fbpx
logo
  • Menu
  • Správy
  • Komentár
  • Košice
  • Politika
  • Zaujímavosti
  • Horoskopy

22. 9. Móric

logo
Domovská stránka
Ekonomika
  • Doprava
  • Informatika
  • Poisťovníctvo
  • Reality
Kultúra
  • Divadlo
  • Film a TV
  • Hudba
  • Knihy
  • Umenie
Ľudia
  • Názory
  • PODCAST
  • Príbehy
  • Rozhovory
Šport
  • Basketbal
  • Cyklistika
  • Futbal
  • Hokej
  • Iné správy zo športu
  • KHL
  • MOTOR šport
  • Ostatné športy
  • Tenis
  • Vodné športy
  • Vodný slalom
Štýl
  • Bývanie
  • Cestovanie
  • Gastronómia
  • Hobby
  • Iné
  • Technológie
  • Tipy na výlety
  • Záhrada
  • Zdravie
Správy
  • Showbiznis
  • Slovensko
  • Správa dňa
  • Svet
  • Vojna na Ukrajine
Zaujímavosti
  • Anketa
  • História
  • Recepty
  • Zábava
  • Zaujímavosti
Redakcia
  • Inzercia
  • O nás
  • Kontakt

Odoberajte novinky priamo do vášho emailu.

Váš osobný údaj (e-mail) bude spracovaný podľa zásad ochrany osobných údajov, ktoré vychádzajú zo slovenskej a európskej legislatívy. Stlačením tlačidla dávate súhlas so spracovaním pre zasielanie našich e-mailových noviniek (nové články, reklamné správy) po dobu max. 5 rokov. Svoj súhlas môžete kedykoľvek zrušiť cez tlačidlo “odhlásiť sa z newslettra” v každom e-maile.

Napište nám Sledujte nás
  • Podmienky používania
  • Štatúty súťaží
  • Press kit
  • RSS feed
  • GDPR
/ Téma dňa / Vyskúšali sme košickú novinku – autíčka na paušál
Téma dňa
26.02.2019 | 23:07

Vyskúšali sme košickú novinku – autíčka na paušál

Žlté dvojmiestne autíčka sa rozbehli po košických uliciach minulý pondelok. Včera sme sa rozhodli, že vyskúšame všetko, čo musí zákazník podstúpiť, aby od jedného z nich po zaparkovaní spokojný odišiel.
Vyskúšali sme košickú novinku – autíčka na paušál

Žlté dvojmiestne autíčka sa rozbehli po košických uliciach minulý pondelok. Včera sme sa rozhodli, že vyskúšame všetko, čo musí zákazník podstúpiť, aby od jedného z nich po zaparkovaní spokojný odišiel.

O prednostiach systému carsharingu niet pochýb. Spočíva v tom, že po meste jazdia vozidlá, ktoré môže zaregistrovaný zákazník použiť, teda odviezť sa, kam potrebuje. Tam auto nechá a použiť ho môže ďalší zákazník. Keďže človek nemusí používať svoje auto, zníži sa tým počet jazdiacich vozidiel v meste, dopravné zápchy i nápor na parkovanie. V Košiciach, keďže prevádzkovateľ používa dvojmiestne elektrické autíčka značky ZhiDou, k výhodám pristupuje aj ekologické hľadisko – žiadne výfukové plyny a exhaláty do ovzdušia.

S rozbehom sú vo firme, ktorá košický caresharing prevádzkuje, navýsosť spokojní. “Priemerne zaregistrujeme denne 90 jázd, ktoré vykoná dvadsiatka našich áut,” hovorí jej konateľ Peter Liba.

[ad][/ad]

Zložitá registrácia

Prvou podmienkou na to, aby ste mohli používať zdieľané autá, je vlastnenie smartfónu. Registrácia je pre bežného smrteľníka naozaj zložitým procesom. Okrem nevyhnutných údajov je totiž potrebné poslať aj fotografie občianskeho a vodičského preukazu a treba poznať aj platobné údaje. Nájdu sa aj takí, ktorí registráciu doslova vzdajú.

