Vyrastá nám hlúpa generácia? Spytujte svoje svedomie
Pribalilo si vaše dieťa do prázdninovej batožiny knižku? Môžete si gratulovať! V ostatných rokoch sa totiž nielen na Slovensku skloňuje pojem čitateľská (ne)gramotnosť i fóbia spájajúca sa s knihami – bibliofóbia.
Podľa aktuálnych výsledkov medzinárodného výskumu pripravenosti 15-ročných žiakov na život Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD PISA) sa Slovensko ocitlo v čitateľskej gramotnosti takmer na samom chvoste spomedzi 35 krajín OECD. Výrazne horšie výsledky v porovnaní so SR dosiahli iba Turecko a Mexiko.
Rozprávky obohacujú
Večerné rituály, keď rodičia deťom pred spaním prečítajú obľúbenú rozprávku, sa pomaly stávajú zriedkavosťou. V rodinách s malými deťmi stále častejšie nahrádza knihu televízia alebo počítačové hry.
Táto ľahostajnosť rodičov môže mať v budúcnosti fatálne následky. „Je veľa výskumov, ktoré dokazujú, že deti, ktorým rodičia v útlom detstve čítali, majú až o 70 percent bohatšiu slovnú zásobu ako ostatné,“ hovorí riaditeľka Knižnice pre mládež mesta Košice Iveta Hurná. „Rodičia si myslia, že hraná rozprávka môže nahradiť knihu, opak je však pravdou. Kým vo filme sú postavy i scéna jasne definované, pri čítaní dieťa zapája fantáziu a vytvorí si v nej vlastný film podľa svojich predstáv. Takáto práca s fantáziou, ktorá je u detí zvlášť vyvinutá, má blahodarné dôsledky na ďalší život.”
Vážne varovanie
„Keď takéto deti nastúpia ako prváčikovia do školy, majú neporovnateľne lepšiu štartovaciu čiaru ako deti, ktorým rodičia nečítali,” dôvodí riaditeľka knižnice. Podľa skúseností z praxe, ak sa dieťa nestretne v útlom veku s rozprávkami, ktoré mu niekto číta, nemožno sa čudovať, že vo vyššom veku nerozumie čítanému textu, nedokáže ho vyhodnotiť, zapamätať si myšlienky textu, vyvodiť z neho ponaučenie, vlastný úsudok, či reprodukovať ho. A nielen to. „Ak deti nemajú z detstva skúsenosť s čítaním rozprávok, vyrastie nám generácia bez fantázie, ktorá nie je schopná počúvať. Bohužiaľ, vyrastie nám hlúpa generácia,” varuje Iveta Hurná.
Unikátny projekt
Neblahú situáciu, ktorú potvrdzujú aj štatistické údaje, riešia v Košiciach pracovníci knižnice i učitelia v školách. Pozitívnym príkladom je unikátny projekt Flip&Movie medzinárodného programu Erasmus+, do ktorého sa zapojilo Chorvátsko, Lotyšsko, Španielsko, Taliansko a Slovensko. Ako jediní na Slovensku na projekte spolupracujú učitelia a žiaci ZŠ s MŠ Želiarska 4 v Košiciach. Spolu so zahraničnými partnermi sa aktívne venujú tomu, aby deti opäť nadobudli vzťah ku knihám a predovšetkým – aby im rozumeli.
Najlepší na Slovensku
Deti si v priebehu projektu mohli vyskúšať rôzne tvorivé prístupy – venovali sa herectvu a dramatizácii, tvorili komiksy, vyskúšali si tvorbu filmu i knihy. „Čítanie s porozumením a tvorivé písanie sme prepájali s používaním IT a s inovatívnymi metódami,” vyratúva množstvo aktivít, ktoré zrealizovali počas dvoch rokov projektu, jeho koordinátorka na Slovensku Darina Fedorová. Blahodarné dôsledky sa prejavili aj v testovaní deviatakov a piatakov. „V tomto školskom roku boli naši piataci v testovaní v slovenskom jazyku a literatúre na prvom mieste v Košickom kraji, deviataci dokonca najlepší na Slovensku. V oboch prípadoch sme si oproti predchádzajúcim rokom polepšili o niekoľko priečok,” právom sa hrdí koordinátorka unikátneho projektu.
Košická knižnica pre mládež šíri čitateľskú gramotnosť už 62 rokov. Počet mladých čitateľov neklesá, momentálne ich evidujú viac ako 13-tisíc. „V priebehu roka sa snažíme pripravovať aktivity nielen pre našich čitateľov, ale aj pre ich rodičov, starých rodičov a učiteľov,” prezrádza riaditeľka knižnice Iveta Hurná.
Jedným z množstva projektov je Vianočná knižka sa otvára. Ide o bulletin, ktorý pripravujú s odborníkmi. Tvorí ho odporúčaná literatúra, ktorá je momentálne dostupná na knižnom trhu. Je odstupňovaná podľa veku čitateľa a je skvelou pomôckou pre rodičov či starých rodičov, ktorí hľadajú vhodný darček pod stromček. „Snažíme sa, aby naši čitatelia poznali kvalitnú literatúru. Ak by sme výber kníh nechali len na deti, skôr by siahli po akčnej literatúre,” dodáva I. Hurná
Kráľovná žije život svojich hrdinov
O tom, že kniha je skvelý spoločník, hovorí aj kráľovná detských čitateľov za rok 2017, dvanásťročná Terezka Stanová. „Čítam, lebo milujem svet fantázie. V ňom môžem prežívať dobrodružstvá iných hrdinov.”
Pozitívny dopad má Terezkina láska ku knihám aj v škole. „Pomáha mi to, napríklad, pri diktátoch. Keď neviem, aké i mám použiť v slove, jednoducho si ho predstavím a viem, ako sa správne píše,“ prezrádza vášnivá čitateľka. Nuž a doslova si užíva slohové práce. Kým niektorí spolužiaci hľadajú vhodné slová, vďaka slovnej zásobe a fantázii je kvalitná práca hotová bez problémov.
O tom, že vášeň k čítaniu sa prebúdza už v útlom veku, hovorí aj Terezkin otec. „U nás je kniha vždy niečo hodnotné a cenné. Pravidelne si knihy kupujeme ako darčeky pod stromček, ale aj pri iných príležitostiach,” prezrádza otec kráľovnej čitateľov Peter Stano. Samozrejme, že Terezke od malička každý večer čítali. Dodnes zachovali tradíciu pravidelného čítania z Biblie, pri ktorom sa zíde celá rodina. „Vďaka knihám vidím u Terezky bohatú slovnú zásobu, ale vie, napríklad, aj vizuálne rozoznať gramatické chyby. Predovšetkým však z kníh získava podnety, ktoré rozvíjajú jej fantáziu,” prezrádza Peter Stano.
(JF)
Foto: Veronika Janušková