Zľavy pri predložení mestskej karty? Zabudnite…
Bolo že to slávy a bohatej komunikácie so všetkými médiami, keď v januári 2013 začalo mesto nahrádzať bezkontaktné čipové karty (BČK) mestskou kartou. Všetky pôvodné stratili platnosť k 31. júlu 2014.
O pár mesiacov sa obyvatelia mesta dozvedeli, že až 20 komerčných partnerov či mestských firiem ponúka rôzne zľavy. Hovorkyňa Dopravného podniku mesta Košice vtedy uviedla: „Držitelia mestskej karty si už zvykli na ponúkané zľavy a aktívne ich využívajú, čo je podstatou celého projektu – dať mestskej karte pridanú hodnotu.“
Všestranné využitie
Keď sa Košičania dozvedeli, že cena za vydanie karty je 6,80 eura, mnohým sa to nepáčilo. A väčšina z nich vtedy uvádzala, že aj tak ju bude využívať len ako mesačník alebo elektronickú peňaženku na cestovanie.
[ad][/ad]Masívna propagácia však zabrala. V rokoch 2015/2016 držitelia mestskej karty mohli využívať aj nové zľavy. Lacnejšie mohli nakúpiť v obchode so športovými potrebami, v sieti obchodov Fresh, menej zaplatili pri nákupe fotografickej techniky, zľavu mohli využiť aj pri vstupe na Mestskú krytú plaváreň. Milovníci kultúry ušetrili pri návšteve Štátneho divadla, kníhkupectva, zľavy poskytovali aj niektoré reštaurácie. K dispozícii boli aj služby vzdelávacieho centra, autoškoly a jazykovej školy. Ženy mohli zľavy využiť na kozmetiku, wellness, cvičenia rôzneho druhu, nechtový dizajn, šperky, dokonca aj na dovolenky…
A potom nastalo ticho
Do redakcie sa nám pred pár dňami ozval náš čitateľ, ktorý si zvykol používať mestskú kartu na zľavy v predajniach Fresh. Tam sa dozvedel, že už to neplatí. Aj tento reťazec spočiatku spolupracoval s mestom a pri spustení projektu ponúkal 2-percentnú zľavu pri nákupe. Na ďalší rok ju znížil na jedno percento.
Zaujímalo ho teda, ako to vôbec funguje. Zistil, že posledný odkaz na mestskú kartu na stránke mesta Košice je z roku 2012. Informoval o tom, čo sa bude diať. Na stránke Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) si záujemca môže prečítať o zľavách platných na roky 2015 a 2016. Ani na webovej stránke kosice.dopravnakarta.sk v časti Novinky sa nič nedozviete.
„Pri podrobnejšom hľadaní som nakoniec našiel aspoň Všeobecné obchodné podmienky, v ktorých sa píše, že: Aktuálna ponuka je dostupná vždy u prevádzkovateľa (vrátane uvedenia na jeho internetovej stránke www.dpmk.sk), správcu (vrátane uvedenia na jeho internetovej stránke www.kosice.sk), ako aj u jednotlivých zmluvných partnerov,“ píše čitateľ.
Podľa návodu vo Všeobecných obchodných podmienkach by mali byť občania na zľavu upozorňovaní aj na stránkach podnikateľských subjektov, ktoré ich ponúkajú. Keďže ich nebolo veľa, prezreli sme všetky. Zo zmluvných partnerov má avízo na stránke asi len Mestská krytá plaváreň… Možno bude niekto namietať, že sme nehľadali poctivo a nepreklikali sme sa k avízu, ale ak sa niečo ponúka v zľave, väčšinou to je na hlavnej stránke alebo v cenníku.
„Zašitý“ odkaz
Náš čitateľ nás upozornil ešte na jednu skutočnosť. Na stránke mesta nakoniec pri vyššie spomínanom článku z roku 2012 našiel odkaz na nejaký dokument bez názvu. Asi málokoho by napadlo otvárať ho. V tejto prílohe sa skrýval zoznam zliav platných od 4. januára tohto roku. O pár dní na dokumente bol dátum 9. 1. 2018 a včera 10. 1. 2018. Sú tam ale zľavy, ktoré sa dajú uplatniť v mestských podnikoch a nie u partnerov projektu (ako bol napr. Fresh). Podľa nášho názoru ide o pôvodný dokument ešte z roku 2012, na ktorom len automaticky naskakuje zmena dátumu.
