Zvýšenie poplatkov Wizz Airu letisko odmieta
Pravidelné tri letecké spojenia medzi Košicami a svetom čochvíľa skončia. Medzi inými aj linka spoločnosti Wizz Air do Kolína nad Rýnom. Cestujúci takmer polroka budú musieť riešiť dopravu do tejto krajiny prestupom vo Viedni, Prahe či Varšave.
Poslednýkrát odletí lietadlo nízkonákladovej leteckej spoločnosti do Kolína nad Rýnom 14. mája. Minulý týždeň síce dopravca Eurowings predstavil linku do Düsseldorfu, ale jeho prvé lietadlo odštartuje z Košíc až koncom októbra.
Rušia až tri spojenia
Rozhodnutie Wizz Air bolo nečakané, keďže v Košiciach zrušili až tri spojenia zo štyroch, a tiež svoju základňu. Už 12. mája poletí posledné lietadlo do Doncastru Sheffield, o dva dni neskôr to bude spojenie s Kolínom nad Rýnom a 3. júna definitívne skončí aj linka do Tel Avivu. V ponuke zostáva spojenie na letisko Londýn Luton. Slabou náplasťou je, že do Lutonu budú od 15. mája lietať väčšie lietadlá typu Airbus A321 s kapacitou 230 miest namiesto doterajšieho Airbusu A320 s kapacitou 180 miest.
„Po dôkladnom zvážení sme sa rozhodli upraviť plán našich liniek v Košiciach a presunúť kapacity na iné linky s vyšším dopytom v sieti Wizz-u,“ vysvetlil dôvody odchodu z Košíc George Michalopoulos, obchodný riaditeľ Wizz Airu. Na doplňujúce otázky denníka KOŠICE:DNES, čo stálo za náhlym rozhodnutím, keď obsadenosť liniek bola úspešná a pohybovala sa na úrovni až okolo 80 percent, už spoločnosť nereagovala.
Zvýšenie poplatkov odmietajú
Jedným z možných dôvodov odchodu môže byť aj fakt, že majoritným akcionárom letiska je Letisko Viedeň-Schwechat, kde chce Wizz Air viac expandovať. Tam aj mali presunúť lietadlo, ktoré bolo na základni v Košiciach.
Špekulovalo sa, že za odchodom mohli byť aj zvýšené finančné nároky letiska, napríklad poplatky za pristátie a odlet, ako aj za základňu lietadla. „Tieto informácie kategoricky dementujem. Sú nepravdivé,“ reagoval Juraj Toth, marketingový manažér Letiska Košice.
Platili za cestujúcich
Náhle ohlásenie odchodu šokovalo vedenie letiska. „Všetky linky, ktoré sa rušia, dosahovali mimoriadne dobré výsledky a boli medzi cestujúcimi obľúbené. Dokonca sme pracovali na navýšení frekvencií letov do týchto destinácií. Rozhodnutie teda nebolo urobené na komerčnom základe,“ uviedol Michael Tmej, výkonný riaditeľ a predseda predstavenstva letiska. Spoločnosť mala dokonca zľavu od letiska za využívanie jeho služieb.
Podľa J. Totha sa do Nemecka aj po zrušení linky spoločnosti Wizz Air dá z Košíc lietať. „Je to možné s pohodlným prestupom vo Viedni, Prahe či Varšave,“ reagoval Toth.
Letisko vlani dostalo dotáciu na linku od Košického samosprávneho kraja vo výške 60-tisíc eur na sprevádzkovanie pravidelnej linky do Nemecka. Podpísalo aj zmluvu s Krajskou organizáciou cestovného ruchu Košicky kraj a tiež s Košice Turizmus. Podľa nej malo letisko zabezpečiť 2-krát týždenne prílet a odlet a prepravná kapacita mala byť aspoň 200 miest týždenne. Podľa zmluvy obidve organizácie mali za každého cestujúceho, ktorý príde do Košíc, vyplatiť spolu pätnásť eur. Za minulý rok by to malo byť takmer 110-tisíc eur, v tomto roku ešte nie sú vyčíslené náklady. Zmluva je však platná do roku 2020 a dokopy bolo vyčlenených 600-tisíc eur.
Letisko je v tom nevinne
Letisko nekomentovalo, či sa neobáva možných sankcií. Podľa informácií denníka KOŠICE:DNES bude pravdepodobne zmluva ku koncu mája ukončená.
„Zmluva bola o tom, že letisko má zabezpečiť tri roky kontinuálne linky. Došlo k zrušeniam týchto liniek, no nie z dôvodu nejakej aktivity letiska, ale sa tak rozhodol dopravca. Nerád by som robil nejaké definitívne závery. Priorita pre nás je, aby letecké linky pribúdali, nie ubúdali,“ reagoval predseda Košického samosprávneho kraja Rastislav Trnka. Doplnil, že zo strany kraja ponúkli letisku spolupráci. „Boli by sme radi, aby si tu nejaký dopravca zriadil pobočku alebo základňu a lietal do viacerých destinácií,“ uviedol Trnka.
Podľa viceprimátorky mesta a predsedníčky Správnej rady organizácie Košice – Turizmus Renáty Lenártovej je z hľadiska cestovného ruchu veľkou stratou každá zrušená linka, ktorou lietali turisti do Košíc. „Obzvlášť, keď pozitívny prínos v počte návštevníkov Košíc z týchto liniek už bol v turizme viditeľný,“ uviedla Lenártová.
[ad][/ad]Musia dopravcov presvedčiť
Nahradiť zaniknuté linky nebude podľa Tomáša Jančuša, zástupcu výkonného riaditeľa a člena predstavenstva Letiska Košice, jednoduché.
„Také rýchle to nebude, keďže množstvo leteckých prepravcov už má kapacity obsadené a jednoducho výrobcovia lietadiel nestíhajú vyrábať ďalšie,“ uviedol Jančuš, podľa ktorého jednanie s leteckými spoločnosťami je aj otázka rokov: „Letecké spoločnosti plánujú dlhodobo. V súčasnosti sa rokuje už o leteckých spojeniach na roky 2019 až 2020. S operátorom Eurowings sme jednali viac ako jeden rok.“
Aj preto bolo košického letisko zahrnuté do súťaže spoločnosti Eurowings. „S každým jedným možným letiskom si to zástupcovia prešli a zanalyzovali, či to má pre nich význam a dohodnúť sa muselo aj na komerčných podmienkach,“ dodal Jančuš, podľa ktorého je úspechom fakt, že z letiska sa dá dostať v súčasnosti do viac ako 500 destinácií s jedným prestupom.
– Prvé lety z Košíc uskutočnil Wizz Air v septembri 2013 do Londýna.
– Základňu na košickom letisku otvorila letecká spoločnosť v júni 2015. Svoje sídlo tu malo lietadlo Airbus A320. Firma zároveň vtedy rozšírila ponuky letov do Milána – Bergamo a do severoanglickej destinácie Doncaster Sheffield.
– V januári 2016 leteli poslednýkrát na letisko Miláno-Bergamo.
– V júli 2017 skončila linka do Bristolu, ktorá lietala od októbra 2015.
– V máji 2018 končia lety do Doncastru Sheffield a Kolína nad Rýnom.
– V júni skončí linka do Tel Avivu.