Zákazníci sa do reštaurácií zatiaľ nevrátili
Reštaurácie v centre Košíc už môžu byť týždeň úplne otvorené. Samozrejme s platnými obmedzeniami. Ako sme sa však priamo v nich dozvedeli, zákazníci si k nim zatiaľ cestu späť nenašli.
Od minulej stredy mohli reštaurácie otvoriť svoje priestory zákazníkom aj v interiéroch. Stále však museli dodržiavať prísne hygienické pravidlá (napríklad otvorené najdlhšie do 22. hodiny, 15 metrov štvorcových na jedného zákazníka, maximálne dvaja hostia pri jednom stole, dezinfekcia stolov a toaliet).
Ako to vyzerá po týždni voľnejšej prevádzky v reštauráciách v centre Košíc?
[ad][/ad]Náklady stúpli, zisk žiadny
V Lampárni, ktorá patrí k najstarším nepretržite otvoreným reštauráciám na Hlavnej, sa podľa slov majiteľov situácia oproti tej spred dvoch týždňov, keď prežívali len vďaka donáške jedla, v podstate nezmenila. A nemyslia si, že by to zmenili nové pravidlá, ktoré platia od stredy.
„To, že nebude platiť pravidlo 15 štvorákov, ale vzdialenosť dva metre, pre nás znamená, že budeme mať namiesto 18 miest asi 40. V minulosti sme mali 150 miest. Ale aj tak je to zbytočné, keďže ľudia sa teraz jednoducho nechodia najesť do reštaurácií. Ak nám teraz príde 40 ľudí za celý deň, tak je to veľa,“ hovorí majiteľka Martina Zubárová.
V podniku uvádza zákazníkov k stolom obsluha, aby sa zabezpečil spomínaný odstup. Plánovali zaviesť aj polhodinové odstupy pre jednotlivé skupiny telefonicky objednaných zákazníkov, vzhľadom k nízkemu záujmu je to však zbytočné.
„Obsluhu však platiť musíme, takže náklady máme, ale zisk žiadny. Ešteže stále funguje donáška,“ dodáva M. Zubárová.
Obslúžia len dvoch
V pizzerii Modena majú stále spustenú len letnú terasu, keďže v stiesnených pivničných priestoroch by bol problém dodržať hygienické predpisy. Namiesto 70 zákazníkov môžu dnes naraz obslúžiť len 24. Tomu zodpovedá aj pokles tržieb na menej ako 30 percent oproti stavu spred koronakrízy.
„Snažíme sa o dodržiavanie pravidiel, niektorí zákazníci sú však nedisciplinovaní. Upozorňujeme ich, že pri stole môžu sedieť len dvaja, ale niekedy to odmietajú dodržiavať, hoci zjavne nejde o rodinu. My nemáme právo ich legitimovať. Riešime to tak, že ich upozorníme, že obslúžime len dvoch,“ hovorí majiteľ pizzerie Vasim Zahra. Napriek ťažkostiam si však myslí, že situácia je lepšia, ako pred dvoma týždňami, keď museli byť zatvorení a pre veľkú konkurenciu neuspeli ani s pokusom o donáškovú službu.
Prudký pokles zákazníkov zaregistrovali aj v reštaurácii Karczma Mlyn na Hlavnej. Pre splnenie hygienických pravidiel aj tu odvádza hostí k stolom obsluha a usádza ich dva metre od seba.
„Ešte bude dlho trvať, kým si ľudia zvyknú prísť sa naobedovať do reštaurácie, ako to bolo pred začiatkom koronakrízy. Denné tržby sú teraz nižšie o vyše 70 percent, ako predtým. Ešte keď je pekné počasie, tak si ľudia prídu posedieť na letnú terasu, ktorá nás zatiaľ ako-tak drží nad vodou. Ak prší a je sychravo, tak je to naozaj bieda,“ tvrdí majiteľ Karczmy Mlyn Marián Karabáš.
Zatiaľ len slová o pomoci
Rovnakú skúsenosť za posledný týždeň majú aj v reštaurácii Carpano. Ľudí, ktorí sa tam prídu najesť, je v súčasnosti veľmi málo.
„Neviem, či si odvykli, spohodlneli, alebo šetria. V každom prípade to zatiaľ vyzerá tak, akoby slová o pomoci gastrosektoru boli len slovami. Ak by nám niekto chcel naozaj pomôcť, tak by mal napríklad presadiť, aby sa gastrolístky mohli dať použiť len na to, na čo sú určené, nie na platenie v obchodoch,“ myslí si spolumajiteľ Carpana Ján Kuko.
Takýto vývoj situácie očakával spolumajiteľ podnikov Hostinec a Camelot Peter Škripko. Preto obidve prevádzky zatiaľ fungujú bez denného menu.
„Problémy majú všetky podniky, takže ľudia si dobre rozmyslia, na čo minú peniaze. Ekonomická kríza ešte len prichádza, zlepšenia situácie sa tak skoro v gastrosektore nedočkáme,“ hovorí P. Škripko.
Pozitívom zatiaľ podľa slov majiteľov reštaurácií je to, že im v týchto ťažkých časoch nekomplikujú situáciu príliš časté kontroly zo strany hygienikov či mestskej polície.
Premiér Igor Matovič v pondelok avizoval ďalšie uvoľnenie pravidiel aj pre reštauračné zariadenia, ktoré začnú platiť od stredy. Prevádzky si budú môcť vybrať, či dodržia kritérium 15 štvorcových metrov na zákazníka, dvojmetrový odstup medzi zákazníkmi, alebo dvojmetrový odstup medzi okrajmi stolov.
Zvolia si to, čo je pre nich najvýhodnejšie. Reštaurácie už budú môcť byť otvorené aj po desiatej večer, ak sa v nich konajú akcie uzatvorených spoločností.
Ide o oslavy či svadby.
„Prevádzka však musí viesť zoznam účastníkov akcie 30 dní po jej konaní. Ak by sa náhodou zistilo, že niekto bol pozitívny, tak by sa dalo rýchlo reagovať, aby sa nákaza nešírila ďalej,“ zdôvodnil premiér.
Foto: Veronika Janušková
[ad2][/ad2]