Doprava v Košiciach kolabuje, vodiči vinia radnicu
Zamračené, občas dážď, miestami opravy a všade zápchy. Aj takto by mohla znieť ranná predpoveď pre košických motoristov, ktorí sa chcú dostať autom či autobusom z domu do práce.
Z okolitých sídlisk do mesta za viac než hodinu. To nie je sci-fi, ale každodenná realita uplynulých týždňov pre šoférov počas rannej i poobedňajšej dopravnej špičky. Za vzniknutý chaos vinia bezradní vodiči nezmyselne naplánované opravy ciest v okolí centra mesta, ktoré kolidujú s modernizáciou električkových tratí. Nuž, a aby nebolo toho málo, aj plynári začali vehementne opravovať plynovody. Kto dal na to súhlas?
Vodiči: Na vine je radnica
„Z Ťahanoviec na jazero mi to trvalo takmer hodinu a pol! To žijeme v New Yorku? Súdruhovia na radnici totálne nezvládli logistiku dopravy počas rekonštrukcie električkových tratí a ďalších zle načasovaných opráv. Ale – chápem. Treba čím skôr minúť peniaze z eurofondov,” komentoval súčasnú dopravnú situáciu v meste jeden z vodičov.
Ľudia ich utrpenie zdieľajú
Sociálne siete Košičanov sa počas pracovného týždňa už od skorého rána začínajú plniť správami, fotografiami i videami rozsiahlych kolón, ktoré sa tvoria v rôznych častiach mesta. Pravidelne je upchatý príjazd do centra z Palackého ulice i zo Sečovskej a Prešovskej cesty. Lepšie na tom nie je ani Štefánikova ulica v smere k Auparku a mnohé ďalšie úseky. Nervy strácajú aj obyvatelia Sídliska Ťahanovce a Furče, ktorí sa potrebujú dostať do mesta. Na Terase si vodiči v úvode pracovného dňa postoja na Toryskej a Ipeľskej ulici, kolóny sa tvoria na Triede SNP, po ktorej sa jazdí väčšinou v jednom pruhu.
[ad][/ad]Polícia poukazuje na chybnú signalizáciu
Lenka Ivanová, hovorkyňa Krajského riaditeľstva PZ v Košiciach uviedla, že polícia dopravnú situáciu neustále analyzuje a najkritickejšie dopravné uzly, kde je to efektívne, riadia príslušníci dopravnej polície.
„Podľa operatívnej situácie a možností riadi polícia dopravu na križovatke ulíc Trieda SNP – Ipeľská, a Trieda SNP – Toryská a podľa vývoja situácie aj iné dopravné uzly,” informovala Ivanová s tým, že za najkritickejší cestný úsek považujú Triedu SNP a priľahlé ulice.
„Všetko nasvedčuje tomu, že problém je na strane (ne)koordinácie cestnej svetelnej signalizácie na dopravnom ťahu po ukončení dopravných stavieb na tejto časti úseku. Situácia na uvedenom úseku je riešená operatívne,” doplnila Ivanová.
Bez kompenzácie
Dopravné zápchy v meste komplikujú pohyb nielen osobných vozidiel, ale i mestskej hromadnej dopravy (MHD). Nasrdení sú aj šoféri autobusov Dopravného podniku mesta Košice (DPMK): „V špičke bežne meškám dvadsať, niekedy aj štyridsať minút. Samozrejme, odnesiem si to ja. Snažím sa vysvetliť cestujúcim, že plačú nad nesprávnym hrobom. Košičania by mali obsadiť Biely dom a tam si to vybaviť,” hovorí jeden z nich.
Hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová k nepriaznivej dopravnej situácii uviedla, že DPMK ju nevie zásadne ovplyvniť.
„Dopady zápch na cestujúcu verejnosť dokážeme operatívnym riadením zálohových vozidiel len mierne znižovať,” uviedla Karaffová.
V prípade, ak sa cestujúci ocitnú v zápche a dopravný spoj má dlhé meškanie, podľa vyjadrenia DPMK nárok na kompenzáciu cestujúci nemá.
Foto: Veronika Janušková
Magistrát prosí Košičanov o trpezlivosť
Rekonštrukcia električkových tratí na ulici Komenského, Triede SNP a opravovaný most na Sídlisku Dargovských hrdinov – to sú podľa košických motoristov hlavné príčiny dopravného kolapsu, ktorý spôsobili rozsiahle opravy na hlavných dopravných tepnách mesta v rovnakom čase.
„Uvedomujeme si, že dopravná situácia je komplikovaná a kolóny vznikajú predovšetkým na Triede SNP v rannej a popoludňajšej dopravnej špičke v dôsledku prebiehajúcich stavebných prác na modernizácii električkových tratí,” reagovala Linda Šnajdárová, hovorkyňa mesta Košice. Ako uviedla, v spolupráci s políciou sa rozhodli prijať „opatrenia na zlepšenie plynulosti cestnej premávky”, ktorú budú riadiť v rannej a popoludňajšej dopravnej špičke na križovatkách Trieda SNP – Toryská a Trieda SNP – Ipeľská príslušníci Dopravného inšpektorátu OR PZ v Košiciach.
„Podľa ďalšieho vývoja dopravnej situácie a možností dopravného inšpektorátu budú v prípade potreby riadené policajtmi aj ďalšie križovatky v meste,” informovala Šnajdárová.
Slovenská múdrosť hovorí, že keď nejde o život, ide o h…o. V Košiciach to platí naopak…
Kolegyňa bola svedkom dnes už, žiaľ, v našom meste všednej situácie. Sanitka s rozsvietenými majákmi a sirénou sa snažila dostať z Novej nemocnice k Amfiteátru. Zbytočne. Keďže na Triede SNP takmer až po Festivalové námestie presmerovali pre rekonštrukciu električkovej trate dopravu do jedného jazdného pruhu, vodiči sa pri najlepšej vôli pred záchrankou nemali kam vyhnúť. Božia moc?
Nuž, zbytočne sa pýtať radnice, ktorá rekonštrukciu financuje, prečo je to tak. Prečo sa posádky záchraniek nemôžu dostať k ľuďom v ohrození života. Odpoveď je jasná: Všetko je v súlade s projektom, prosíme o trpezlivosť, bla, bla, bla…
Nechcem maľovať čerta na stenu. Bol by som ale zvedavý, ako by zareagoval ktokoľvek z vedenia mesta, keby sa, nebodaj, stalo čosi jeho blízkemu. Vážení, nie na každú zápchu je účinné preháňadlo!
Mikuláš Jesenský
Ako prežiť v kolóne
– V rámci možností pozmeniť čas odchodu a vyhnúť sa dopravnej špičke.
– Základom sú informácie- počúvaním dopravného servisu sa dá vyhnúť neprejazdným úsekom, alebo včas pozmeniť trasu.
– Nepreraďujte sa do druhého pruhu, ak aj máte pocit, že ide rýchlejšie. Podľa odborníkov na dopravu zbytočným preraďovaním sa z kolóny skôr nedostanete
– V zápche pomôže autu i peňaženke vypnúť motor.
– Ak uviaznete v zápche, nervozita nepomôže. Naproti tomu dobrá hudba alebo rozhovor môžu spríjemniť i urýchliť čas strávený v kolóne.