníkovej akadémie nás stál 25 miliónov eur, pričom od štátu sme nedostali ani euro. Veľa z týchto peňazí skončilo v regióne, priniesli sme zamestnanosť, ako aj ďalšie výhody. Dnes dávame prácu asi 150 ľuďom a plánujeme zamestnať ďalších približne 150,“ vysvetlil Rudolf.
Podotkol, že STA je pripravená spolupracovať s krízovým štábom a vie dať k dispozícii vrtuľníky pri mimoriadnych situáciách, keď je najdôležitejší ľudský život. „Kompromis vidíme v tom, že budeme pozorne načúvať starostom, diskutovať o ich postrehoch a budeme sa snažiť otvorene komunikovať všetky informácie, ktorú môžu byť pre obyvateľov užitočné,“ zdôraznil Rudolf.
Napriek sťažnostiam by si Košice zvolili opäť
Investícia a príchod STA do Košíc bol spočiatku vnímaný pozitívne. Už vtedy sa ale mnohí pozastavovali nad tým, či by nebolo lepšie umiestniť takúto základňu v susednom Prešove, kde je aj základňa vrtuľníkov slovenskej armády. Rudolf príchod do Košíc okomentoval tým, že zavážili tradícia a história letectva v regióne, Letecká fakulta Technickej univerzity, odborne vzdelaní ľudia, ako aj infraštruktúra. „Ľudia v Košiciach boli vždy zvyknutí, že tento región sa považoval za oblasť letectva. Investovali sme veľa peňazí do obnovy leteckej fakulty, kde vznikol v súvislosti s našou akadémiou nový študijný program Letecká a kozmická technika. Ročne tak škola vygeneruje viac ako 150 odborníkov, ktorí budú schopní uplatniť sa kdekoľvek vo svete,“ zdôraznil I. Rudolf. Na otázku, či by po skúsenostiach so sťažnosťami zo strany Košičanov sa STA rozhodla znova pre Košice, odpovedal: „Určite áno.“
Radnica požiadala o zastavenie letov
Mesto Košice trvá na tom, aby výcvikové stredisko dodržalo sľub a zastavilo prelety vrtuľníkov nad obytnými zónami.
„Po osobnom stretnutí, ktoré sa uskutočnilo pred dvoma týždňami, a nenaplnenom prísľube z tohto stretnutia, lety vrtuľníkov nad obytnými zónami pokračovali. Námestník primátora Martin Petruško poslal preto predstaviteľom Slovak Training Academy oficiálnu žiadosť o zastavenie letov. Upozornil ich, že Mesto Košice sa obráti na Dopravný úrad v Bratislave, aby zo zákona preveril výcvikové lety. Obťažovanie obyvateľov hlukom helikoptér je z pohľadu vedenia mesta neprijateľné a výcvik niekoľkých vojenských pilotov sa nesmie diať na úkor niekoľko desiatok tisíc obyvateľov Košíc,“ informovala Linda Šnajdárová, hovorkyňa magistrátu.
Problémom sa zaoberala minulý týždeň aj Rada starostov. Uvažuje o tom, že mesto osloví Dopravný úrad v Bratislave v najbližších dňoch. Denník KOŠICE:DNES oslovil aj Útvar vedúceho hygienika rezortu Ministerstva dopravy a výstavby, oddelenie oblastného hygienika Košice. „V súvislosti s uvedeným problémom naše pracovisko oslovené nebolo. Zaoberáme sa podnetmi obyvateľov na hluk v životnom prostredí, spôsobený prevádzkou košického letiska,“ uviedla Irena Miková, oblastná hygienička Košice.
Anketa: Aký je váš názor na prelety vrtuľníkov?
[article slug=”zvuk-helikopter-vytrhava-ludi-zo-sna”][/article] [ad3][/ad3]