Bude po prípadnom odchode EEI spravovať parkovanie v Košiciach obecná firma?
Primátorom Richardom Rašim avizovaný možný rozvod mesta a parkovacej spoločnosti EEI už spustil debaty o tom, ako by spravovanie parkovania v Košiciach malo vyzerať po ňom. Keďže sa v najväčšej miere týka Starého Mesta, aktívne je práve vedenie tejto mestskej časti.
Podľa starostu Ľubomíra Gregu by v prípade odchodu EEI z Košíc prichádzali do úvahy len dve alternatívy, ak majú všetky vybraté peniaze ostať v meste. Parkoviská by mohlo spravovať mesto buď prostredníctvom mestskej polície, alebo mestského podniku.
„Viem si však predstaviť, že by to mohli robiť aj dotknuté mestské časti, teda v Košiciach Staré Mesto a Juh. Tak, ako sme mali niekedy obecný podnik služieb, chceli by sme vytvoriť nový obecný podnik. Pod neho by mala napríklad patriť Metská krytá plaváreň a spravovanie parkovania. To, čo by sa vybralo, by šlo na rozvoj toho územia, kde sa to vyberá,“ tvrdí Grega, ktorý si vie predstaviť aj spoločný podnik viacerých mestských častí.
Podotkol, že v Bratislave to mestská časť Staré Mesto robí sama. Práve ju chce osloviť, aby im poskytla rady, keďže so spravovaním parkovania má skúsenosti.
Regulácia musí ostať
Podľa starostu Gregu by nejaký spôsob regulácie parkovania aj po prípadnom odchode EEI mal ostať zachovaný, aby ľudia, ktorí v exponovaných častiach mesta bývajú, mali kde zaparkovať. Jej potrebu nikto nespochybňoval, ľudia nesúhlasili len s tým, že si na tom postavila biznis súkromná firma.
„Mesto alebo mestská časť by na tom nemala zarábať, ako to robí súkromná firma už zo svojej podstaty. Tomu by sa dala prispôsobiť cena rezidentských kariet, ktorá by mala byť podstatne nižšia, len taká, aké by boli náklady na spravovanie parkovania. S tým je spojené aj riešenie problémov s druhým či tretím autom v jednej domácnosti, kde by ich cena mala byť podstatne vyššia. Opodstatnenosť nemá ani rozdelenie na desať rezidentských lokalít, stačí jedna,“ hovorí starosta.
Myslí si, že najspravodlivejšia by bola regulácia parkovania v celom meste, teda aj na sídliskách. Voči Staromešťanom či veľkej časti Južanov je súčasný stav nespravodlivý.
[ad][/ad]Informovanie občanov
Ľ. Grega si netrúfa odhadnúť, ako dlho by mohlo vytvorenie spomínaného podniku trvať. Ovplyvňovať to totiž môže veľmi veľa faktorov. V každom prípade však s riešením situácie po prípadnom odchode EEI nesmie mesto a mestské časti otáľať, aby nevznikol chaos, ktorý by len nahrával zástancom súčasného stavu.
„Musí tomu však predchádzať široká diskusia. Pri prijímaní súčasného modelu tu nebola a pokladám to za chybu. Preto určite zorganizujeme stretnutie, na ktoré chcem pozvať zástupcov mestskej časti Košice – Juh, magistrátu, dopravných expertov, ale aj aktivistov. V tejto súvislosti ma mrzí, že nemáme stále analýzy a informácie z magistrátu. Tie už dávno mali byť, aby sme sa mohli posunúť pri riešení ďalej,“ hovorí starosta.
Staré Mesto sa chce opýtať aj obyvateľov mestskej časti na ich názor na riešenie parkovania. Referendum by zrejme bolo finančne a organizačne príliš náročné. Podľa slov Gregu však určite zorganizujú aspoň anketu medzi občanmi Starého Mesta prostredníctvom ich periodika Staromestské listy, prípadne v spolupráci so spoločnosťami vlastníkov bytov alebo bytovými družstvami.
Juh čaká, ako rozhodnú mestskí poslanci
Rezidentské parkovanie alebo podobný systém ochrany obyvateľov by mal byť v mestskej časti Juh zachovaný aj po prípadnom odchode spoločnosti EEI z Košíc.
Myslí si to starosta Juhu, mestský poslanec a člen Mestskej rady Jaroslav Hlinka (nezávislý). Na Juhu je päť vyčlenených lokalít z desiatich, ostatné sú v Starom Meste.
„Rezidentské parkovanie niektorým pomohlo. Sú aj ľudia, ktorí tvrdia, že stále nemajú kde zaparkovať. Určitou formou ale bude treba regulovať statickú hromadnú dopravu aj v budúcnosti,“ uviedol Hlinka, podľa ktorého by bolo najlepšie ukončiť zmluvu so spoločnosťou EEI dohodou predčasne.
V súčasnosti mestská časť nepripravuje možné alternatívy riešenia rezidentského parkovania.
„Doposiaľ ešte nebola právoplatne ukončená zmluva medzi mestom Košice a spoločnosťou EEI. Riešenie parkovania v zriadených zónach je podmienené rozhodnutím mestského zastupiteľstva. Je potrebné poukázať na skutočnosť, že doposiaľ nebola predložená právna analýza a ekonomické dopady na mesto Košice v prípade predčasného ukončenia zmluvy, prípadne zrušenia pôsobnosti EEI v rozšírených rezidentských zónach,“ podotkol Hlinka.
Myslí si, že je predčasné sa vyjadrovať k možnosti prevádzkovania rezidentského parkovania samostatne iba mestskou časťou Juh alebo prípadne v spoločnom podniku so Starým Mestom.
(HKL)
Ostal Alfonz Halenár ako sám vojak v poli?
Téma možného odchodu spoločnosti EEI z Košíc a následného riešenia parkovania dominovala podľa našich informácií aj na včerajšom rokovaní Rady starostov.
Štatutári mestských častí na nej debatovali o tom, aké sú možnosti riešenia kauzy EEI, ktoré otvoril na poslednom mestskom zastupiteľstve primátor Richard Raši.
Ako sme sa dozvedeli, svojský postoj pri tom zaujal starosta Sídliska KVP Alfonz Halenár. Ako jediný z prítomných totiž údajne nesúhlasil s prezentovanými možnými spôsobmi riešenia. Podľa neho by volení zástupcovia Košičanov nemali podľahnúť tlakom verejnosti, ktorá žiada odchod EEI z mesta.
Starostu Halenára sme sa preto opýtali na jeho názor, ako by sa mal problém s EEI riešiť, či (čiastočným) odchodom firmy, alebo jej zotrvaním v Košiciach. Odpoveď sme do uzávierky nedostali.
(FER)
[article slug=”rozvod-mesta-kosice-eei-reci-sa-hovoria-skutky-zatia-nevidno”][/article]