Slováci žijú zrejme od výplaty k výplate, ukázal prieskum
Viac ako tretina (38 %) ľudí neplánovala ani pred koronakrízou nákup väčších, drahších tovarov či služieb a žije zrejme „od výplaty k výplate“.
Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu agentúry pre prieskum verejnej mienky a médií AKO, vykonaného na vzorke 1 000 respondentov v čase 10. až 15. júna 2020.
[ad][/ad]Aké nákupy sme odložili?
Prieskumom o tom, nákup ktorých tovarov a služieb si občania odložili na neskôr pre nový koronavírus, sa tiež zistilo, že u tých, ktorí si nejaký nákup rozmysleli, respektíve ho odložili, išlo najmä o auto (15 %). Každý desiaty človek si odložil nákup elektrospotrebiča (biela alebo čierna technika). Asi 8 % opýtaných si odložilo či rozmyslelo rekonštrukciu bytu či domu.
Najmä uvedené tri segmenty priemyslu môžu podľa agentúry AKO očakávať v najbližšom období problémy s domácim odbytom svojich výrobkov alebo služieb, čím by sa opätovné „rozbehnutie“ domácej spotreby a návrat ekonomiky do pôvodného stavu realizovali až v neskoršom období.
Odložená spotreba sa však prieskumom zistila, aj keď v menšej miere, napríklad aj pri dovolenkách, nábytku, počítačoch, mobilných telefónoch, televízoroch, športových a hobby tovaroch.
Prieskum však ukázal, že muži odložili najmä nákup auta, kým odklad nákupu elektrospotrebičov mali až na druhom mieste. Ženy odložili najmä nákup elektrospotrebiča, auto mali až na druhom mieste v poradí. Odklad nákupu počítača bol u mužov naliehavejší ako u žien, rovnako tak odklad nákupu mobilu. Odklad nákupu nábytku je u žien omnoho naliehavejší ako u mužov. Odklad rekonštrukcie bytu či domu, ako aj odklad nákupu novej nehnuteľnosti boli však rovnako naliehavé u mužov aj u žien.
[ad2][/ad2]Nákup auta klesá vekom
Podľa prieskumu odklad nákupu auta klesá s vekom. Odklad nákupu elektrospotrebičov stúpa s vekom a je najčastejší u najstarších respondentov. Odklad nákupu mobilného telefónu sa vyskytoval takmer len pri najmladšej vekovej skupine.
Odklad nákupu nábytku je vo všetkých vekových kategóriách (s výnimkou najmladších) rovnaký (5 až 7 %). Odklad nákupu nehnuteľnosti bol najčastejší u 30- až 39-ročných, s vekom prudko klesal. Odklad dovolenky sa uvádzal rovnako často u všetkých vekových skupín (4 až 7 %).
Nákup automobilu odložili podľa prieskumu rovnako často ľudia z rôznych vzdelanostných kategórií. Nákup elektrospotrebičov častejšie odložili ľudia s nižším vzdelaním.
Dovolenku odložili častejšie vzdelanejší ľudia. Nákup nábytku odložili všetky vzdelanostné skupiny približne v rovnakej miere (5 až 6 %). Nákup počítača odložili častejšie vzdelanejší ľudia.
(TASR)
Odporúčané články
Kyticu ruží na Medzinárodný deň žien čoraz častejšie nahrádzajú originálnejšie darčeky. Darujte tentokrát žene, na ktorej vám záleží, darček, ktorý jej spríjemní deň. Vytvorte niečo, čo si skutočne zapamätá – nezabudnuteľný prezent.
Pred Nežnou revolúciou sme na väčšinu tovarov a služieb robili dlhšie, dožívali sme sa menej rokov a výrazný rozdiel je aj v ponuke, z ktorej si môžeme vyberať. Napriek tomu prežíva mýtus, že dnes sa žije horšie než v roku 1989.
Ryžový nákyp so slivkovým lekvárom patrí k tradičným sladkým jedlám, ktoré voňajú detstvom a domácou pohodou. Jemná ryžová hmota, našľahaná s vajíčkami, sa v rúre spája so šťavnatou vrstvou lekváru a vytvára sýty dezert či sladký obed, ktorý zasýti aj poteší.


