V dopravnom podniku chýbajú vodiči autobusov, situácia je kritická
Vodič autobusu sa stal v Košiciach nedostatkovým tovarom. Za posledné obdobie prišiel Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) o 62 profesionálov za volantom, čo je 16 percent z celkového počtu. Odišli do dôchodku, časť zamierila do lepšie platených zamestnaní, ďalší sú práceneschopní.
Od 1. do 30. júna budú viaceré autobusové linky premávať v osobitnom režime. Dopravný podnik vyhlásil predprázdninový režim a obmedzuje dopravu. Prepravca hľadá riešenia, ako dieru zaplátať.
Prázdny trh
V súčasnosti pracuje v DPMK 406 kmeňových vodičov autobusu a 27 brigádnikov. V prípade električiek je to 97 vodičov a 15 brigádnikov, tam problémy nemajú.
„Na trhu práce nie sú takmer žiadni vodiči autobusov. Záujem o túto prácu prejaví priemerne jeden človek mesačne. Tento nedostatok v autobusovej doprave nie je na Slovensku novinkou a bude sa prehlbovať,“ uviedla hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová.
Problémy pri získavaní šoférov spôsobuje aj slovenská legislatíva. Minimálny vek vodiča autobusu stanovuje na 24 rokov, pričom európske právo to umožňuje o tri roky skôr. „Pripájame sa k iniciatíve Združenia dopravcov Slovenska, ktoré sa snaží o zmenu legislatívy,“ konštatovala hovorkyňa DPMK.
Ani benefity nepomáhajú
Priemerná mzda vodiča v DPMK predstavuje 951 eur v hrubom.
„Záujemcom o túto prácu ponúkame rozšírenie vodičského oprávnenia skupiny C na skupinu D. Ak s podnikom podpíše pracovnú zmluvu, kurz mu uhrádzame,“ informovala M. Karaffová. Ak to vodiči prijmú, musia rátať s 5-ročnou viazanosťou. S nástupom do zamestnania získa nový vodič benefity a môže čerpať finančnú zálohu na mzdu.
Alternatívou trvalého pracovného pomeru v DPMK je aj dohoda o vykonaní práce. Ak by záujemcom o túto formu spolupráce chýbala časť z potrebných dokladov, napríklad kvalifikačná karta vodiča či potvrdenie o psychologickej spôsobilosti, DPMK mu získanie dokladov uhradí v plnej výške.
DPMK motivuje aj vlastných zamestnancov, ktorí budúcich kolegov do radov vodičov mestskej hromadnej dopravy získajú.
„Získajú jednorazovú odmenu vo výške 100 eur pri podpise zmluvy nového vodiča. Po roku jeho pôsobenia v dopravnom podniku ďalších 50 eur,“ podotkla M. Karaffová.
Od 1. do 30. júna budú autobusové linky 10, 12, 15, 16, 18, 19, 27, 29, 34, 36, 51, 54, 55, 71 a 72 premávať v osobitnom predprázdninovom režime. Pre uvedené linky budú vydané nové cestovné poriadky. Zverejnené budú na zastávkach mestskej hromadnej dopravy a webovej stránke DPMK.
DPMK sa s nedostatkom vodičov stretol aj v roku 2008, kedy po letných prázdninách fungovala doprava v prázdninovom režime aj v polovici septembra, keď už začal školský rok. Dôvodom bol odchod viacerých vodičov do severských krajín, najmä Nórska.
(HKL)
Odporúčané články
Mestská časť Košice – Nad jazerom avizovala na sociálnej sieti zmeny v organizácii dopravy, ktoré prinesú vodičom mierne obmedzenia, prípadne zdržanie.
V utorok (9. 4.) sa v športovej hale župnej Strednej odbornej školy informačných technológií v Košiciach odohralo krajské kolo súťaže v rámci projektu Olympijský odznak všestrannosti (OLOV). Toto jedinečné športový podujatie, organizované Slovenským olympijským a športovým výborom SR v spolupráci s Košickým samosprávnym krajom, privítalo nadšených žiakov a žiačky zo 45 základných škôl a osemročných gymnázií z celého Košického kraja.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) obnoví povrch vozovky na úseku rýchlostnej ceste R4 pri Košiciach, v blízkosti štátnej hranice s Maďarskom. Veľkoplošné opravy uskutoční v oboch jazdných pásoch. Ako diaľničiari informovali, s prácami začínajú od 15. apríla a v prípade vhodných poveternostných podmienok majú byť ukončené do jedného mesiaca od ich začiatku. Investícia do úplne nového asfaltového koberca predstavuje sumu približne 739-tisíc eur.