Zložitá cesta na letisko by mohla byť minulosťou
Investori postupne prichádzajú do priemyselného parku Pereš. Vzrástol aj počet letov na košickom letisku. Súčasné spojenie mesta s priemyselným a dopravným uzlom začína byť nevyhovujúce. Minister hospodárstva Peter Žiga a primátor Košíc Richard Raši nevylúčili výstavbu novej cesty, ako aj pripojenia električkovej trate.
V priemyselnom parku Pereš už v súčasnosti pôsobí viacero medzinárodných firiem, ktoré zamestnávajú viac ako 3 000 ľudí. S príchodom japonského investora MinebeaMitsumi sa situácia ešte viac skomplikuje. Pribudnúť má totiž ďalších 1 100 pracovných miest.
Komplikovaná doprava
Na letisko a do priemyselného parku sa v súčasnosti dá dostať v smere od Košíc komplikovanou zachádzkou, počas ktorej dvakrát motoristi prejdú cez Pereš. Za mestskou časťou totiž musia zísť z hlavnej cesty, prejsť popod hlavnú komunikáciu a vrátiť sa naspäť až ku križovatke k letisku. Obdobná je situácia aj v prípade, ak sa motoristi potrebujú dostať smerom na Šacu a potom ďalej do Rožňavy. Od letiska je prikázaný smer do Košíc a odtiaľ musia pokračovať k mimoúrovňovej križovatke pri OC Optima, čo znamená ísť navyše približne dva kilometre.
Nájdu sa peniaze?
Počas slávnostného výkopu nového závodu MinebeaMitsumi sa o tomto probléme zmienil aj minister hospodárstva Peter Žiga (Smer-SD), podľa ktorého okrem tvorby pracovných miest a investícií je potrebné riešiť aj príjazdovú komunikáciu.
„Súčasná cesta, ktorá vedie na letisko, už nebude vyhovovať požiadavkám, pretože tu bude pracovať niekoľkotisíc ľudí. Rokujeme s mestom Košice a letiskom o tom, že by sme urobili združenú investíciu a potiahli spod mosta na Pereši štvorprúdovú cestu až na letisko,“ uviedol P. Žiga. Zdôraznil, že potrebná bude aj spolupráca s ministerstvami dopravy a najmä financií, pretože takýto projekt bude finančne náročný.
Primátor Košíc Richard Raši (SMER-SD) sa zmienil aj o možnosti pripojenia električkovej trasy: „V súčasnosti sa rieši, koľko by bolo potrebných financií na tento plán.“
Cestu vítajú
Letisko Košice je myšlienke vybudovania novej cesty naklonené.
„Komunikujeme s ministerstvom dopravy, ako aj s mestom Košice. Nová cesta prinesie lepší komfort aj pre cestujúcich nášho letiska,“ konštatoval Juraj Tóth, hovorca letiska.
Aj keď nesie priemyselný park názov „Pereš“, pozemky pod ním sú zapísané v katastrálnom území mestskej časti Barca.
„Teší ma, že priemyselný park funguje, no cesta chýba. Určitá štúdia už existuje a jej realizácia by pomohla pri rozvoji lokality. Momentálne je situácia taká, že časť pozemkov vlastní pozemkový fond, ďalšie sú v majetku súkromných osôb a bude ich treba vykúpiť,“ informoval starosta Barce František Krištof (KDH).
O ceste komunikovali tento týždeň viacerí starostovia. „Podstatné pre našu mestskú časť je, aby sa pri riešení križovatky myslelo aj na Pereš a dalo sa k nám dostať. Na tom budem trvať,“ poznamenal starosta Pereša Jozef Karabin (nezávislý).
Technickú štúdiu R2 privádzača Ludvíkov Dvor – Červený Rak vypracovalo Ministerstvo dopravy v rokoch 2014 až 2015. Odhadované výdavky na celú stavbu boli stanovené od 42 do 56 miliónov eur. „V štúdii bola navrhnutá aj úprava jestvujúcej mimoúrovňovej križovatky Letisko – Pereš, do ktorej by malo byť možné pripojenie k Letisku Košice,“ informoval komunikačný odbor Ministerstva dopravy. Termíny realizácie stavby v súčasnosti nie sú známe.
Alternatívne riešenie
Vybudovať novú križovatku spájajúcu mesto s letiskom navrhoval už pred dvoma rokmi dopravný expert Pavel Titl.
Dopravné napojenie na Letisko Košice a neďaleký priemyselný park navrhuje formou mimoúrovňovej križovatky Červený rak – Pri prachárni. Tam je v súčasnosti nedokončená križovatka, zatiaľ je motoristom k dispozícii iba prepojenie ulice Pri prachárni na obchvat Košíc v smere od mosta VSS k mimoúrovňovej križovatke pri OC Optima. V prípade realizácie tohto projektu by autá nejazdili smerom na Pereš.
„Je nevyhnutná, okrem iného vyvoláva potrebu jej realizácie výstavba nového futbalového štadióna vo Všešportovom areáli. Z tohto bodu je potrebné dobudovať komunikáciu v smere na letisko v dĺžke približne 1 250 metrov a napojiť sa na existujúcu obslužnú komunikáciu letiska,“ konštatoval Pavel Titl.
S dobudovaním križovatky a premostenia Červeného raka sa rátalo už pri výstavbe Obchodného centra Optima.
—
Trať plánovali už v roku 2005
O električkovej trati k Letisku Košice sa uvažovalo už v roku 2005. Vtedy bol vypracovaný návrh integrovaného dopravného systému v Košickom kraji.
Na projekte spolupracovali Košický samosprávny kraj spolu s mestom Košice. Cieľom bolo zvýšenie konkurencieschopnosti zaostávajúceho regiónu, zefektívnenie, zrýchlenie a skvalitnenie prepravy cestujúcich za prácou či zníženie zaťaženosti životného prostredia.
Odborníci vypracovali Štúdiu realizovateľnosti integrovanej osobnej dopravy v Košickom kraji, v ktorej sa už vtedy objavilo napojenie električkovej trate na Priemyselný park Pereš a Letisko Košice. Sumu vyčíslili na vtedajších viac ako 310 miliónov slovenských korún, teda približne 10,3 milióna eur, ktoré mali získať v spoločných projektoch Košický samosprávny kraj a mesto Košice.
Už v roku 2005 sa v tej istej štúdii rátalo aj s vybudovaním električkovej trate z Námestia Maratónu mieru na Sídlisko Ťahanovce.
Foto: veja, mm