O „nových“ zľavách sa nič nedozviete
Chceli sme si preto overiť, ako subjekty či DPMK informujú o „nových“ zľavách držiteľov mestskej karty. Napríklad DPMK by mal poskytovať zľavu z ceny pri využití umývacieho centra. Túto informáciu by ste v ňom však hľadali márne. Aj Správa mestskej zelene ponúka síce malé, ale predsa zľavy na svoje produkty. Tiež sa o tom na ich stránke nedozviete. Od Mestských lesov Košice a.s. by ste mohli po predložení mestskej karty dostať zľavu na palivové drevo – informácia opäť chýba a palivové drevo je už momentálne vypredané. Perličkou je aj Psychosociálne centrum, ktoré na svojej stránke uvádza, že poskytuje zľavy iba zamestnancom Magistrátu mesta Košice, mestských podnikov a mestských častí. Bežný občan, majiteľ mestskej karty, v cenníku uvedený nie je. Podobne je to v cenníku, ktorý má na stránke uvedený Zoologická záhrada Košice či Kunsthalle…
Opäť iba strohá odpoveď
Poslali sme preto niekoľko otázok na magistrát mesta. Odpoveď nám nakoniec poslala hovorkyňa Dopravného podniku mesta Košice Michaela Karaffová: „Mestská karta sa v nasledujúcom období výrazne zmení, momentálne pracujeme na jej inovácii. Konkrétne informácie o nových možnostiach jej použitia včas zverejníme a k cestujúcej verejnosti sa dostanú aj prostredníctvom médií.“ Na doplňujúce otázky, prečo neboli občania o tejto skutočnosti informovaní na stránke mesta, partnerov a DPMK a ako dlho bude trvať „nasledujúce obdobie“, sme sa odpovedí nedočkali…
V roku 2014 mesto Košice začalo vydávať aj turistickú kartu, ktorá mala návštevníkom mesta ponúknuť balíky služieb v rámci cestovného ruchu. Produkt bol vyvinutý s podporou rakúskej technológie gaesteCard, a niesol názov „Košice Welcome Card“ s bezplatnou mestskou hromadnou dopravou a bezplatnými vstupmi do múzeí a galérií na území mesta Košice. Vo výročnej správe Visit Košice za rok 2016 sa píše: „Aj v roku 2016 sme pre získanie vyššieho počtu držiteľov karty pokračovali v akcii na podporu predaja karty 1+1, dve karty za cenu jednej. Distribúciu Košice Welcome Card sme podporili aj inzerciami v sezónnych magazínoch a tlačených sprievodcoch. Karta sa žiaľ neujala a od 1. septembra 2016 bol predaj karty pozastavený. V spolupráci s ďalšími subjektami pracujeme na inej forme turistickej karty.“
Lekcia malého Martina veľkým Košiciam
V Košiciach žije skoro 250-tisíc obyvateľov a v takom Martine iba 55-tisíc. Obe mestá majú mestskú kartu.
V Košiciach fungovalo 22 partnerov projektu, v Martine je ich viac ako 145! Zľavy platia nielen v regióne Turiec, ale aj v Trenčianskom kraji. Vydanie mestskej karty v Martine je zadarmo. Občania však platia mesačný poplatok 70 centov, seniori a ťažko zdravotne postihnutí 20 centov. „O túto kartu je v našom meste veľký záujem, každoročne registrujeme viacero obchodných partnerov, ktorí majú záujem participovať na mestskej karte, pretože aj oni majú z toho viaceré výhody,“ uviedla hovorkyňa mesta Martin Zuzana Kalmanová.
Podnikatelia napríklad ušetria náklady na vytvorenie a správu svojho „vlastného kartového systému“. Taktiež nemusia vydávať svoje vlastné vernostné karty. Na webstránke karty môžu propagovať svoje služby či výrobky a tým získavajú nových spokojných zákazníkov. Nuž, ako vidno, dá sa to…