„Keďže zaslané údaje musíme manuálne kontrolovať a zadávať do nášho systému, kým zákazník môže auto prvýkrát použiť, nejakú hodinku to trvá,“ hovorí P. Liba.

Úvodný balíček, v ktorom má k dispozícii zákazník 40 minút jazdenia, stojí 5 eur. Ďalšie balíčky ho už stoja viac, napríklad za 100-minútový zaplatí 14 eur. Jedna minúta jazdy tak vychádza na približne 13 centov. Platnosť balíčka je tri mesiace. V podstate je to teda autíčko na paušál, ktorý si kúpite a postupne prejazdíte. 

Zarezervované auto si na mieste otvoríte mobilom. Foto: Veronika Janušková
Zarezervované auto si na mieste otvoríte mobilom. Foto: Veronika Janušková

Prvé nám nenaštartovalo

Keď už prejdete celou tortúrou registrácie, v aplikácii vo vašom smartfóne sa objaví mapka zóny, v ktorej sú zaparkované žlté autíčka. To, ktoré je k vám najbližšie, si môžete kliknutím zarezervovať. Do 20 minút sa k nemu musíte dostať, je už na vás ako. S pomocou smartfónu si potom vozidielko odomknete a po zadaní osobného PIN-kódu ho naštartujete. Pred začatím používania by si ho mal zákazník poriadne obzrieť a ak zistí poškodenie, telefonicky to hlásiť na dispečing, aby prípadná náhrada škody nešla na jeho vrub.

S problémom sme sa stretli hneď, keď sme hľadali vhodné autíčko na mapke. Hodnú chvíľu sa totiž nezobrazovalo ani jedno voľné. Vytúžená ikonka sa objavila až po polhodine vytrvalého pozerania do telefónu. Po príchode k zarezervovanému autu sa nám na prvýkrát stalo, že jednoducho nenaštartovalo. Prejavil sa problém s batériou. 

„Keďže sme stále na úplnom začiatku, systém a jeho súčasti majú chyby, ktoré sa prejavia až za prevádzky. Stále ich musíme vychytávať a opravovať. Dnes sa prejavil problém so zobrazovaním voľných áut, ktorý sme museli riešiť s materskou spoločnosťou v Taliansku. Vždy sa však snažíme vyjsť v ústrety zákazníkom a riešiť problémy čo najskôr,“ vysvetľuje P. Liba. 

Foto: Veronika Janušková

Parkovanie bez problémov

Po nahlásení, že nevieme naštartovať, k nám z firmy okamžite poslali vozidlo, ktoré nás odviezlo k najbližšiemu voľnému autíčku. Potom už naša jazda pokračovala bez komplikácií. Odviezli sme v hustej mestskej premávke cez stred mesta, aby sme sa presvedčili, ako ZhiDou funguje, aké má prednosti a možné nedostatky. 

Keď dorazíte do svojho cieľa, z auta jednoducho vystúpite a na smartfóne ukončíte jazdu. Systém odpočíta prejazdené minúty, auto zamkne a zobrazí ho na mapke v aplikácii, aby si ho mohol zarezervovať ďalší zákazník. Zaparkovať môžete kdekoľvek v určenej zóne, ktorá zahŕňa celé Staré mesto a časť Severu, Juhu a Západu. Platenie za parkovanie na platených miestach i náklady na nabíjanie áut je záležitosťou prevádzkovateľa. 

Kufor maličkého autíčka je ako stvorený na väčší rodinný nákup.
Kufor maličkého autíčka je ako stvorený na väčší rodinný nákup. Foto: Veronika Janušková 

Najčastejšie sa ľudia pýtajú na registráciu

O záujme Košičanov o caresharing niet pochýb. S akými problémami sa potencionálni zákazníci najčastejšie stretávajú?

