Košice – Prešov: Spoločný dopravný systém
Župani Košického a Prešovského samosprávneho kraja hovoria, že vytvorením integrovaného dopravného systému medzi metropolami východu by prilákali viac ľudí do vozidiel hromadnej prepravy. Ušetriť by mali aj cestujúci.
Vzájomné dopravné prepojenie krajských miest prostredníctvom integrovaného dopravného systému (IDS) sa dostalo do pozornosti nového vedenia východoslovenských krajských samospráv. Predseda Košického samosprávneho kraja (KSK) Rastislav Trnka (nezávislý) uviedol, že na stretnutí s prešovským županom Milanom Majerským (KDH) 15. marca v Prešove načrtli konkrétne kroky, ako naštartovať projekt, ktorý na východe na niekoľko rokov zaspal.
Zjednotenie taríf bude kľúčové
Trnka pre KOŠICE:DNES povedal, že na minulotýždňovom pracovnom stretnutí oboch krajov hovorili najmä o zjednotení tarifnej politiky a prepravných poriadkov v prímestskej doprave s cieľom zriadiť spoločného objednávateľa výkonov vo verejnom záujme. Podľa košického župana by to bol prvý významný krok k spusteniu celého integrovaného systému. „IDS by malo prilákať cestujúcich z oboch krajov, aby vo väčšej miere využívali verejnú osobnú dopravu, a menej individuálnu dopravu. Využívanie IDS bude viesť k skráteniu prepravných časov, komfortnejšej mobilite pomocou jednotného lístka a aj úspore finančných prostriedkov cestujúcich, hlavne v porovnaní s využívaním osobných automobilov,“ dodal.
[ad][/ad]Trnka: Benefity IDS prevýšia náklady
Prešovský župan avizoval, že celý integrovaný systém by mohol byť realitou v horizonte dvoch rokov. Podľa Trnku je tento termín reálny, no čas spustenia IDS nebude podľa neho záležať len na samosprávnych krajoch. „Závisí to v prvom rade od Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktoré zabezpečuje železničnú dopravu, a do istej miery aj od krajských miest Prešova a Košíc, ktoré zabezpečujú mestské dopravy. Za oba kraje môžem povedať, že v tomto procese budeme, ťahúni’,“ uviedol.
To, koľko financií bude košický kraj potrebovať vynaložiť na spustenie IDS, zatiaľ Trnka nekonkretizoval. Podľa neho skúsenosti zo zahraničia ukazujú, že integrácia dopravných služieb je efektívnym krokom. „Jej benefity významne prevyšujú vložené finančné prostriedky. Výšku financií, ktoré si realizácia IDS vyžiada, však budeme vedieť až po spresnení harmonogramu budovania IDS a špecifikácii ďalších nevyhnutných opatrení,“ doplnil.
[article slug=”spoji-kosice-presov-spolocny-dopravny-system”][/article]Odporúčané články
Počas štvrtka 18. apríla 2024 sa otvorila sezóna v obľúbenej komunitnej záhrade na Laboreckej 2 v mestskej časti Košice-Západ. Na priaznivcov čakali viaceré povinnosti od doplnenia zeminy až po starostlivosť o okrasné kvety.
Elektrifikácia jednokoľajného železničného úseku na Zemplíne Bánovce nad Ondavou – Humenné v dĺžke 33,5 kilometra vrátane rekonštrukcie jeho časti, pokračuje podľa plánu a bez väčších problémov. Ministerstvo dopravy SR to potvrdilo po stredajšom (10. 4.) kontrolnom dni na stavbe Železníc Slovenskej republiky (ŽSR).
Ozbrojené sily (OS) SR upozorňujú, že trebišovskí tankisti si v nasledujúcich dňoch precvičia presun nových tankov Leopard 2A4 do výcvikového priestoru. Hovorca OS SR Štefan Zemanovič priblížil, že ide o riadne plánovanú súčasť skúšok novozavedenej výzbroje tankového práporu, počas ktorej budú kolónu techniky sprevádzať vozidlá vojenskej polície a ozbrojených síl.