Mláďa orla zabil blesk
Na ôsmom kilometri diaľnice D1 Budimír – Bidovce sa na základe dohody diaľničiarov, stavbárov a ochranárov nemalo stavať až do začiatku augusta. Dôvodom bolo, že mechanizmy by mohli rušiť matku orla kráľovského. Tá mohla z hniezda vyletieť a mláďa by uhynulo. Všetko prebiehalo v poriadku, až zasiahla príroda.
Osudnou pre malého orla sa stala jedna z búrok začiatkom júla. „Minulý týždeň malo byť posledné stretnutie s Národnou diaľničnou spoločnosťou, kde sa malo rozhodnúť, kedy sa má začať pracovať na tomto úseku,” povedal ornitológ Jozef Mihók, ktorý život mláďaťa sledoval. Keď prišiel na miesto, uvidel len prázdne hniezdo. Neskôr sa dostal bližšie a zistil, že strom zasiahol blesk. Na zemi už našiel len pierka z mláďaťa. Orlom sa pritom podľa neho darilo veľmi dobre aj napriek tomu, že okolo nich chodili stovky nákladných áut denne.
Smrť po zasiahnutí bleskom je pritom ojedinelá. Ornitológ tvrdí, že za svoju takmer 40-ročnú kariéru sa s tým ešte nestretol. „Len raz som zažil, ale to neboli orly, ale sokoly myšiare,“ zaspomínal. Z miesta zmizli tak rodičia, ako aj mláďa. „Teraz môžu byť rodičia hocikde, už ich k tomuto hniezdu nič neviaže,” skonštatoval.
[ad][/ad]Nejde pritom o prvú stratu orlieho mláďaťa v tomto roku. Od mája je to už tretia udalosť, ornitológ z toho viní extrémne počasie „V silnom vetre nám jedno hniezdo s mláďaťom a vajíčkom strhlo, inému páru sa niečo stalo a mláďa zmizlo,” povedal odborník na život dravcov.
Pri Košiciach žije podľa ornitológa len dvanásť párov orla kráľovského, ich populácia na celom Slovensku je na úrovni štyridsiatich párov. Podľa dokumentu Európskej komisie Life-Nature je orol kráľovský celosvetovo charakterizovaný ako zraniteľný, v európskom meradle dokonca ohrozený druh. V celej Európe sa jeho výskyt odhaduje len na 400 až 500 párov.
Odporúčané články
Ak by sa voľby do Európskeho parlamentu konali v týchto dňoch, s jasným náskokom by ich vyhrala strana Progresívne Slovensko.
V sobotu 27. apríla sa Košičania budú môcť previezť historickými električkami T1 a T2. Ako informoval Dopravný podnik mesta Košice (DPMK), táto kyvadlová doprava bude premávať na trase linky číslo 2, teda medzi Havlíčkovou a Staničným námestím.
Kardiocentrum AGEL Košice-Šaca, ktoré bolo spustené na konci roka 2022, je zariadenie, kde sa liečilo už viac ako 16 500 pacientov. Od marca 2023 plne funguje operačný a intervenčný program, a od júla 2023 má centrum štatút špecializovanej nemocnice.