Koľajnice v horúčave nemôžu spájať
Po problémoch so zabezpečením subdodávateľov a kolíziami stavby so skrytými inžinierskymi sieťami nepraje meškajúcej rekonštrukcii električkovej trate ani súčasné počasie.
Podľa odborníkov extrémne vysoké teploty zákonite spomaľujú práce na takzvaných líniových stavbách, teda objektoch s veľkou dĺžkou, pri ktorých sa nedá skryť pred priamym slnkom.
„Nie je na nich možné postaviť ani plátenný šiator. Únava robotníkov z tepla a fyzickej práce je preto vysoká a ich výkony veľmi nízke. Podstatné zníženie výkonov prináša neplnenie termínov,“ hovorí Jozef Lamprecht, konateľ firmy Rail Ways, ktorej činnosťou sú stavby koľajovej dopravy.
Betón a fólie
V náročných klimatických podmienkach sú problematické viaceré technologické postupy. Betonáže sa musia robiť rýchlejšie, lebo betón tuhne za kratší čas.
Podľa Lamprechta je potrebné chrániť spracovanú betónovú zmes pred priamym slnkom fóliami a polievať ju počas tvrdnutia, aby dosiahla normou prepísané hodnoty.
Horúčavy nedovoľujú spájanie koľajníc zváraním. „Podľa noriem sa to môže vykonávať len do určitých teplôt koľajníc, nie ovzdušia. Sú na to predpísané tabuľky, v tomto počasí by sa to určite nemalo robiť,“ hovorí odborník.
Električkové koľajnice, aj preto, že ich smerové oblúky majú menší polomer ako na železnici, majú tendenciu pri vysokých teplotách vybočiť zo smeru na stranu menšieho odporu.
„Rozpínanie koľajníc a následne zmrašťovanie môže pri lepení gumového obloženia zanechať nepriaznivé vplyvy,“ vysvetľuje Lamprecht.
Vidí to z nadhľadu
Podľa neho je tiež väčšie riziko úrazov, keďže v tropických teplotách sa znižuje pozornosť a ostražitosť pracovníkov. Preto by sa mali obmedziť alebo úplne vylúčiť práce cez poludnie.
„Ako človek, ktorý to vidí z nadhľadu, by som upokojoval nahnevanú verejnosť a obdivoval prácu ľudí v týchto neľudských podmienkach. Dôležité je, aby nedošlo k úrazu, lebo keď sa práca robí v strese, môže sa stať všeličo,“ dodáva k tomu Michal Holík, bratislavský znalec z odboru stavebníctvo.
Robotníci zvárajú v noci
Na niektorých úsekoch dostal zhotoviteľ výnimku na práce v noci. Obmedzenie prác pre horúčavy priznáva František Mrava, predseda predstavenstva z firmy Dúha.
„Hlavne v oblúkoch majú koľajnice pre tepelnú rozťažnosť iné rozmery, preto sme požiadali mesto o povolenie, aby sme mohli mimo obytných zón zvárať v noci. Nemôžeme ani lepiť gumové bokovnice na tlmenie hluku,“ povedal.
Komplikovaná je montáž trakčného vedenie, ktoré má rozdielny previs pri extrémnych teplotách ako pri bežnom počasí. „Vážne pracovné úrazy sa nám vyhýbajú, čomu som veľmi rád, lebo nič nie je na stavbe horšie,“ dodáva Mrava.
Robotníci majú aj častejšie prestávky a zváračov chránia pred slnkom prenosným prístreškom.
(ROK, FER) Foto: Veronika Jnušková
Odporúčané články
Prezident Pellegrini rozhodnutím nevyhlásiť referendum konal v rámci ústavou zverenej právomoci. Informovali o tom z Kancelárie prezidenta (KP) SR. O vyhlásenie referenda o zrušení sankcií proti Rusku hlavu štátu v petícii žiadali zástupcovia Slovenského hnutia obrody (SHO).
Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) v piatok po prvý raz vo svojej histórii zverejnila smernice zamerané na zlepšenie prevencie, diagnostiky a liečby neplodnosti, ktorá postihuje milióny ľudí na celom svete.
Kandidát na predsedu Košického samosprávneho kraja Majo Porvažník a kandidát na primátora Košíc Martin Mudrák dnes spoločne oznámili spustenie crowdfundingovej kampane na Donio na podporu ich spoločného projektu „Žeby dobre bolo“. Ide o prvú komplexnú a profesionálnu víziu, ktorej cieľom je zmeniť Východné Slovensko a Košice z prežívajúceho regiónu na miesto európskeho významu.