Košičania nás upozorňujú na problémy v doprave
Azda najviac zo všetkého zaujíma Košičanov dopravná situácia v meste. Práve dopravy sa týka najväčší počet podnetov, ktoré do redakcie od našich čitateľov dostávame a snažíme sa priniesť stanoviská kompetentných k výhradám občanov.
Podnety sa týkajú najmä novovybudovaných parkovacích miest v rezidentských zónach, či zmien organizácie dopravy zapríčinených rekonštrukciami električkových tratí.
Aj po roku po blate
Pred rokom nám jeden z našich čitateľov napísal, že našiel vo vnútornom dvore na ulici Československej armády nové platené parkovisko, ale dostať sa k nemu dá len po nespevnenej hline. Tá sa v daždivom počasí zmení na blato. „O situácii na spomínanom parkovisku vieme. Naša spoločnosť má v pláne parkovacie miesta vyasfaltovať a dokončiť v čo najkratšom čase, práce však vo veľkej miere závisia od počasia,“ odpovedala nám vtedy mediálna zástupkyňa EEI Lucia Chovanová.
Po roku je však príjazdová cesta rovnaká ako predtým – hlina a po daždi blato. Firmy EEI sme sa preto opýtali, prečo príjazdovú cestu nedokončili a či tieto parkovacie miesta zarátali v konečnom účte predloženom mestu ako dokončené.
„Spoločnosť EEI v zmysle projektu ukončila vybudovania troch parkovacích miest, ktoré aj sú zarátané v celkovom odpočte prác. Vyasfaltovanie príjazdovej cesty ku garážam nebolo súčasťou projektu, preto nebude realizované, a tým pádom ani nebolo súčasťou odpočtu,“ znela odpoveď parkovacej firmy.
Nášho čitateľa zaujímalo aj to, prečo sa za rok nezrealizovalo vodorovné značenie na tom istom dvore. „Bola tam len osadená značka o spoplatnení, ale čiary, ktoré by mnohým vodičom pomohli pri parkovaní, tam stále nie sú. Akú hodnotu potom za spoplatnenie dostali?“ pýta sa čitateľ.
Podľa odpovede z EEI jej pracovníci vraj berú ohľad na parkujúcich vodičov. „Preznačenie šikmých parkovacích miest na pozdĺžne miesta v zmysle noriem a projektu bude mať negatívny dopad na celkový počet parkovacích miest v lokalite, a preto sa jeho realizácia robí až ako jedna z posledných po dobudovaní všetkých parkovacích plôch.“
Týždeň museli porušovať predpisy
Ďalší z čitateľov nás upozornil na situáciu, v akej sa ocitli obyvatelia ulíc Czambelova a Sama Chalupku. Pre modernizáciu električkových tratí (MET) na spomínaných uliciach otočili premávku, takže vjazd bol z Komenského ulice a výjazd z Czambelovej na ulicu Slovenskej jednoty. „V pondelok po maratóne šli motorizovaní obyvatelia zo spomínaných ulíc do práce. Pri návrate domov nás čakalo milé košické prekvapenie – prístup na našu cestu bol zahataný plotom a dierou v novom asfalte. To by mi ani nevadilo, išiel som zaparkovať z Czambelovej ulice, ale tam je stále zákaz vjazdu,“ opisuje svoju skúsenosť čitateľ.
[ad][/ad]Ešte v priebehu včerajška sa mohli obyvatelia Czambelovej a Sama Chalupku na parkovisko pred bytovkou, ale aj ľudia idúci do Polikliniky Sever, dostať na miesto len tak, že porušili dopravné predpisy, konkrétne zákaz vjazdu.
Na situáciu sme sa opýtali správcu komunikácie, teda mesta Košice. Odpovede sme sa zatiaľ nedočkali, problém sa však zrejme v najbližších hodinách vyrieši. „Cestu sme museli ešte raz rozkopať po maratóne kvôli prácam na kanalizácii. Tie sú však už hotové a v utorok by mal byť úsek vyasfaltovaný a bez dopravných obmedzení,“ povedal nám včera Štefan Bálint, košický šéf spoločnosti Eurovia SK, ktorá realizuje stavbu MET.
Priechod pre chodcov, či výjazd z parkoviska?
Problematickým miestom, na ktoré nás upozornili čitatelia, je aj výjazd z parkoviska umiestneného pred internátom Ferka Urbánka na Komenského ulici. „Autá vychádzajúce z parkoviska musia ísť priamo po priechode pre chodcov v smere, ako idú aj chodci. Iný výjazd som tam nenašiel. Neviem, či je niečo také povolené a či to spĺňa predpisy. Bolo to tak síce aj pred rekonštrukciou električkových tratí, no po nej bola zastávka preložená na iné miesto, tak sa hádam mohol tento priechod nejako vyriešiť a posunúť,“ tvrdí čitateľ.
Postreh nášho čitateľa sme posunuli mestu. Stanovisko z magistrátu sme zatiaľ nedostali. Stavebný inžinier špecializujúci sa na dopravné stavby Jaroslav Lipták si však myslí, že výjazd vozidiel do priechodu pre chodcov je v každom prípade proti platným normám.
„Kompetentní by sa mali rozhodnúť buď pre priechod pre chodcov, alebo výjazd z parkoviska, a po tomto rozhodnutí prispôsobiť aj zvislé a vodorovné značenie zvolenému variantu. Za daného stavu môže dochádzať ku kolíziám medzi vozidlami a chodcami,“ tvrdí J. Lipták.
Dopravný inžinier Pavel Titl tvrdí, že situáciu by mal riešiť majiteľ pozemku (údaje z katastra hovoria, že ide o vlastníctvo štátu). Podľa jeho slov na danom úseku jazdia vozidlá po chodníku a ide o neoficiálny výjazd z parkoviska.
foto: veja, šč