Mesto Košice vraj mohlo získať z parkovania viac peňazí
Horúcu tému parkovania v Košiciach má riešiť pondelňajšie mestské zastupiteľstvo. Analýza, ktorú priniesla organizácia Transparency International, ukazuje, že dôvodov na prehodnotenie zmluvy s firmou EEI je viac, ako bolo doteraz známe.
Analýzu priniesol blog spolupracovníka Transparency Ľuboša Kostelanského na webovej stránke SME.
V roku 2016 sa podľa analýzy dostalo do rozpočtu Košíc za prenájom parkovísk 396-tisíc eur. V omnoho menšej Banskej Bystrici, kde parkoviská spravuje tiež EEI, dokázali získať 399-tisíc eur. V Košiciach má firma prenajatých 8 546 parkovacích miest (z toho 3 306 v centrálnej mestskej zóne), kým v Banskej Bystrici 1 140 parkovacích miest. Na jedno parkovacie miesto teda vychádza zisk pre mesto Košice 46 eur, pre mesto Banská Bystrica 315 eur.
[ad][/ad]Za rok 2017 by sa už podľa Transparency mali v absolútnych číslach dostať Košice so ziskom 540-tisíc pred Banskú Bystricu, kde sa odhaduje zisk na 400-tisíc eur. V prepočte na jedno parkovacie miesto však budeme stále zaostávať – 63 eur oproti 351 eur. Na druhej strane sa však investícia EEI do rozvoja parkovacieho systému vyšplhala v Košiciach na dva milióny, Banskej Bystrici firma zaplatila preddavok 527-tisíc eur.
V analýze sa uvádza, že jedným z problémov je príliš nízke nájomné za prenajaté pozemky a aj spôsob, akým firma odvádza časť vybranej sumy mestu. Kým v rezidentských zónach Košíc je to 50 percent plus fixná cena za centrálnu zónu, v Banskej Bystrici dokázali vyrokovať 65 percent zo všetkých parkovacích plôch.
Podľa EEI, ktorá reagovala na analýzu, je problémom v Košiciach nízka ochota domácich platiť za parkovanie a slabá efektivita mestskej polície pri vymáhaní nastavenej parkovacej politiky. K výhrade, že mesto neprenajalo v roku 2012 parkoviská za trhovú cenu, sa firma vyjadrila, že vtedy to bolo nereálne a žiaden súkromný operátor by do takto nastavenej súťaže nešiel. Stanovisko mesta k analýze poskytne magistrát podľa informácie od vedúceho komunikačného referátu Jozefa Marka v najbližších dňoch.
Čítajte aj:
- Návrhy mesta, ako riešiť vzťah s parkovacou firmou EEI
- Bude po prípadnom odchode EEI spravovať parkovanie v Košiciach obecná firma?
- Rozvod mesta Košice a EEI: Reči sa hovoria, skutky zatiaľ nevidno
- Poslanci Polaček a Gibóda žiadajú primátora, rokovanie o EEI odložili
Odporúčané články
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.
Premiér Robert Fico sa vo štvrtok 4. decembra v parlamente vyjadril k odškodneniu pozostalých po tragickom požiari v Mašličkove. Vyhlásil, že na pomoc nevidí dôvod, pričom úmrtie dvoch detí porovnal so zraneniami cestujúcich po vlakových nešťastiach v dôsledku zlyhania ľudského faktora. Salezián Peter Veselský, ktorý roky pracuje s Rómami na Luníku IX, to vníma ako zbytočnú paušalizáciu a poukazuje na nutnosť posudzovania jednotlivých prípadov osobitne.
Medzi Bratislavou a Košicami spustili nové letecké spojenie. Prvý let smeroval z hlavného mesta do metropoly východu, následne lietadlo s cestujúcimi z Košíc smerovalo do Bratislavy. Odštartovala tak vnútroštátna linka, ktorá prepojí dve najväčšie mestá na Slovensku. Linka bude lietať deväťkrát týždenne, cestujúcich odvezie moderný Airbus A321. Jeho kapacita je 239 sedadiel. Obsadenosť prvého letu z Košíc dosiahla 97 percent, letieť sa ním chystalo 233 cestujúcich.