Skončili sa veľké košické jazzové hody
Michal Urbaniak, Mastelotto – Rainery – Kollár, Miroslav Vitouš a Jiří Stivín.
Mená headlinerov troch sobotných večerov, ktoré umožnili košickým gurmánom degustovať skvelé lahôdky z rôznych jazzových kuchýň, netreba znalcom predstavovať.
Keď k nim prirátame ďalších deviatich interpretov zvučných mien, bez preháňania môžme konštatovať: Košice zažili jazzové hody.
SVET V KOŠICIACH
Po Bratislavských jazzových dňoch druhý najstarší festival na Slovensku má svoju jedinečnú, pevnú dramaturgiu. Prináša to najlepšie z jazzovej scény Višegrádskej štvorky, a teda zo stredoeurópskeho priestoru.
Vysoká profesionalita špičkových muzikantov z Česka, Maďarska, Poľska a Slovenska pravidelne prináša do Košíc aj popredných predstaviteľov svetových parametrov.
A tak sa na jednom pódiu Historickej radnice tohto roku zišli talentovaný prešovský gitarista David Kollar s jedným z najuznávanejších bubeníkov na svete Patom Mastelottom z legendárnych King Crimson, Martin Valihora priviezol skvelú černošskú speváčku Vivian Sessoms z newyorkského Harlemu, s Grzegorzom Piotrowskim, považovaným za jedného z najprogresívnejších predstaviteľov mladej generácie poľkých jazzmanov, si zahral, okrem iných, skvelý inštrumentalista – holandský gitarista Bram Stadhouders.
A mohli by sme pokračovať…
VRCHOLY
Jazz FOR SAle je tradične prehliadkou rôznych žánrov, štýlov, odnoží – od jazzrocku cez freejazz až po ambient. Aj preto ťažko pomenovať jeho vrcholy.
Každý večer počas troch sobôt tradične ponúkal ochutnávku zo štyroch jedinečných súdkov hudobného elixíru. Skúste porovnať kvalitnú whisky s lahodným vínkom…
Nesporne najviac divákov prilákalo finále festivalu minulú sobotu.
Prvýkrát sa v Košiciach predstavil brilantný kontrabasista, zakladajúci člen jazz fusionovej skupiny Weather Report Mirolav Vitouš. Partnerom mu bol o nič menej uznávaný flautista Jiří Stivín.
“Bol to skvelý koncert. S Jirkom sme si po dlhom čase opäť schuti zahrali. Veď sa poznáme takmer pol storočia. A to už je nejaká doba,” usmieval sa po koncerte hudobník, ktorý ovplyvnil dejiny moderného jazzu.
TRI GENERÁCIE
V ten istý večer sa vystriedali na pódiu predstavitelia troch generácií kontrabasistov. Okrem Vitouša jeho priateľ Arild Andersen z Nórska, člen zoskupenia Grzegorza Piotrowskeho, a Čech Robert Balzar so svojím triom.
“Vychádzal som z dvoch českých velikánov – z Jirku Mráza a Miroslava Vitouša. Jeho cédéčko s Chicom Coreom z roku 1968 je pre mňa absolútny jazzový základ. Poznáme sa osobne, občas sa stretávame, mal som uňho workshop. Aj keď žije v iných dimenziách, rozumieme si. Bezvadný muzikant, skvelý človek. ” chválil svoj vzor Robert Balzar.
A v ničom za megahviezdou nezaostával!
Aj o tom bol 24. ročník Jazz FOR SAle.
Foto: Bartolomej Cisár
Odporúčané články
Mestská časť Košice-Staré Mesto oficiálne vyhlásila 5. ročník výtvarnej súťaže Cena Vojtecha Löfflera, ktorá sa tradične teší veľkej obľube medzi amatérskymi výtvarníkmi všetkých vekových skupín.
Ministerstvo kultúry pod vedením Martiny Šimkovičovej predstavilo projekt novej hudobnej úpravy slovenskej štátnej hymny, ktorá vznikla pod taktovkou známeho skladateľa, dirigenta a basgitaristu Oskara Rózsu. Hoci sa podstata hymny nemenila, upravený aranžmán a nová nahrávka budú stáť celkovo 46 500 eur.