Plán obnovy SR pomôže revitalizovať vodné toky za viac ako 62 mil. eur
S revitalizáciou vodných tokov pomôže Plán obnovy a odolnosti SR, ktorý na tento účel vyčlenil viac ako 62 mil. eur. Obnovou by malo prejsť 97 kilometrov vodných tokov v povodiach riek Bodrog, Dunaj, Morava a Váh. Všetky revitalizácie by mali byť ukončené do roku 2026, prvých 48 kilometrov do júna 2024. Prvou revitalizáciou si prejde 17 kilometrový úsek rieky Morava. Na tomto projekte spolupracuje MŽP SR spolu s tým rakúskym.Informovalo o tom v tlačovej správe MŽP.
Medzi ďalšie pripravované projekty patria vnútro-korytové rampy na Ciroche v meste Snina, na rieke Poprad pod Svitom, Bodve v Moldave nad Bodvou, meandrujúca vnútro-korytová bystrinná rampa na rieke Nitra na hati v Jelšovciach a vnútro-korytová bazénová rampa na hati v Nitre.
Počas 20. storočia vznikla na Slovensku umelo napriamené korytá v záujme protipovodňovej ochrany. Podľa štátneho tajomníka MŽP SR Michala Kiču tieto kroky neúmyselne pomohli prehĺbiť iný problém. „Umelé napriamenie riek zrýchlilo odtok vody z územia. Vďaka globálnej klimatickej kríze však Slovensko tento rok čelilo v letnom období bezprecedentnému suchu. Ukázalo sa tak, že v skutočnosti potrebujeme spomaľovať odtok vody a zadržiavať ju v území. Oslobodzovaním slovenských riek tak vraciame vodu späť do krajiny. Okrem toho envirorezort pripravuje novelu Vodného zákona s ambíciou odstrániť legislatívne a administratívne prekážky spomaľujúce vykonávanie revitalizácie vodných tokov,” povedal štátny tajomník MŽP SR Michal Kiča.
Rieka Rudava sa zapíše do histórie Slovenska ako prvý vodný tok, ktorému bol prinavrátený pôvodný tvar koryta. Revitalizáciu 2,2 kilometra dlhého úseku na Záhorí vykonalo Bratislavské regionálne a ochranárske združenie (BROZ). Polovica dĺžky toku Rudavy bola v minulosti zregulovaná do podoby umelého napriameného kanála. Po piatich rokoch úsilia rieka nadobúda pôvodný tvar s oblúkovými zatáčkami. Na projekte sa realizovalo Ministerstvo životného prostredia (MŽP), ktoré vyčlenilo z Plánu obnovy odolnosti financie na revitalizáciu takmer 100 kilometrov riek do roku 2026.
Výskumný ústav vodného hospodárstva v spolupráci so Slovenskou technickou univerzitou v Bratislave vypracovali štúdiu, ktorá bola podkladom pre vykonanie samotnej revitalizácie. Strategickým partnerom projektu je Slovenský vodohospodársky podnik, ktorý navrhol najvhodnejší úsek toku pre revitalizáciu. Projekt bol zahájený 1. septembra 2017 a ukončený 31. augusta tohto roku.
Zdroj: (SITA, kh;kg)
Odporúčané články
Ide o dôsledok nedávneho nepriaznivého počasia. Ako Mestské lesy informovali, ide o lokalitu pri dobývacom priestore „KERKO“, mapku výskytu možno nájsť na sociálnej sieti.
Sviatočný stôl je srdcom Štedrého večera. Hoci sa jedálny lístok a rodinné rituály v jednotlivých domácnostiach líšia, existuje niekoľko stáročných zvykov a jedál, bez ktorých by pre mnohých Vianoce neboli Vianocami. Pýtali sme sa obyvateľov Košíc, čo nesmie chýbať na ich sviatočnom stole.
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.