Zamestnancom DPMK zvýšili platy, cestovné asi zdražie
Primátor Košíc Jaroslav Polaček a vedúci pracovníci Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) v pondelok v podvečer predstúpili pred zamestnancov spoločnosti. Oznámili im viaceré novinky, ktoré sa ich v najbližších dňoch dotknú.
Primátor tak splnil sľub, ktorý dal dopravcom pred poldruha mesiacom, keď chystali ostrý štrajk. Okrem plánov na ozdravenie spoločnosti, akými sú napríklad kroky na zefektívnenie hospodárenia, mal pre zamestnancov dobrú správu. Práve v pondelok sa podarilo dospieť k dohode odborových predákov a vedenia spoločnosti pri vyjednávaní o kolektívnej zmluve. Od začiatku júla budú zamestnanci DPMK dostávať vyššie platy.
Vyššie mzdy aj benefity
„Celkový nárast sa oproti súčasnosti bude pohybovať v priemere medzi 50 a 100 eurami. U pracovníkov v údržbe by mal byť nárast až okolo 14 percent, u vodičov o 9 percent. Celkovo by sa mali zvýšiť platy o približne 8 percent. Ročne by nás to malo vyjsť na jeden milión eur. Priemerná mzda v podniku vďaka tomu vzrastie výrazne nad 1 100 eur, čo je vyššia suma, ako je slovenský priemer,“ povedal na stretnutí s približne päťdesiatkou zamestnancov DPMK v zasadačke magistrátu primátor. Podľa jeho slov by sa mali mzdy dopravcov zvyšovať aj v januári budúceho roka. Vzrásť majú aj hodnoty rôznych benefitov pre zamestnancov, akými sú príspevky na pitný režim, dochádzkové odmeny, alebo príspevok na poistenie zodpovednosti za škody vzniknuté v súvislosti s výkonom povolania.
[ad][/ad]Rýchlejšia verejná doprava?
Polaček dopravcom pripomenul, že viacerými dodatkami k rozpočtu mesta dosiahol príspevok pre DPMK hodnotu takmer 24 miliónov oproti 18 miliónom z predchádzajúceho roka.
Pre dosiahnutie dlhodobo udržateľného rozvoja dopravného podniku však musia zodpovední hľadať rezervy aj vo fungovaní spoločnosti. Okrem spomínaného zefektívnenia chce vedenie dosiahnuť zatraktívnenie verejnej dopravy. „Mala by byť v meste rýchlejšia ako doprava osobnými automobilmi. Pri súčasnom stave je však spustenie preferencií verejnej dopravy, alebo zriadenie pruhov pre autobusy veľmi zložitý proces. Zisťujem to na stretnutiach s dopravnou políciou a ďalšími kompetentnými orgánmi. Systém vrátane zmien pri modernizácii električkových tratí na také niečo vôbec nie je pripravený. Nebudem preto ľuďom sľubovať niečo, čo v dohľadnom čase nemôžeme splniť,“ skonštatoval primátor.
Zmena taríf lístkov
Nepríjemnou správou pre Košičanov i návštevníkov mesta bude s celkovým ozdravením podniku súvisiace zvýšenie ceny cestovného. Mestskí poslanci si budú na štvrtkovom zasadnutí zastupiteľstva vyberať medzi dvoma variantmi. Pri jednom sa viac zvýši jednorazové cestovné a menej časové lístky, pri druhom to bude naopak.
Práve so zvyšovaním tarify mali na stretnutí zamestnanci DPMK problém. Vyjadrili obavy, že práve oni sa stanú hromozvodom nevôle Košičanov, ktorí budú za cestovanie platiť viac. Primátor ich však ubezpečil, že hromozvodmi spomínanej nevôle bude vedenie mesta a poslanci.
„Zvyšovanie miezd nepodmieňujeme zvyšovaním taríf ani výberom z dvoch alternatív. Ak k tomu však nedôjde, z dlhodobého hľadiska príde do DPMK menej peňazí a to môže mať fatálny následok,“ tvrdí Polaček. Riaditeľ podniku Vladimír Padyšák pripomenul, že v Košiciach sa cestovné zdvíhalo poslednýkrát pred vyše 11 rokmi.
Cestovné má zdražieť. O koľko?
Mestskí poslanci zajtra na mimoriadnom zasadnutí prerokujú návrh na úpravu cestovného.
V návrhu sú dve alternatívy. Podľa prvej alternatívy by základný 30-minútový lístok mal stáť namiesto terajších 60 centov 80 centov, zľavnený 40. Cena hodinového lístka sa má zvýšiť zo 70 centov na 90 centov, nočný na 1,50 eura. Tak isto by stál aj lístok u vodiča. Cestovanie s BČK bude lacnejšie ako doteraz. Tridsať minút za 0,58 eura, hodina za 0,68 a nočný spoj za 1 euro. Za mesačník by sme mali zaplatiť 26 eur (zľavnený 13). Novinkou bude ročný kredit vo výške 242 eur. Lístok cez SMS by mal stáť 1,10 eura.
[ad2][/ad2]V druhej alternatíve by 30-minútový lístok mal stáť 90 centov, hodinový 1 euro. Mesačník by stál 24, zľavnený 12 eur. Po prijatí novej tarify sa zrušia 4-zastávkové lístky. Zmeny sa dotknú aj bezplatnej prepravy. Napríklad zadarmo budú môcť cestovať už iba osoby nad 70 rokov (doteraz 68). Na zľavnený lístok budú mať nárok deti len do 15 rokov (pôvodne 16).
Predpokladaný dopad na zvýšenie tržieb v prípade schválenia zmeny tarify by predstavoval podľa mesta ročne cca 2,5 mil. € bez DPH (alternatíva č. 1), resp. cca 2,8 mil. € bez DPH (alternatíva č. 2).
Kristián Csorgo – študent
Služby podniku budem využívať, pretože sa musím dopravovať do školy. Zvyšovanie cien nie je príjemné, ale zvládnem to. Niektorí vodiči sú arogantní, inak som so službami dopravného podniku spokojný.
Eva Kačalková – dôchodkyňa
Budem ďalej používať dopravu. Zvyšovanie vnímam negatívne. Pridali síce pracovníkom dopravného podniku, ale magistrát by to mal riešiť inak ako zvyšovaním cestovného.
Peter Fábik – učiteľ na strednej škole
Zdražovanie nie je nikdy príjemné, ale pokiaľ si zvyšujú platy primátor a poslanci, treba zvýšiť aj zamestnancom dopravného podniku. Naďalej budem cestovať mestskou dopravou, zmeny ma nerozčuľujú.
Zuzana Salajová – živnostníčka
Keďže nie som z Košíc, mestskú dopravu nevyužívam často. Zvyšovanie cien nie je príjemné. Linkami dopravného podniku budem jazdiť naďalej. Keby existovala lacnejšia alternatíva, určite ju využijem.
(HAM)
[ad3][/ad3]