Župan chce odvolať šéfa správy ciest. Podľa kontroly mal most cez Ružín riešiť skôr
Havarijný stav mosta cez Ružín, pre ktorý obyvatelia okresov Gelnica a Spišská Nová Ves stratili na rok priame spojenie s Košicami, mohol byť odstránený skôr aj v kratšom čase.
K takému záveru dospel hlavný kontrolór Košického samosprávneho kraja (KSK) Ľubomír Hudák. Na základe výsledkov jeho kontroly župan Rastislav Trnka (nezávislý) žiada odvolanie riaditeľa Správy ciest KSK Zoltána Bartoša.
Správa o výsledkoch kontroly Útvaru hlavného kontrolóra v tejto príspevkovej organizácii kraja je v programe utorkového zastupiteľstva. Na rovnakom zasadnutí budú poslanci hlasovať aj o návrhu Trnku na odvolanie Bartoša.
Podľa kontroly mohla Správa ciest KSK dve zákazky, ktoré súviseli s prípravou rekonštrukcie mosta, zadať niekoľko mesiacov pred vyhlásením mimoriadnej situácie a uzavretím cesty pre všetku dopravu v decembri 2016.
Išlo o spracovanie štúdie rekonštrukcie mosta, ktorá obsahovala zjednodušenú projektovú dokumentáciu a rozpočet nákladov, ako aj geologický prieskum pre projekt rekonštrukcie, ktoré kraj obstaral za celkovo vyše 27-tisíc eur.
O poškodeniach vedeli dlho
Hudák a jeho kontrolóri v správe uvádzajú, že Správa ciest KSK vedela, že most nevyhnutne vyžaduje rekonštrukciu, už minimálne od apríla 2016. Odvolávajú sa najmä na technickú správu, ktorú na základe prieskumu mostnej konštrukcie spracoval autorizovaný stavebný inžinier pre statiku Jozef Kurimský.
Ten okrem iného zistil, že v strede mosta je prehnutie, ktoré päťnásobne prekračuje povolené limity. Technická správa tiež konštatuje, že most nevyhovuje súčasným dopravným požiadavkám a je „nutné ho v krátkom čase zosilniť”.
Kontrolóri tiež pripomínajú, že po prehliadke ešte v novembri 2015 správa ciest ružínsky most preradila z tretieho do piateho, teda najvyššieho stupňa z hľadiska závažnosti jeho poškodenia. Citujú tiež vyjadrenie Bartoša na dopravnej komisii v júli 2016, kedy hovoril, že na moste obmedzili nákladnú dopravu, aby nedošlo k jeho „deštrukcii”.
Kontrolór: Mohla byť riadna súťaž
„Kontrolovaný subjekt na základe informácií, údajov z meraní a vypracovaných odborných stanovísk aj vzhľadom na povahu zistenej vady mohol predvídať, že zhoršeniu stavu mosta nebude možné zabrániť inak ako včasnou rekonštrukciou,” píše sa v správe.
Kontrola Bartošovi preto vyčíta, že jeho organizácia sa nemusela dostať do časovej tiesne, ktorou zdôvodnila, že oslovila iba po jednom dodávateľovi a zákazky im pridelila. Verejný obstarávateľ podľa kontroly mal predpokladať, že k zhoršeniu stavu mosta môže dôjsť. Ak by to urobil, mohol dodávateľov hľadať v riadnej súťaži po oslovení viacerých firiem a prieskumu trhu, uvádza správa.
Hlavný kontrolór tiež tvrdí, že aj samotná oprava mosta mohla začať skôr. Podľa neho by sa to dosiahlo tým, že zhotoviteľ stavby by si spracoval aj projekt, teda technické riešenie rekonštrukcie.
Rozdelenie zákazky podľa Hudáka nezodpovedalo mimoriadnej situácii a nutnosti urýchleného konania na odstránenie havárie. Tvrdí, že sa tým stratilo 38 dní. Taký čas totiž trvalo spracovanie projektovej štúdie a jej posudzovanie odbornou komisiou statikov.
Vyjadrí sa v pondelok
S Bartošom hlavný kontrolór prerokoval správu ešte koncom novembra. Po jej doručení správe ciest nepodal žiadne písomné námietky.
Hovoriť o zisteniach kontrolórov nechcel ani včera s denníkom KOŠICE:DNES. „Je to ich pohľad. Námestníčka, ktorá má materiály, má dovolenku. Pripravím fundovanú odpoveď a poskytnem vám ju v pondelok,” povedal.
Dvom najsilnejšími klubmi v zastupiteľstve sú Smer a koalícia pravicových strán OĽANO – SAS – KDH – NOVA, s ktorých podporou kandidoval Trnka. Každý má šestnásť poslancov, na odvolanie Bartoša župan potrebuje aspoň 29 hlasov.
Poslanec Emil Ďurovčík (Smer) povedal, že o správe kontrolóra a návrhu na odvolanie šéfa príspevkovej organizácie kraja budú v ich klube diskutovať v pondelok. „Ako budeme hlasovať, sa dohodneme,” hovorí.
Cesty sú citlivé
Predseda klubu pravicových strán Rastislav Javorský vraví, že Trnkov návrh podporia. Hovorí aj o iných dôvodoch ako sú výsledky kontroly. „Je to jedna z pozícií, na ktorej by mal mať župan človeka, ktorému stopercentne dôveruje. Táto organizácia má na starosti cesty, ktorých stav bol vždy citlivou otázkou,” povedal.
Bartoš je riaditeľom krajskej organizácie, ktorá spravuje cesty II. a III. triedy, od roku 2008. Do funkcie ho nominoval župan Zdenko Trebuľa (Smer). Predtým šéfoval mestskému podniku Tepelné hospodárstvo.
[ad][/ad]Most cez Ružín
- je na ceste II. triedy z Košíc do Spišskej Novej Vsi
- postavili ho v roku 1967 ešte pred spustením priehrady
- celková dĺžka premostenia je 152 metrov
- do vlastníctva KSK prešiel v roku 2004, odvtedy sa nerobila žiadna rekonštrukcia
- v roku 2015 nosná konštrukcia v strede mosta viditeľne poklesla
- prieskum v roku 2016 zistil, že prehnutie päťnásobne prekročilo povolené limity
- v júli 2016 znížili rýchlosť a zakázali prejazd vozidiel nad 12,5 tony
- 7. decembra 2016 zakázali nákladnú dopravu úplne
- 12. decembra 2016 okresný úrad vyhlásil mimoriadnu situáciu
- 24. decembra 2016 most zatvorili pre všetku dopravu
- v novembri 2017 dokončila firma Strabag opravu mosta za 1,6 milióna eur
- 9. decembra 2017 obnovili premávku a odvolali mimoriadnu situáciu