Zdieľané dopravné prostriedky zažívajú v Košiciach konjunktúru
Na prvý pohľad sa môže zdať, že zdieľané zelené kolobežky firmy Bolt vytlačili z centra mesta červené bicykle spoločnosti Antik Telecom. Faktom je, že začiatkom apríla dal Antik do užívania iba 200 bicyklov kvôli koronavírusu. V najbližších dňoch ich plánujú doplniť. Kolobežiek je v uliciach Košíc niekoľko stoviek.
Minulý rok spoločnosť Antik zaviedla v Košiciach zdieľaný spôsob dopravy prostredníctvom bikesharingu. Do prevádzky pustili takmer 600 bicyklov, tohto roku ich počet však oklieštil na tretinu koronavírus. V súčasnosti pripravujú ich doplnenie o ďalších 400, mal by ich teda byť rovnaký počet ako vlani.
„Nasadzované budú postupne v najbližších dňoch. Ďalšie kusy máme, samozrejme, v rezerve kvôli údržbe,“ uviedol vedúci marketingového oddelenia Adrián Sciranka.
Boom kolobežiek
Posledné dva týždne brázdia košické ulice aj elektrokolobežky. Firma Bolt navýšila ich počet na niekoľko stoviek. Presný počet nám však hovorca spoločnosti nespresnil.
„Pozorujeme zo strany užívateľov veľký záujem, z čoho máme radosť. V prípade, že bude narastať, sme pripravení poskytnúť ešte vyšší počet,“ uviedol regionálny manažér spoločnosti Bolt pre strednú Európu Roman Sysel.
Podľa analýzy užívania týchto ekologických dopravných prostriedkov priemerná doba strávená na kolobežke je vyššia počas víkendov za pekného počasia. V meste zatiaľ nezaznamenali výrazne vyššiu mieru vandalizmu, či stratených kolobežiek. Košičania ale majú problém s pomerne silným predným svetlom, ktoré oslňuje chodcov i motoristov, alebo s ich nevhodným parkovaním.
Prirodzené konkurenčné prostredie
Antik kvôli kolobežkám nezaznamenal nezáujem klientov o jeho zdieľané dopravné prostriedky. „Kolobežky majú istý vrchol teraz, ale uvidíme ako dlho to bude trvať,“ myslí si Adrián Sciranka.
Na konkurenčné prostredie sú v Antiku pripravení a vnímajú ho ako prirodzenú vec v modernom meste. „Vzhľadom na to, že v jednej aplikácii budú môcť klienti využiť všetky naše produkty, čoskoro aj kolobežky, či horské e-bicykle, bude tento sharingový koncept veľmi atraktívny,“ dodáva.
[ad][/ad]Populárne e-skútre
V tejto sezóne začala spoločnosť s dvojnásobným počtom e-skútrov, ktorých je momentálne v obehu takmer sto. Zvýšili taktiež počet nabíjacích staníc. „V čase vyvrcholenia koronakrízy na Slovensku sme na istý čas odobrali z výbavy helmu. Dnes je opäť vo výbave spolu s hygienickými návlekmi na hlavu priamo v boxe, a tak sa zákazníci odvezú komfortne, bez potreby mať vlastnú helmu,“ hovorí Sciranka.
Carsharing rozšíril flotilu zdieľaných áut
Počas zavedenia opatrení v boji proti koronavírusu pocítil prevádzkovateľ zdieľaných automobilov pokles využívania služby v Košiciach zhruba na 20 percent z obdobia pred koronakrízou.
„Keďže väčšina cieľových bodov dopravy, ako obchody, reštaurácie, školy, úrady a rôzne podniky, boli zatvorené, dôvody na prepravu boli výrazne obmedzené,“ pripomenul konateľ firmy Carsharing Peter Liba.