„Najčastejšie sa na nás ľudia obracajú s otázkami týkajúcimi sa registrácie. Napríklad od nich systém vyžadoval, aby zadali údaj o platnosti vodičského preukazu. Na skôr vydaných vodičákoch takýto údaj neexistuje, len na novších. Spočiatku sme im poradili, aby zadali hocijaký dátum. Potom sme to vyriešili tak, že tento údaj sa vypĺňať nemusí,“ vysvetľuje P. Liba.

S ďalším problémom sa stretli cudzinci žijúci a pracujúci v Košiciach, ktorí však mali telefón zaregistrovaný v zahraničí. Ani ich systém pri registrácii nepustil na ďalšie kroky, takže ostali sklamaní. Podľa slov šéfa firmy sa už zaoberajú aj touto situáciou, ktorú musia riešiť s materskou spoločnosťou. 

Ak jazdu v aplikácii neukončíte, minúty míňate ďalej. Foto: Veronika Janušková
Ak jazdu v aplikácii neukončíte, minúty míňate ďalej. Foto: Veronika Janušková
[ad2][/ad2]

Stojace auto je nevyužité

Ak sa odveziete napríklad na nákup do obchodného centra, nemôžete si autíčko zarezervovať, aby sa z miesta nepohlo hodinu či dve, kým potrvá nákup. „To je proti filozofii carsharingu. Auto, ktoré stojí na mieste, je nevyužité. Zákazník jazdu ukončí, inak mu ubiehajú minúty jazdy. Po skončení nákupu si zarezervuje najbližšie voľné auto,“ hovorí P. Liba.

Potom je tu však otázka, či máme v Košiciach dosť carsharingových áut. Podľa prevádzkovateľa služby je však ešte príliš skoro hodnotiť. „Plánujeme rozšíriť počet áut a v konečnej fáze aj zónu na celé Košice. Zatiaľ je nastavená tak, aby obsahovala oblasť, ktorú obyvatelia mesta najviac využívajú. Aby sme išli aj na sídliská, potrebovali by sme minimálne stovku vozidiel. Musíme však počkať. Zatiaľ je to pre Košičanov novinka, veľa ľudí si to chce len vyskúšať. Až čaro nového pominie, potom sa ukáže, koľko ľudí to bude skutočne pravidelne využívať. Potom si môžeme stanoviť ďalšie kroky,“ myslí si šéf košického caresharingu. 


Ako sa jazdí na elektromobile

Prednosťou košického carsharingu je používanie najekologickejšieho druhu vozidiel, teda elektromobilov. Konkrétne naše ulice brázdia dvojmiestne „približovadlá“ značky ZhiDou. Slovenský vodič si na takéto autíčko musí najprv zvyknúť. 

Prvým čudným pocitom je úplne nehlučná prevádzka motora. Šofér má spočiatku pochybnosti, či je vôbec naštartovaný. Veľmi rýchlo si však na tichý chod zvykne a vychutná si svižnú akceleráciu autíčka, alebo možnosť bez problémov zaparkovať na najmenších miestach či otočiť sa na maličkej ploche. 

ZhiDou vás prekvapí svojou akceleráciou. Musíte si naňho však zvyknúť. Foto: Veronika Janušková
ZhiDou vás prekvapí svojou akceleráciou. Musíte si naňho však zvyknúť. Foto: Veronika Janušková

Automatická prevodovka bez radiacej páky a nutnosti radenia rýchlostí je ďalšou z vecí, na ktorú našinec nie je zvyknutý. Automatické siahanie po páke však tiež rýchlo ustúpi.

„Podľa mňa je carsharingové auto úplne ideálne na chodenie po úradoch či na nákupy. ZhiDou je maličké a pri kvalite našich ciest v ňom hneď pocítite každú nerovnosť. Zišla by sa však ich väčšia dostupnosť,“ zhodnotila aktuálnu situáciu po skúšobnej jazde naša fotografka Veronika, ktorá je dlhoročnou vodičkou a po Košiciach už najazdila tisícky kilometrov.

