V Košiciach dýchame 5-krát horší vzduch ako na horách
Našich čitateľov sme už informovali, že 29. mája experti z európskeho projektu Clean Air merali v Košiciach znečistenie ovzdušia veľmi jemnými prachovými časticami. Odhalili pritom viaceré závažné skutočnosti.
Prvou boli vysoké tzv. pozaďové hodnoty „čistého“ vzduchu v Košiciach, ktoré dosahovali v priemere takmer 7000 častíc na cm3. Za čistý vzduch v obci možno pritom na Slovensku aktuálne považovať vzduch s priemernou hodnotou pod 3000 častíc na cm3. Namerali ho napríklad vo Zvolene, ale aj na Kolibe v Bratislave.
„Najviac ma prekvapili výsledky z merania v taxíku, ktorým sme sa previezli ráno v pracovný deň okolo centra Košíc. Tieto hodnoty sú podobné vo všetkých autách, v ktorých cestujeme cez naše mesto, pretože ventilácia jemné prachové častice nezachytí. Potom, samozrejme, hodnoty v podzemnej garáži, to sme nečakali,“ povedal pre košice:dnes predseda OZ CEPTA Daniel Lešinský. Na projekte sa spolupodieľa s dánskym expertom Kaare Press-Kristensenom (Danish Ecological Council).
„Veľmi čistý vzduch s priemermi pod 1500 č/ cm3 sa nám podarilo počas víkendu namerať vo Vysokých Tatrách. Odmerali sme tam aj doposiaľ najnižšiu hodnotu v EÚ, a to na Lomnickom štíte 955 č/cm3. Znamená to, že čistý vzduch v Košiciach bol 5x horší ako čistý vzduch na horách,“ dodal D. Lešinský.
Podľa Kaare Press-Kristensena takto znečistený vzduch v Košiciach spôsobuje vážne zdravotné problémy, napríklad kardiovaskulárne ochorenia, ochorenia dýchacích ciest, rakovinu, a tým aj predčasné úmrtia. Podľa odborníkov sa za minútu a v pokoji nadýchneme asi 15-krát. Pri jednom nádychu „čistého“ vzduchu v Košiciach vdýchneme 3,5 milióna prachových častíc a za minútu až 52 miliónov častíc.
Riešenia pre zníženie znečistenia ovzdušia v Košiciach:
- Ak sa potrebujeme niekam presunúť, tak inak než autom alebo motorkou. Ideálny je bicykel, kolobežka, chôdza, MHD
- Ak sa inak nedá ako autom, vždy využívajme EKOŠOFÉROVANIE
- Zavedenie nízkoemisnej zóny v centre a v husto obývaných častiach mesta Košice
- Maximálna podpora a rozvoj cyklodopravy, s prioritou bezpečnosti cyklistov
- Výmena všetkých dieselových autobusov starších ako EURO 5 za CNG – plynový, ekologický a ekonomický pohon alebo za trolejbusy.
- Osveta v oblasti používania lokálnych kúrenísk (krby, kotle, pece na tuhé palivo)
- Pri rekonštrukciách v husto obývaných či navštevovaných častiach mesta zaviesť prísne výberové kritériá pre verejné obstarávanie (tzv. zelené VO). Pre stavebné firmy by mala platiť podmienka filtrov na pevné častice pre všetky mechanizmy a vozidlá na stavbe.
Najhorší vzduch (priemerné hodnoty počas 15 minút) v Košiciach zaznamenali:
- na Štefánikovej ulici /22 350 č/cm3
- v staršom, zelenom autobuse MHD (Solaris, EURO III) s dieselovým motorom /33 550 č/cm3
- v taxíku pri jazde okolo centra /40 200 č/cm3
- v podzemnej garáži nákupného centra (42 900 č/cm3
Hlavné zdroje lokálneho znečistenia ovzdušia v obciach:
- doprava, predovšetkým vozidlá s dieselovým pohonom
- lokálne kúreniská
- regionálne znečistenie má na svedomí hlavne priemysel a energetika
(ver)
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Čaj môžeme vnímať ako druhý najobľúbenejší nápoj po káve. Tento nápoj vie zahriať počas studených dní, uvoľniť telo, ale aj zlepšiť náladu. Existuje niekoľko stoviek druhov čaju, pričom mnohé z nich sa v domácnostiach používajú ako prírodné liečivá.
Vianočná kapustnica patrí k neodmysliteľným pokrmom štedrovečerného stola a v mnohých domácnostiach sa dedí z generácie na generáciu. Spojenie kyslej kapusty, údeného mäsa, húb a korenín vytvára výraznú chuť, ktorá je typická pre slovenské Vianoce. Prinášame osvedčený recept v novinovom spracovaní, ktorý počíta s klasickými surovinami aj tradičným postupom prípravy. Polievka chutí najlepšie po odstátí a je vhodná na prípravu aj deň vopred.
Vedci zistili, že ľudia v krajinách s rozšírenou viacjazyčnosťou majú menšiu pravdepodobnosť, že vykazujú známky zrýchleného starnutia. Monolingualisti naopak s väčšou pravdepodobnosťou vyzerajú biologicky staršie, ako je ich vek. Už znalosť jedného ďalšieho jazyka má badateľný ochranný účinok, píše ScienceAlert.