Cestu do sveta vôní jej dláždili mydlá z kuchyne
V útulnej babkinej kuchyni sedela malá Evka často a rada. Popíjala voňavý bylinkový čaj s medom a počúvala staré príbehy. „Vyrastala som na nich. Stará mama pracovala u grófky Sténap. Okrem iných povinností vyrábala pre grófsku rodinu aj mydlá a domácu kozmetiku. Dedo bol komorníkom grófa Andrássyho, staral sa aj o jeho stajne,“ nostalgicky spomína na detstvo Eva Škovranová. Od babky vedela, že v minulosti vedela navariť mydlo skoro každá žena. Biele na umývanie, menej kvalitné na pranie. „Pred Veľkou nocou vyrábala babka voňavé vodičky z byliniek pre kúpačov z okolia,“ vyratúva arzenál babkinej kozmetiky vnučka, ktorá sa neskôr vydala v jej šľapajách.
Vyštudovaná polygrafka s výtvarným nadaním si v určitom období života hľadala svoj smer a naplnenie. „Túžila som po malom obchodíku s poctivou kozmetikou. Vyhliadla som si značku, ktorá sa mi páčila. Ich odpoveď ma nepotešila. Kým by vyrobili celú kolekciu pre môj obchod, trvalo by to dva roky,“ smeje sa pri spomienkach na začiatky spred takmer desiatich rokov.
Najprv doma v kuchyni
A tak sa tvrdohlavo vydala na strastiplnú cestu. Prvé mydlá vyrobené podomácky v kuchyni mali ohlas medzi priateľkami. Neskôr v širšom okolí. A to bol signál, že táto cesta bude správna. Založila firmu (názov 1907 je odvodený od roku narodenia starej mamy), zriadila si malú výrobňu a vyhrnula rukávy.
„Mala som vyskúšané receptúry. Doma v kuchyni fungovali, vo veľkom kotli sa však správali celkom inak. Trvalo dlhé mesiace, kým som vychytala chyby a mohla začať s výrobou pre svoj obchod,“ hovorí o veľkej výzve, ktorú prijala a zvládla.
K mydlám pribúdali podľa želaní zákazníkov ďalšie domáce kozmetické výrobky. Možno spomienka na babkine vodičky pre kúpačov inšpirovala Evu Škovranovú k nápadu vyrábať vlastné parfumy. Už vtedy vedela, že dostať sa do sietí s vlastnou značkou je nereálne. „Parfumy? Dobre, ale niche parfumy!“ zaznelo v jeden deň odvážne rozhodnutie temperamentnej podnikateľky.
Čo je niche
Niche parfumy sú protipólom hlavného prúdu parfumov známych značiek, ktoré sa snažia dostať do povedomia masám. Nadväzujú na tradíciu poctivého parfumérskeho remesla. „Sú určené pre ľudí, ktorí sa neboja vybočiť z radu, majú vycibrený vkus a sú si istí sami sebou,“ vysvetľuje Eva. „Navyše majú výrobcovia niche parfumov prísne pravidlá. Žiadne finančné skupiny v pozadí. Žiadna masová reklama. Špeciálny prístup k zákazníkovi a predovšetkým kvalitný výrobok z ušľachtilých prírodných ingrediencií. Preto si starostlivo vyberajú, koho do svojho prísne stráženého sveta vpustia. Vlani bolo v tejto sieti okolo dvesto výrobcov z celého sveta. “
Od šťastia sa rozplakala
„V Paríži sú dve predajne, ktoré uvádzajú na svetový trh nové parfumy. Na Facebooku som si našla majiteľku jednej z nich a predstavila som moju značku,“ spomína na bod zlomu vo svojej kariére. Onedlho nato prišla odborníčka z Paríža a pobudla v Košiciach týždeň. Náročných niekoľko dní, počas ktorých adeptka pred dverami sveta niche vôní musela dokázať, že tam patrí. V deň D mala odborníčka rozhodnúť, či vôbec a koľko z parfumov si odvezie.
„Keď som sa dozvedela, že berie celú kolekciu – všetkých jedenásť, takmer mi prestalo biť srdce. Vybehla som z predajne do najbližšieho podchodu a rozplakala som sa. Nedokázala som zastaviť tie emócie, ktoré sa ani nedali pomenovať. Keď za mnou prišiel môj partner, prosila som ho, nech odíde, lebo si okoloidúci budú myslieť, že mi ubližuje,“ smeje sa dnes jediná zástupkyňa strednej Európy vo svete niche vôní.
