Študenti z TUKE chcú prekonať rekord s úsporným autom
AKTUALIZOVANÉ
Mladí strojári z košickej Technickej univerzity budú aj tento rok posúvať hranice úspornej jazdy. Chceli by prekonať ich doterajší rekord 783 km na liter paliva. Tento rok sa zúčastnia na európskom finále pretekov Shell Eco-marathon Europe 2019 v Londýne. Vo štvrtok predviedli v areáli univerzity testovaciu jazdu.
Cieľom pretekov je skonštruovať vlastné vozidlo, ktoré prejde čo najviac kilometrov na jeden liter paliva či jednu kilowatthodinu elektrickej energie. Doterajší košický rekord 783 km na liter paliva je zatiaľ najlepší slovenský výsledok na pretekoch. Súťaže sa zúčastní aj STU v Bratislave a stredoškoláci z Trnavy.
„Mám želanie, aby naši študenti dosiahli tisíc kilometrov, tak dúfam, že to teraz nezakríknem, ale ja chlapcom verím,“ uviedol Jozef Živčák, vedúci katedry Strojníckej fakulty TUKE. K prekonaniu rekordu by mal dopomôcť aj nový motor, ktorý tvoria na mieru vyrobené komponenty.
[ad][/ad]Súťažia od roku 1994
Košický tím je prvým slovenským tímom, ktorý sa zúčastnil pretekov Shell Eco-marathon Europe. Premiéru si odkrútili už v roku 1994 a oslavu 25. výročia chcú zavŕšiť úspešným výsledkom na tohtoročných pretekoch. Konštruktéri tento rok stavili na ľahkú karosériu z uhlíkových vlákien. Celková hmotnosť vozidla je 33 kilogramov.
„Účasť na pretekoch sa už pre nás stala tradíciou. Každý rok sa naučíme niečo nové a snažíme sa zužitkovať skúsenosti z predchádzajúcich ročníkov. Tento rok sme sa niekoľko mesiacov poctivo venovali najmä vylepšeniu motora a veríme, že nám to prinesie úspech a pomôže posunúť hranicu úspornej jazdy o niečo vyššie,“ uviedol kapitán košického tímu Branislav Konečný.
Použili minuloročný model
Konštrukčný tím pozostáva z piatich ľudí. Tento rok použili karosériu z minulého roku, na ktorej vykonali viacero zmien.
„Obal motora ostal z Hondy GX35, ale vnútro sme kompletne zmenili. Snažili sme sa dosiahnuť čo najlepšiu spotrebu, aby sme atakovali povestnú hranicu tisíc kilometrov na liter paliva,“ uviedol konštruktér Miroslav Palko, ktorý je zároveň doktorandom na TUKE. Jazda vo vozidle je bezpečná, aj keď už došlo k nehode. „Minulý rok auto dvakrát pretočilo cez strechu, ale všetko dopadlo dobre. V aute sú päťbodové bezpečnostné pásy, jazdec musí mať prilbu. Konštrukcia je natoľko silná, aby dokázala odolať aj nárazom,“ dodal konštruktér.
Pilotka sa jazdy nebojí
Pri znižovaní spotreby paliva je dôležitá nielen hmotnosť auta, ale aj jazdkyne, ktorá by nemala mať viac ako 50 kilogramov. Na výzvu na sociálnej sieti zareagovala študentka TUKE, ktorá má k motošportu pozitívny vzťah.
„Viem, že minulý rok mala predchodkyňa nehodu, ale nemám strach,“ hovorí s úsmevom pilotka Dominika Halásová, ktorá dosiahla zatiaľ najvyššiu rýchlosť 35 km/h. Vozidlo prispôsobovali jazdkyni na mieru. „Formovali mi peny na chrbát, aby sa mi pohodlne ležalo. Sedela som aj v pohodlnejšom vozidle, no ten zážitok stojí za to,“ dodáva so smiechom pilotka. Súťažná jazda by podľa jej slov mala trvať 40 minút.
Shell Eco-marathon je jednou z najnáročnejších a najinovatívnejších študentských súťaží na svete. V rámci nej súťaží budúca generácia inžinierov a vedcov vo vlastnoručne navrhnutých a vyrobených vozidlách, ktoré potom testujú na trati. Minuloročný rekord súťaže stanovil francúzsky tím Microjoule-La Joliverie, ktorému sa podarilo prejsť 2 324 km na liter paliva. Ten istý tím drží aj celkový doterajší rekord súťaže – 3 771 km na liter paliva.
Odporúčané články
Toto sú najdôležitejšie informácie, ktoré vám prinášame za uplynulý týždeň v Košiciach. Od spustenia leteckej linky medzi Košicami a Bratislavou po ohlásenie kandidatúry Ladislava Lörinca na prímátora. Náš súhrn vám ponúka prehľad kľúčových momentov, ktoré sa udiali za uplynulých sedem dní v metropole východu.
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.
Prenájom priestorov wellness v košickom Národnom olympijskom centre plaveckých športov (NOCKE), ktorý už nejaký čas vzbudzuje otázky o férovosti a transparentnosti v Košiciach, si všimla aj bratislavská redakcia jedného z popredných slovenských denníkov. Nielenže išlo o investíciu vo výške 20 miliónov eur, ale pozoruhodné je aj to, že prevádzku rozsiahleho wellness centra, ktoré súťažila mestská firma, vyhral mestský poslanec Miroslav Špak. Hoci mesto a jeho správcovská firma Tepelné hospodárstvo (TEHO) tvrdia, že súťaž bola transparentná, Transparency international upozornila na možné etické výhrady spojené s podnikaním voleného zástupcu mesta v mestskom projekte.