Najhoršia katastrofa v histórii železiarní
Práve dnes uplynulo 20 rokov odo dňa, ktorý sa zapísal do histórie ako jeden z najtragickejších v Košiciach a okolí. Vo vtedajšom závode VSŽ došlo k výbuchu potrubia, pri ktorom sa do ovzdušia dostal prudko jedovatý plyn. Do večera zahynulo 11 ľudí, ďalšie desiatky museli ošetrovať v nemocniciach.
Ako vysvitlo v priebehu vyšetrovania, pod tragédiu sa podpísala nielen chyba pracovníkov – výbuch nastal, keď zvárali plynové potrubie. Svoju úlohu zohralo aj počasie. Inverzia tlaku vzduchu spôsobujúca hromadenie plynu namiesto jeho rozptýlenia. Ďalším faktorom tragédie bola skutočnosť, že v železiarňach chýbali predpisy o postupe v podobných mimoriadnych prípadoch.
Čo sa teda v osudných dňoch vo VSŽ stalo:
- desať minút po deviatej v piatok 27. októbra 1995 došlo pri zváraní potrubia vysokopecného plynu k výbuchu, do ovzdušia začalo unikať veľké množstvo plynu- dopoludnia pod potrubím prechádzali pracovníci podniku, riešilo sa „zaslepenie“ diery po výbuchu, ľudia prichádzali do práce
- okolo 15.30 h sa objavili správy o prvých priotrávených, išlo najmä o pracovníkov strážnej služby, ktorí zabezpečovali odklon dopravy z miesta havárie, práce na jej odstraňovaní pokračovali
- pred deviatou večer bol vydaný príkaz na opustenie pracovísk v blízkosti havárie
- v sobotu ráno o 2.30 h zasadol krízový štáb železiarní na čele s vtedajším prezidentom podniku Jánom Smerekom
- v nemocniciach ošetrovali stovky priotrávených, len v nemocnici v Šaci ich bolo 309, z toho 21 museli hospitalizovať
- 11 ľudí otravu neprežilo, vrátane dvoch mladíkov z Veľkej Idy, ktorí sa v podniku zdržiavali neoprávnene
- podnik už bol uzatvorený, každú hodinu zasadal krízový štáb VSŽ a na magistráte Rada obrany mesta
- pracovníci Civilnej ochrany neustále monitorovali mrak plynu a jeho pohyb
- v sobotu popoludní pricestoval do VSŽ premiér Vladimír Mečiar, ktorý predtým vydal pokyn pripraviť autobusy pre prípad, že by bolo nutné mesto evakuovať
- v sobotu večer už koncentrácia plynu klesla natoľko, že do podniku mohli prísť prví zamestnanci
- v nedeľu sa výroba opäť rozbehla naplno
- v roku 1996 obvinili 5 ľudí, na troch sa vzťahovala amnestia prezidenta; pred súd sa postavili iba dvaja, riaditeľ závodu Energetika dostal podmienku, u majstra závodu Koksovňa súd napokon upustil od potrestania
Ladislav Drabik: Boli to dlhé a rušné dni

Na snímke vľavo J.Rezeš, uprostred L.Drabik a vpravo J.Smerek počas mimoriadneho valného zhromaždenia akcionárov VSŽ.
Ladislav Drabik pôsobil v roku 1995 vo funkcii viceprezidenta VSŽ pre riadenie. Sám hovorí, že spomienky na tragické udalosti ovplyvňovali jeho prácu a prácu kolegov ešte dlhé roky po tejto tragickej nehode.
“Boli to veľmi dlhé a rušné dni. V deň tragédie ma vytiahli z postele už o tretej ráno. Hneď som šiel do podniku, kam sa dostavili aj ďalší vtedajší členovia predstavenstva a viceprezidenti,” spomína L. Drabik.
“Išli rôzne fámy o mraku, ktorý smeruje na Košice, ale nezakladali sa na pravde. Koniec-koncov, veľmi rýchlo do železiarní prišiel vtedajší premiér a viacerí ministri,” hovorí dnes funkcionár Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory.
Ku katastrofe podľa jeho slov podstatnou mierou prispelo počasie. “Plyn, ktorý zabíjal, sa ešte v sedemdesiatych rokoch vypúšťal priamo do ovzdušia a rozptyľoval. Až neskôr sa začal zbierať a používať na energetické účely. No a nešťastnou zhodou okolností inverzia v ovzduší spôsobila, že sa nerozptyľoval, ale nahromadil sa v smrteľnej koncentrácii v priestore časti železiarní.”
Podľa L. Drabika nešťastie prispelo k výraznej zmene v chápaní prevencie a nebezpečia pri takých koncentráciách plynov. Podnik výrazne investoval do monitorovacieho, zabezpečovacieho a varovného systému. Jedenástim obetiam to však už život vrátiť nemohlo.
Foto: TASR
Odporúčané články
Neslávne známy podjazd pri katastrálnom úrade v Barci je po 20 rokoch opravený. Podjazd bol opätovne spustený 7. novembra 2025. Roky bol bremenom MČ Barca, aj keď spadá do oblasti MČ Juh a dlho sa riešilo aj určenie jeho vlastníka. Registráciou občianskeho združenia Zachráňme podjazd sa zabezpečilo odstránenie havarijného stavu. Električková trať, ktorá na ňom prechádza, stále čaká na opravu.
Na košickej Triede SNP dnes došlo k dopravnej nehode dvoch električiek mestskej hromadnej dopravy. Podľa doterajších informácií sa zrazili v úseku na sídlisku Košice-Západ, kde do zadnej časti jednej súpravy, stojacej na červenej, narazila druhá električka.
Kybernetický útok na Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky patrí podľa Asociácie kritickej infraštruktúry Slovenskej republiky (AKI) k najvážnejším varovaniam pre štát za posledné roky. Incident spôsobil nasadenie štátnych kybernetických špecialistov z jednotiek CSIRT v rámci Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI) a z Národného bezpečnostného úradu (SK-CERT).

