Vyskúšali sme košickú novinku – autíčka na paušál
Žlté dvojmiestne autíčka sa rozbehli po košických uliciach minulý pondelok. Včera sme sa rozhodli, že vyskúšame všetko, čo musí zákazník podstúpiť, aby od jedného z nich po zaparkovaní spokojný odišiel.
O prednostiach systému carsharingu niet pochýb. Spočíva v tom, že po meste jazdia vozidlá, ktoré môže zaregistrovaný zákazník použiť, teda odviezť sa, kam potrebuje. Tam auto nechá a použiť ho môže ďalší zákazník. Keďže človek nemusí používať svoje auto, zníži sa tým počet jazdiacich vozidiel v meste, dopravné zápchy i nápor na parkovanie. V Košiciach, keďže prevádzkovateľ používa dvojmiestne elektrické autíčka značky ZhiDou, k výhodám pristupuje aj ekologické hľadisko – žiadne výfukové plyny a exhaláty do ovzdušia.
S rozbehom sú vo firme, ktorá košický caresharing prevádzkuje, navýsosť spokojní. “Priemerne zaregistrujeme denne 90 jázd, ktoré vykoná dvadsiatka našich áut,” hovorí jej konateľ Peter Liba.
[ad][/ad]Zložitá registrácia
Prvou podmienkou na to, aby ste mohli používať zdieľané autá, je vlastnenie smartfónu. Registrácia je pre bežného smrteľníka naozaj zložitým procesom. Okrem nevyhnutných údajov je totiž potrebné poslať aj fotografie občianskeho a vodičského preukazu a treba poznať aj platobné údaje. Nájdu sa aj takí, ktorí registráciu doslova vzdajú.
„Keďže zaslané údaje musíme manuálne kontrolovať a zadávať do nášho systému, kým zákazník môže auto prvýkrát použiť, nejakú hodinku to trvá,“ hovorí P. Liba.
Úvodný balíček, v ktorom má k dispozícii zákazník 40 minút jazdenia, stojí 5 eur. Ďalšie balíčky ho už stoja viac, napríklad za 100-minútový zaplatí 14 eur. Jedna minúta jazdy tak vychádza na približne 13 centov. Platnosť balíčka je tri mesiace. V podstate je to teda autíčko na paušál, ktorý si kúpite a postupne prejazdíte.
Prvé nám nenaštartovalo
Keď už prejdete celou tortúrou registrácie, v aplikácii vo vašom smartfóne sa objaví mapka zóny, v ktorej sú zaparkované žlté autíčka. To, ktoré je k vám najbližšie, si môžete kliknutím zarezervovať. Do 20 minút sa k nemu musíte dostať, je už na vás ako. S pomocou smartfónu si potom vozidielko odomknete a po zadaní osobného PIN-kódu ho naštartujete. Pred začatím používania by si ho mal zákazník poriadne obzrieť a ak zistí poškodenie, telefonicky to hlásiť na dispečing, aby prípadná náhrada škody nešla na jeho vrub.
S problémom sme sa stretli hneď, keď sme hľadali vhodné autíčko na mapke. Hodnú chvíľu sa totiž nezobrazovalo ani jedno voľné. Vytúžená ikonka sa objavila až po polhodine vytrvalého pozerania do telefónu. Po príchode k zarezervovanému autu sa nám na prvýkrát stalo, že jednoducho nenaštartovalo. Prejavil sa problém s batériou.
„Keďže sme stále na úplnom začiatku, systém a jeho súčasti majú chyby, ktoré sa prejavia až za prevádzky. Stále ich musíme vychytávať a opravovať. Dnes sa prejavil problém so zobrazovaním voľných áut, ktorý sme museli riešiť s materskou spoločnosťou v Taliansku. Vždy sa však snažíme vyjsť v ústrety zákazníkom a riešiť problémy čo najskôr,“ vysvetľuje P. Liba.
Foto: Veronika JanuškováParkovanie bez problémov
Po nahlásení, že nevieme naštartovať, k nám z firmy okamžite poslali vozidlo, ktoré nás odviezlo k najbližšiemu voľnému autíčku. Potom už naša jazda pokračovala bez komplikácií. Odviezli sme v hustej mestskej premávke cez stred mesta, aby sme sa presvedčili, ako ZhiDou funguje, aké má prednosti a možné nedostatky.
