Skončili sa veľké košické jazzové hody
Michal Urbaniak, Mastelotto – Rainery – Kollár, Miroslav Vitouš a Jiří Stivín.
Mená headlinerov troch sobotných večerov, ktoré umožnili košickým gurmánom degustovať skvelé lahôdky z rôznych jazzových kuchýň, netreba znalcom predstavovať.
Keď k nim prirátame ďalších deviatich interpretov zvučných mien, bez preháňania môžme konštatovať: Košice zažili jazzové hody.
SVET V KOŠICIACH
Po Bratislavských jazzových dňoch druhý najstarší festival na Slovensku má svoju jedinečnú, pevnú dramaturgiu. Prináša to najlepšie z jazzovej scény Višegrádskej štvorky, a teda zo stredoeurópskeho priestoru.
Vysoká profesionalita špičkových muzikantov z Česka, Maďarska, Poľska a Slovenska pravidelne prináša do Košíc aj popredných predstaviteľov svetových parametrov.
A tak sa na jednom pódiu Historickej radnice tohto roku zišli talentovaný prešovský gitarista David Kollar s jedným z najuznávanejších bubeníkov na svete Patom Mastelottom z legendárnych King Crimson, Martin Valihora priviezol skvelú černošskú speváčku Vivian Sessoms z newyorkského Harlemu, s Grzegorzom Piotrowskim, považovaným za jedného z najprogresívnejších predstaviteľov mladej generácie poľkých jazzmanov, si zahral, okrem iných, skvelý inštrumentalista – holandský gitarista Bram Stadhouders.
A mohli by sme pokračovať…
VRCHOLY
Jazz FOR SAle je tradične prehliadkou rôznych žánrov, štýlov, odnoží – od jazzrocku cez freejazz až po ambient. Aj preto ťažko pomenovať jeho vrcholy.
Každý večer počas troch sobôt tradične ponúkal ochutnávku zo štyroch jedinečných súdkov hudobného elixíru. Skúste porovnať kvalitnú whisky s lahodným vínkom…
Nesporne najviac divákov prilákalo finále festivalu minulú sobotu.
Prvýkrát sa v Košiciach predstavil brilantný kontrabasista, zakladajúci člen jazz fusionovej skupiny Weather Report Mirolav Vitouš. Partnerom mu bol o nič menej uznávaný flautista Jiří Stivín.
“Bol to skvelý koncert. S Jirkom sme si po dlhom čase opäť schuti zahrali. Veď sa poznáme takmer pol storočia. A to už je nejaká doba,” usmieval sa po koncerte hudobník, ktorý ovplyvnil dejiny moderného jazzu.
TRI GENERÁCIE
V ten istý večer sa vystriedali na pódiu predstavitelia troch generácií kontrabasistov. Okrem Vitouša jeho priateľ Arild Andersen z Nórska, člen zoskupenia Grzegorza Piotrowskeho, a Čech Robert Balzar so svojím triom.
“Vychádzal som z dvoch českých velikánov – z Jirku Mráza a Miroslava Vitouša. Jeho cédéčko s Chicom Coreom z roku 1968 je pre mňa absolútny jazzový základ. Poznáme sa osobne, občas sa stretávame, mal som uňho workshop. Aj keď žije v iných dimenziách, rozumieme si. Bezvadný muzikant, skvelý človek. ” chválil svoj vzor Robert Balzar.
A v ničom za megahviezdou nezaostával!
Aj o tom bol 24. ročník Jazz FOR SAle.
Foto: Bartolomej Cisár
Odporúčané články
Ministerstvo kultúry pod vedením Martiny Šimkovičovej predstavilo projekt novej hudobnej úpravy slovenskej štátnej hymny, ktorá vznikla pod taktovkou známeho skladateľa, dirigenta a basgitaristu Oskara Rózsu. Hoci sa podstata hymny nemenila, upravený aranžmán a nová nahrávka budú stáť celkovo 46 500 eur.
Mestská časť Košice-Staré Mesto oficiálne vyhlásila 5. ročník výtvarnej súťaže Cena Vojtecha Löfflera, ktorá sa tradične teší veľkej obľube medzi amatérskymi výtvarníkmi všetkých vekových skupín.