Takéto niečo nemá nikto iný na Slovensku. Košickí cestári sa môžu pýšiť podmostovou plošinou
Košickí krajskí cestári majú k dispozícii novú unikátnu podmostovú plošinu. Zariadenie za 618-tisíc eur s DPH pomôže pri obhliadkach, údržbe, ale i opravách mostov. Ako uviedol Košický samosprávny kraj (KSK), obdobným zariadením, aké má Správa ciest KSK, nedisponuje žiadna iná firma na Slovensku.

Ponúka široké využitie, a to aj v rámci iných správ ciest, súkromnej sféry či Národnej diaľničnej spoločnosti. Počas používania plošina obmedzí cestnú premávku len v jednom jazdnom pruhu. Do práce bude vyrážať z rožňavského strediska Správy ciest KSK. Obhliadky mostov musí správca vykonávať na základe technologických predpisov, napomáha to predĺženiu ich životnosti.
Cestári si už zariadenie nebudú musieť prenajímať, vďaka čomu by mali ušetriť približne dvetisíc eur denne. Župa tiež uviedla, že Správa ciest KSK už eviduje ohlasy od iných správcov, ktorí prejavili o plošinu záujem. Okrem interného prostredia by tak mala poslúžiť aj externému.
„Ide o špeciálnu plošinu na podvozku nákladného auta, ktorá je ovládaná hydraulicky. Cestári už vyškolili dva dvojčlenné tímy na jej obsluhu, aby mohli toto jedinečné zariadenie využívať čím skôr. Ovláda sa z koša alebo diaľkovým ovládačom,” približuje košická župa. Lávka je skonštruovaná tak, že umožňuje preklenúť chodník, rôzne zvukové bariéry či ochranné zábradlia do výšky 2,3 metra. Údržba sa tak bude môcť dostať pod most tzv. suchou nohou.
„Vieme ňou vykonávať bežné aj hlavné obhliadky a následne údržbu aj opravy. Maximálny stranový dosah plošiny je 11 + 2 metre a hĺbka spustenia je zhruba 7 metrov. Šírka pracovnej lávky pre pracovníkov údržby je 1,2 metra, pričom maximálne zaťaženie plošiny je 500 kilogramov,” uviedol generálny riaditeľ Správy ciest KSK Vladimír Žiarny. Doplnil, že plošina disponuje samostatným agregátom aj kompresorom a dokáže sa otáčať v rozsahu 360 stupňov.
K dispozícii je aj hydraulická ruka na zloženie materiálu. Stroj meria desať metrov, na šírku má 2,5 metra a váži 18 ton. K bezpečnosti plošiny prispieva aj to, že „výrobca využíva stabilizáciu pracovnej plošiny, že sa spustí celý podvozok a pevne namontovaná náprava sa tak dotýka vozovky”. K jej výbave patrí aj naviják.
„Sme veľmi radi, že sa nám podarilo obstarať plošinu, ktorú potrebuje, keďže máme v správe až 657 mostov. Tie potrebujú nielen pravidelné prehliadky, ale aj opravy, no k mnohým sa doteraz nebolo možné dostať. Doteraz sme si podobné zariadenie museli len požičiavať, no situácia sa mení a teraz dokážeme všetko skontrolovať vo vlastnej réžii,“ uviedol predseda KSK Rastislav Trnka.
Zdroj: SITA (kl)
Odporúčané články

Ako na sociálnej sieti informoval starosta mestskej časti Košíc Sídlisko KVP Ladislav Lörinc, nedávno prišlo zásadné rozhodnutie. Starosta pripomenul, že začiatkom roka 2024 bola na Sídlisku KVP existenčná situácia, keď hrozilo zatvorenie úradu, obmedzenie služieb pre obyvateľov či výpadky platieb.

V septembri by sa úvodnými prácami mala začať v poradí už tretia etapa Modernizácie zastávok verejnej dopravy a informačných systémov. Mesto Košice vyhlásilo v stredu verejné obstarávanie na zhotoviteľa, ktorý zabezpečí modernizáciu celkovo 13 zastávok na území mestských častí Dargovských hrdinov, Sídlisko KVP, Juh, Západ a Staré Mesto. Predpokladaná hodnota zákazky predstavuje 1,43 milióna eur bez DPH, čo je 1,76 milióna eur.

Vo viacerých košických základných a materských školách je aj v týchto prázdninových dňoch čulý ruch. Namiesto detí a ich pedagógov sa oň však starajú stavbári, ktorí leto využívajú na viaceré opravy a rekonštrukcie v celkovej výške 1,53 milióna eur.