[ad3][/ad3]
avatar
26.02.2019 23:07
Zdieľať:
  • –
  • autíčka
  • dňa
  • košickú
  • novinku
  • paušál
  • sme
  • téma
  • vyskúšali

Najnovšie články

Thumbnail
Košice
21.09.2023 | 18:22
Na Slovensku sa začína očkovať novou adaptovanou vakcínou proti COVID-19
Thumbnail
Ekonomika
21.09.2023 | 17:09
V meste vznikne nová organizácia Business Košice
Thumbnail
Doprava
21.09.2023 | 15:40
Náraz im odtrhol koleso, ktoré vletelo do oproti idúceho vozidla
Thumbnail
Košice
21.09.2023 | 14:51
V Košiciach odhalili nelegálnu výrobňu tabaku do vodných fajok
Thumbnail
KRPZ Košice
21.09.2023 | 11:38
OTRASNÝ NÁLEZ na autobusovej zastávke! Matka nechala novorodenca v drevenej krabici
Thumbnail
KRPZ Košice
21.09.2023 | 10:53
TRAGICKÉ RÁNO na východe: V pivnici ZASYPALO štyri osoby
Thumbnail
Ekonomika
21.09.2023 | 10:44
Na Slovensku pracuje takmer 100-tisíc cudzincov. Najviac je Ukrajincov a Srbov
Zobraziť ďalšie články

Horoskop

Rak

Pripravte sa aj na dobré správy týkajúce sa peňazí. Očakávajte viac a viac aj dostanete, ak sa budete snažiť. Skúste peniaze využiť na zážitkové výlety, ktoré vám prinesú neočakávané.

Zobraziť ďalšie horoskopy
KOŠICE:DNES
1 2
1 / 1
1 2
Správy
  • Showbiznis
  • Slovensko
  • Správa dňa
  • Svet
  • Vojna na Ukrajine
Šport
  • Basketbal
  • Cyklistika
  • Futbal
  • Hokej
  • Iné správy zo športu
  • KHL
  • MOTOR šport
  • Ostatné športy
  • Tenis
  • Vodné športy
  • Vodný slalom
Kultúra
  • Divadlo
  • Film a TV
  • Hudba
  • Knihy
  • Umenie
Zaujímavosti
  • Anketa
  • História
  • Recepty
  • Zábava
  • Zaujímavosti
Štýl
  • Bývanie
  • Cestovanie
  • Gastronómia
  • Hobby
  • Iné
  • Technológie
  • Tipy na výlety
  • Záhrada
  • Zdravie
Ľudia
  • Názory
  • PODCAST
  • Príbehy
  • Rozhovory
KOŠICE:DNES logo
  • Inzercia
  • Napište nám
  • Kontakt
  • Podmienky používania
  • Štatúty súťaží
  • Press kit
  • RSS feed
  • GDPR
Code & Design by WebOps | Copyright © 2023 KOŠICE: DNES ONLINE, družstvo | Všetky práva vyhradené
Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a dát je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona.
Zdroj TASR: Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a záznamov zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona.
Zdroj SITA: Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a záznamov zo zdrojov SITA je bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA porušením autorského zákona.
Spravujte súhlas so súbormi cookie
Cookies používame na optimalizáciu vašich webových stránok a našich služieb.
Funkčné Vždy aktívny
Technické uloženie alebo prístup sú nevyhnutne potrebné na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť.
Predvoľby
Technické uloženie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, ktoré si účastník alebo používateľ nepožaduje.
Štatistiky
Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely. Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného plnenia zo strany vášho poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany, informácie uložené alebo získané len na tento účel sa zvyčajne nedajú použiť na vašu identifikáciu.
Marketing
Technické úložisko alebo prístup sú potrebné na vytvorenie používateľských profilov na odosielanie reklamy alebo sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.
Spravovať možnosti Administrácia služieb Spravovať predajcov Prečítajte si viac o týchto účeloch
Predvoľby
{title} {title} {title}