Zdieľanie bicyklov je v Košiciach v nedohľadne. Mesto čaká, či uspeje eurofondový projekt železníc
Záujem prevádzkovať v Košiciach systém verejného zdieľania bicyklov vlani prejavili viaceré subjekty. V akom stave sú tieto zámery po polroku?
So svojou víziou ako prvá prišla Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), ktorá oslovila magistrát so žiadosťou o prenájom viacerých lokalít za symbolickú sumu.
Na nich chce umiestniť stanovištia verejných bicyklov a vzťah k pozemkom je podmienkou, aby mohla žiadať financie z fondov Európskej únie.
Približne v rovnakom čase internetová firma Antik informovala o príprave bikesharingu v meste. V prvej fáze plánovala s nasadením až 800 bicyklov s GPS modulmi.
Antik dovezie bicykle
Práve Antik je najbližšie k tomu, aby v meste spustil požičiavanie verejných bicyklov za odplatu na krátke trasy.
„Na príprave projektu aktívne pracujeme. Momentálne pripravujeme dovoz samotných bicyklov a naše tímy riešia vývoj softvéru pre riadenie systému,“ povedal Peter Blaas zo spoločnosti Antik. Dodáva, že za posledný polrok mali niekoľko rokovaní so zástupcami mesta. Firma potrebuje od samosprávy súhlas na užívanie verejného priestranstva.
„Mesto Košice prezentovalo stanovisko, že na základe rozhodnutia poslancov pôjde do spolupráce so železnicami a počká, či sa na daný projekt podarí získať dotáciu zo štrukturálnych fondov,“ uviedol Blaas.
[ad][/ad]Aj bez dotácie mesta
Firma v minuloročnom vyjadrení uviedla, že ráta s dotáciou mesta 50-tisíc eur ročne. Podľa Blaasa hodnota celého projektu presahuje pol milióna eur. „Dotácia, ktorú by poskytlo mesto, nie je pre jeho úspech alebo neúspech podstatná,“ doplnil Blaas.
Samospráva potvrdila, že čaká na výsledok žiadosti o projektovú podporu z eurofondov, ktorú podala ZSSK. „Výsledok budeme vedieť po uzatvorení hodnotiaceho kola,“ reagoval Jozef Marko, vedúci komunikačného odboru magistrátu.
Antik nevylučuje, že ak jeho projekt Antik CityBike nebude možné spustiť v Košiciach, prenesie ho do iného mesta, ktoré prejaví aktívny záujem. „Boli by sme radi, aby sme službu spustili najprv v Košiciach,“ uviedol v minulosti Blaas.
Symbolické nájomné
Požiadavku o prenájom viacerých lokalít pre ZSSK schválili mestskí poslanci vlani v septembri. Železnice získali takto dokopy 420 metrov štvorcových verejných priestranstiev na sedem rokov za jedno euro ročne.
Svoj projekt štátny osobný dopravca poslal na hodnotenie Ministerstvu pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky.
„Prešiel už administratívnou kontrolou a v súčasnosti prebieha odborné hodnotenie, ktoré by malo byť ukončené v najbližších dňoch. Po jeho ukončení bude vydaný protokol o schválení alebo zamietnutí projektu,“ reagoval Tomáš Kováč, hovorca ZSSK s tým, že z tohto dôvodu spoločnosť nevie predpovedať začiatok spustenia projektu.
Železnice pôvodne plánovali začať so zdieľaním bicyklov na druhú polovicu tohto roka. Rátala s 210 bicyklami a 14 stanovišťami.
Aj reklamná spoločnosť
„Nevieme ovplyvniť dĺžku trvania hodnotenia projektu zo strany ministerstva. Vo fáze plánovania harmonogramu realizácie projektu sa nepočítalo s takýmto trvaním hodnotenia. Veríme, že bude úspešné a projekt v meste Košice bude realizovaný z fondov Európskej únie,“ povedal k posunu termínu Kováč.
Vlani v apríli prišla s ponukou bikesharingu aj reklamná spoločnosť BigMedia. Hovorila o približne 250 bicykloch a päťdesiatich stojanoch, na ktoré by potom umiestnila reklamu.
Cenovú ponuku na dodanie automatického systému zdieľaných bicyklov podala mestu Košice vlani spoločnosť Cycleme, ktorá podobnú službu prevádzkuje v niektorých maďarských mestách.
„Spoločnosť má naďalej záujem o prevádzkovanie systému v Košiciach,“ uviedol František Palkó, manažér spoločnosti Cyclem Bike Sharing Systems Ltd pre Slovensko.
Služba zdieľaných bicyklov je pre záujemcov prístupná nepretržite 24 hodín. Za určitý poplatok si záujemca požičia bicykel z jedného stanovišťa a vráti ho na inom stanovišti. Prvý bikesharing na Slovensku zaviedli v roku 2016 v Prievidzi. Vlani ho spustila v Nitre spoločnosť Arriva. Pilotný projekt plánuje spustiť so 750 bicyklami aj Bratislava.
Experti: Bez cyklotrás to nebude mať zmysel
Mesto Košice dalo vlani spracovať Žilinskej univerzite štúdiu udržateľnosti projektu „Bike sharing“. Stála 4 800 eur.
Dokument mal určiť možnosti prevádzky verejných bicyklov v meste a nájsť optimálny spôsob ich financovania a biznis modelu.
Spracovatelia štúdie odporučili spustiť v prvej etape systém pozostávajúci z 20 staníc a 200 bicyklov, umiestnených pri významných bodoch občianskej vybavenosti. Plochu, ktorá by sa mala pokryť, odporučil na jedenásť štvorcových kilometrov.
Výšku investície na realizáciu základnej etapy predpokladajú od 260 po 530-tisíc eur. Odhadované prevádzkové náklady v priemere predstavujú 73-tisíc eur na osem mesiacov, čo v prepočte na jeden bicykel predstavuje priemernú hodnotu 46 eur za mesiac.
Ako udržateľný biznis model sa expertom Žilinskej univerzity javí využitie verejno–súkromného partnerstva. Štúdia odporúča aj neustále zlepšovanie podmienok pre cyklistov a rozširovanie siete cyklotrás, aby mohli aj tí, ktorí v súčasnosti na bicykli po meste nejazdia, v budúcnosti systém používať.
Mesto pripravilo aj alternatívu, podľa ktorej by prevádzkovanie verejného zdieľania bicyklov malo formu verejno–súkromného partnerstva v podobe koncesie.
Mestskí poslanci tento návrh schválili vlani v septembri. Vtedy viceprimátor Martin Petruško (Smer) uviedol, že je to náhradné riešenie, ak by Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) neuspela so svojím projektom.
„Otvárame priestor aj pre iných poskytovateľov. Bol by som rád, ak by sme mali viacerých. Prostredníctvom koncesie by sme vedeli získať ďalšieho poskytovateľa tejto služby za podmienok, ktoré budú najvýhodnejšie pre mesto,“ hovoril Petruško.
Do takejto výzvy na koncesiu by sa pravdepodobne prihlásila spoločnosť Antik aj Cycleme. ZSSK sa k tomu momentálne nevyjadruje, keďže prebieha hodnotenie jej projektu na eurofondy, ktorý neráta so spolufinancovaním mesta.
[article slug=”bitka-o-zdielanie-bicyklov”][/article]
Čítajte aj:
- Radnica dala zelenú verejnému zdieľaniu bicyklov
- Nová verzia mobilnej aplikácie Košice región ponúka aj cyklovýlety
- Chýbajú cyklochodníky, perspektíva nie je ružová