Ako správne používať hmlovky?
Jesenné sychravé počasie so sebou prináša nepriaznivé chvíle. Hustá hmla vie niekedy vodičov potrápiť, a preto Polícia Slovenskej republiky radí, ako jazdiť v hmle, a to najmä bezpečne.
Status od polície pod názvom “hmla zachádza až za nechty” so sebou prináša hneď niekoľko typov na jazdu v často nebezpečnom počasí. Spojenie hmly, mokrej vozovky a rannej poľadovice je dokonca považované za najnebezpečnejšie podmienky pre jazdu.
Pre vodičov platí hneď niekoľko pravidiel, ktorých by sa v takomto počasí mali držať. V prvom rade je potrebné znížiť rýchlosť jazdy, a to platí aj pre skúsených šoférov. Práve toto pravidlo sa považuje za najdôležitejšie práve preto, lebo hmla vytvára optickú ilúziu a pocit, že vodič ide pomalšie. Ako druhé pravidlo polícia uviedla dôležitosť správneho svietenia. Využívať by sa mali denné stretávacie svetlá a ako pomoc aj hmlové svetlá, na ktoré netreba zabúdať. Práve diaľkové svetlá vytvárajú vizuálnu clonu, a preto môžu byť nebezpečné.
Pri používaní hmlových svetiel treba byť však obozretný, pretože ich nesprávne používanie môže spôsobiť viac škody ako úžitku. Zákon o cestnej premávke uvádza, že „predné svetlomety do hmly a zadné svietidlá do hmly vodič smie použiť len za hmly, sneženia alebo za dažďa.“
Predné hmlovky vyžarujú väčšinou biele svetlo a slúžia na lepšie osvetlenie cesty. Zadné hmlovky vyžarujú červené svetlo a slúžia predovšetkým na to, aby bolo vozidlo lepšie a včas videné vodičmi idúcimi za ním.
Kedy je vhodné vypnúť hmlovky je na zvážení vodiča, vzhľadom na viditeľnostné podmienky. Hmlové svetlá tiež vypnite, ak sa nachádzate v súvislej kolóne, ale až vtedy, keď sa za vami objaví ďalšie auto. Podobne aj pri súvislej jazde, keď sa za vami nenachádza žiadne vozidlo, majte zadnú hmlovku zapnutú až dovtedy, kým sa za vami neobjaví iné auto, ktoré by vás nemuselo bez zapnutej zadnej hmlovky vidieť.
Ďalšou dobrou pomôckou zvykne byť najmä sledovanie čiar na ceste. “Toto pravidlo platí výhradne v prípade jazdy v hmle alebo za zhoršenej viditeľnosti. Umožní nám totiž nielen zostať vo svojom jazdnom pruhu, ale nepozerať podvedome do svetiel áut prichádzajúcich z protismeru,” vysvetľuje polícia na Facebooku. Posledným, ale nemenej dôležitým pravidlom, je dodržiavanie bezpečného odstupu v rozmedzí až 4 metrov.
Vodiči si bezpochyby musia dávať pozor aj na chodcov. Tí by sa mali snažiť najmä o to, aby ich bolo vždy bezpečne vidieť. Apeluje sa na nosenie reflexných prvkov, ktoré vedia byť v tme aj v hmle nesmierne nápomocné.
(VT/BH)
Odporúčané články
Cestujúci a návštevníci železničnej stanice a jej blízkeho okolia sa môžu cítiť opäť o čosi bezpečnejšie. Vedenie mesta Košice a Mestskej polície (MsP) v spolupráci s Okresným riaditeľstvom policajného zboru v Košiciach tam od začiatku novembra zintenzívnilo 24 hodinovú hliadkovú službu.
Prenájom priestorov wellness v košickom Národnom olympijskom centre plaveckých športov (NOCKE), ktorý už nejaký čas vzbudzuje otázky o férovosti a transparentnosti v Košiciach, si všimla aj bratislavská redakcia jedného z popredných slovenských denníkov. Nielenže išlo o investíciu vo výške 20 miliónov eur, ale pozoruhodné je aj to, že prevádzku rozsiahleho wellness centra, ktoré súťažila mestská firma, vyhral mestský poslanec Miroslav Špak. Hoci mesto a jeho správcovská firma Tepelné hospodárstvo (TEHO) tvrdia, že súťaž bola transparentná, Transparency international upozornila na možné etické výhrady spojené s podnikaním voleného zástupcu mesta v mestskom projekte.
Fluktuácia zamestnancov na Slovensku dosahuje v súčasnosti rekordné hodnoty, pričom priemerná ročná miera odchodov sa pohybuje medzi 14 až 16 %, zatiaľ čo za zdravú sa považuje 5 až 7 %. Podľa Asociácie personálnych agentúr Slovenska (APAS) za týmto trendom stojí kombinácia rýchlejšieho životného tempa, vyšších očakávaní od práce a lepšej dostupnosti pracovných príležitostí.