Podľa jeho slov sa situácia postupne dostáva do normálnu, spoločnosť zároveň rozširuje svoju flotilu o 14 nových elektromobilov. Spolu tak majú v Košiciach 70 elektromobilov. Liba predpokladá, že v metropole východu by mohli mať v budúcnosti dohromady 200 až 250 elektromobilov. V blízkej budúcnosti chcú do zdieľania zapojiť napríklad aj elektrokolobežky, pracujú tiež na projekte zdieľania súkromných áut prostredníctvom ich platformy.
Spoločnosť Antik pripravuje ďalšiu novinku. Zdieľané služby plánuje rozšíriť aj o kajaky.
„Oslovili nás vodáci a nám sa myšlienka okamžite zapáčila, pretože kajak je vec, ktorú si mnoho ľudí rado vyskúša, no nebudú si ho kvôli tomu kupovať. Zároveň považujeme túto ´dopravu´ za atraktívnu nielen na splavovanie vodných tokov, ale aj na stojaté vody napríklad na Sídlisku Nad jazerom. Táto nová služba bude zároveň plne integrovaná do jednotnej aplikácie ANTIK SmartWay, ktorá už dnes združuje bicykle, e-skútre a zdieľané verejné batérie, tzv. ‚powerbanky‘,“ dodáva A. Sciranka.
V spolupráci s OZ Splavujeme.sk pripravujú aj možnosť zdieľania kajakov v rámci splavovania Hornádu z Lodiny do Ťahanoviec. „Kroky máme naplánované. Realizáciu vidíme skôr na rok 2021.“
(ML)
Francúzom kolobežky prerástli cez hlavu
Kvôli častým zrážkam chodcov a cyklistov, ktoré mali aj tragické následky, začali od konca minulého roka platiť vo Francúzsku prísnejšie pravidlá pre jazdy na kolobežke. Krajina zaznamenala v tom čase minimálne 5 úmrtí spôsobených kolobežkami.
Jazda po chodníku je až na výnimky vo Francúzsku úplne zakázaná a viaže sa na cyklochodníky. Na kolobežke nesmie stáť viac než jedna osoba, zakázané je manipulovanie s mobilom počas jazdy alebo počúvanie hudby cez slúchadlá, rýchlosť je obmedzená na maximálne 25 km/h. Na vyčlenených úsekoch je možné jazdiť aj rýchlejšie, no iba s prilbou a reflexným oblečením. Pokuta za porušenie nariadení je vo výške 135 eur, no jazdu so zvýšenou rýchlosťou môže polícia sankcionovať až do výšky 1 500 eur.
Ide o reakciu úradov na smrť 25-ročného muža, ktorý v októbri minulého roka narazil kolobežkou do auta. Zranená bola aj žena, ktorá sa na s ním viezla.
Zdieľaná kolobežka
50 centov za odomknutie
15 centov za každú minútu
25 eur za jeden deň
Zdieľaný bicykel
Jazdím, potom platím (1 euro za 1 hodinu)
Mesačné bicyklovanie (5 eur za mesiac)
Bicyklovanie na celú sezónu (30 eur/sezóna)
Zdieľaný elektromobil
0,29 centov za minútu
14 eur hodina jazdy (platí prvé tri hodiny)
50 eur za deň
Predpisy pre jazdu na elektrických kolobežkách
– Po chodníkoch pre cyklistov môže elektrická kolobežka, resp. jej vodič, jazdiť iba v tom prípade, ak neohrozuje cyklistov.
– Na chodníkoch pre chodcov môžete s elektrickou kolobežkou jazdiť iba rýchlosťou chôdze.
– Osoby pohybujúce sa na elektrických kolobežkách nesmú jazdiť vedľa seba, ale výhradne za sebou, vodič kolobežky musí mať obe ruky na riadidlách.
– Na „jednomiestnej“ kolobežke sa nemôžu prevážať ďalšie osoby, ale ani predmety, ktoré zamedzujú bezpečnému vedeniu kolobežky, a zvieratá
– Elektrickú kolobežku môže po bežnej komunikácii viesť iba osoba staršia ako 15 rokov. Toto neplatí v obytnej zóne, na chodníkoch pre cyklistov a poľnej/lesnej ceste.
[ad2][/ad2]