Dôvod na plač prišiel opäť o niekoľko dní. Do jej parfumov sa zamiloval významný parížsky bloger a spustila sa lavína záujmu, publicity a objednávok. Nebola na to pripravená. Ale lavína sa zastaviť nedá.
Treba vydržať, aj keď sa nedarí
„Mala som obdobie, keď som strácala istotu, či som na správnej ceste. Či som sa dobre rozhodla. Ale stále ma držal silný pocit, že nechcem robiť nič iné. Keď som varila celé mesiace to nešťastné mydlo, mohla som to brať ako prehru. Ale ja som sa rozhodla poňať to ako výzvu. A keď som už mala všetkého plné zuby, vždy som si povedala: skúsim ešte dačo… čo ak to vyjde? To boli také moje svetielka, aby som neupadla do depresií. Človek v takýchto situáciách potrebuje dve najdôležitejšie veci: podporu najbližších a istotu, že tú prácu milujete, aj keď sa vám práve nedarí,“ uvažuje nad otázkou, čo by poradila ľuďom, ktorí sa rozhodli prijať neistú cestu.
Parfumy s príbehom
Dnes je E. Škovranová vo svete niche. Má dve predajne, v Košiciach a Bratislave. Aj spôsob predaja je iný. „Naše parfumy sú emócie a príbehy. Ak k nám niekto príde, snažíme sa ho do toho sveta pozvať, aby si ho naplno vychutnal. Aby si vybral svoju vôňu.“
Hovorí, že parfum má človeka definovať. Má mu dodať pozitívnu energiu a sebavedomie. Má o ňom naznačiť, kto je. A na to je potrebné sa na chvíľu zastaviť a vnímať. Seba, príbeh i vôňu. „Presne tak vyrábame aj parfumy. Tie naše vyrába parfumérsky majster v Grazzi,“ prezrádza milovníčka vôní.
Niekedy to trvá celé mesiace, kým dospejú k správnemu pomeru ingrediencií. Potom vôňa dozrieva. Ak ju osloví nejaký príbeh, vybaví sa jej k nemu aj vôňa. „Napríklad parfum Almond. To je vôňa mandľových cukríkov a môjho detstva,“ usmeje sa s dávkou nostalgie pani Eva.
Od srdca a hoc aj zadarmo
Pri prezentáciách jej pomáha Štefan Kopeščanský. Opäť sa stretli dva príbehy. „Milujem svet vôní. Čítal som blogy významných zahraničných autorov a v istom období som si povedal, že toto je to, čo chcem v budúcnosti robiť. Keď som sa dozvedel, že v Košiciach sa otvorila niche predajňa, hneď som tam napísal mail. Potom ďalší. Išiel som na prezentáciu. Žiadna odozva. Tak som si raz sadol k počítaču a od srdca napísal, ako tú prácu chcem robiť. Hoci aj zadarmo,“ hovorí andragogik s doktorátom.
Na Štefanovu snahu priblížiť sa k svojmu snu si spomína aj jeho šéfka: „Keď som si ten mail prečítala, povedala som si: buď je to blázon, alebo môj človek. Nebol to blázon.“
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Grilovaný baklažán v kombinácii so sviežou paradajkovou omáčkou a lahodným halloumi je ideálnym receptom na ľahké a výživné jedlo. Tento jednoduchý pokrm je vhodný ako hlavné jedlo alebo ako príloha na letné grilovanie.
Tento tradičný recept na pečeného králika s cesnakovou omáčkou, špenátom a pečenými zemiakmi kombinuje jemné, šťavnaté mäso so sviežimi prílohami a výraznou cesnakovou chuťou. Ide o klasické slovenské jedlo, ktoré je skvelou voľbou na slávnostný obed alebo rodinné stretnutie.
Bryndza, slovenský národný poklad, sa stáva čoraz obľúbenejšou súčasťou modernej kuchyne. Recept na plnené šampiňóny s bryndzovým krémom a pažítkou predstavuje chutné spojenie tradičných chutí a jednoduchého, no elegantného občerstvenia, ktoré sa hodí na každú príležitosť.