Keď dorazíte do svojho cieľa, z auta jednoducho vystúpite a na smartfóne ukončíte jazdu. Systém odpočíta prejazdené minúty, auto zamkne a zobrazí ho na mapke v aplikácii, aby si ho mohol zarezervovať ďalší zákazník. Zaparkovať môžete kdekoľvek v určenej zóne, ktorá zahŕňa celé Staré mesto a časť Severu, Juhu a Západu. Platenie za parkovanie na platených miestach i náklady na nabíjanie áut je záležitosťou prevádzkovateľa.
Najčastejšie sa ľudia pýtajú na registráciu
O záujme Košičanov o caresharing niet pochýb. S akými problémami sa potencionálni zákazníci najčastejšie stretávajú?
„Najčastejšie sa na nás ľudia obracajú s otázkami týkajúcimi sa registrácie. Napríklad od nich systém vyžadoval, aby zadali údaj o platnosti vodičského preukazu. Na skôr vydaných vodičákoch takýto údaj neexistuje, len na novších. Spočiatku sme im poradili, aby zadali hocijaký dátum. Potom sme to vyriešili tak, že tento údaj sa vypĺňať nemusí,“ vysvetľuje P. Liba.
S ďalším problémom sa stretli cudzinci žijúci a pracujúci v Košiciach, ktorí však mali telefón zaregistrovaný v zahraničí. Ani ich systém pri registrácii nepustil na ďalšie kroky, takže ostali sklamaní. Podľa slov šéfa firmy sa už zaoberajú aj touto situáciou, ktorú musia riešiť s materskou spoločnosťou.
[ad2][/ad2]Stojace auto je nevyužité
Ak sa odveziete napríklad na nákup do obchodného centra, nemôžete si autíčko zarezervovať, aby sa z miesta nepohlo hodinu či dve, kým potrvá nákup. „To je proti filozofii carsharingu. Auto, ktoré stojí na mieste, je nevyužité. Zákazník jazdu ukončí, inak mu ubiehajú minúty jazdy. Po skončení nákupu si zarezervuje najbližšie voľné auto,“ hovorí P. Liba.
Potom je tu však otázka, či máme v Košiciach dosť carsharingových áut. Podľa prevádzkovateľa služby je však ešte príliš skoro hodnotiť. „Plánujeme rozšíriť počet áut a v konečnej fáze aj zónu na celé Košice. Zatiaľ je nastavená tak, aby obsahovala oblasť, ktorú obyvatelia mesta najviac využívajú. Aby sme išli aj na sídliská, potrebovali by sme minimálne stovku vozidiel. Musíme však počkať. Zatiaľ je to pre Košičanov novinka, veľa ľudí si to chce len vyskúšať. Až čaro nového pominie, potom sa ukáže, koľko ľudí to bude skutočne pravidelne využívať. Potom si môžeme stanoviť ďalšie kroky,“ myslí si šéf košického caresharingu.
Ako sa jazdí na elektromobile
Prednosťou košického carsharingu je používanie najekologickejšieho druhu vozidiel, teda elektromobilov. Konkrétne naše ulice brázdia dvojmiestne „približovadlá“ značky ZhiDou. Slovenský vodič si na takéto autíčko musí najprv zvyknúť.
Prvým čudným pocitom je úplne nehlučná prevádzka motora. Šofér má spočiatku pochybnosti, či je vôbec naštartovaný. Veľmi rýchlo si však na tichý chod zvykne a vychutná si svižnú akceleráciu autíčka, alebo možnosť bez problémov zaparkovať na najmenších miestach či otočiť sa na maličkej ploche.
Automatická prevodovka bez radiacej páky a nutnosti radenia rýchlostí je ďalšou z vecí, na ktorú našinec nie je zvyknutý. Automatické siahanie po páke však tiež rýchlo ustúpi.
„Podľa mňa je carsharingové auto úplne ideálne na chodenie po úradoch či na nákupy. ZhiDou je maličké a pri kvalite našich ciest v ňom hneď pocítite každú nerovnosť. Zišla by sa však ich väčšia dostupnosť,“ zhodnotila aktuálnu situáciu po skúšobnej jazde naša fotografka Veronika, ktorá je dlhoročnou vodičkou a po Košiciach už najazdila tisícky kilometrov.
[ad3][/ad3]