Vyskúšajú na novej trati tram-train?
Jednou z avizovaných predností vynovenej električkovej trate v Košiciach má byť skutočnosť, že na nej budú môcť jazdiť takzvané tram-trainy (vlakoelektričky). Ide síce o hudbu budúcnosti, ale keďže vrcholí kolaudačný proces a trať má byť čoskoro odovzdaná do prevádzky, niektorí sa pýtajú, prečo sa netestuje aj jej schopnosť zvládnuť tram-trainy.
Občiansky aktivista Karol Labaš si myslí, že ak sa testovacie jazdy neuskutočnia, môže mať mesto problém. “Bez testovacej jazdy tram-trainu Bruselu nepreukážeme, že trať je pripravená na duálnu premávku. A práve kvôli tomu nám schválili viac peňazí na rekonštrukciu. Čo sa stane, ak Brusel pre nerealizované testovacie jazdy neuzná preberacie konanie a stopne preplácanie peňazí?” pýta sa K. Labaš.
Podľa neho odpoved by mohol preveriť, či vozidlá, ktoré v zákrutách potrebujú väčšie oblúky než električky, v pohode prejdú všetkými úsekmi na košických koľajniciach.
Zhotoviteľ, teda združenie firiem Dúha z Prešova a ZUE z Krakova, poskytuje záruku 5 rokov. Ak sa príde až po nej na to, že trať tram-trainom nevyhovuje, pôjde podľa Labaša ďalšie riešenie na účet mesta.
Záujemca existuje
Mestský poslanec Miroslav Špak (Sieť) už z vlastnej iniciatívy zisťoval podmienky testovacej jazdy. “Našiel som záujemcu, rakúskeho výrobcu z Viedne, ktorý to už v Bratislave aj urobil. Košice by to stálo 100-tisíc eur, ale mohlo by to predísť možným budúcim problémom. Určite túto otázku nastolím na najbližšom zastupiteľstve.”
Otázky súvisiace s testom trate a vlakoelektričkami sme pred týždňom adresovali magistrátu. Odpovedí sme sa zatiaľ nedočkali.
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Vláda SR na svojom stredajšom zasadnutí s pripomienkami schválila návrh Akčného plánu zvýšenia bezpečnosti železničnej dopravy na Slovensku, ktorý na rokovanie predložil minister dopravy. Súčasťou uznesenia je séria úloh súvisiacich s prípravou a realizáciou projektov európskeho vlakového zabezpečovacieho systému ETCS a s povoľovaním modernizačných stavieb financovaných z Programu Slovensko a európskeho nástroja CEF.
Na jeho vznik upozornila mestská časť (MČ) na sociálnej sieti s tým, že združenie má aj podporu vedenia MČ. „Cieľom bude budovať bezpečnejšie sídlisko a byť očami a ušami pre obe policajné zložky. Aby sa naše deti, naši seniori, ale aj všetci obyvatelia cítili bezpečnejšie a budovali si všetci väčšiu úctu k našej MČ a k sebe navzájom,“ uviedla mestská časť.
V dôsledku výstavby apartmánového domu na Námestí osloboditeľov vznikol na Palárikovej ulici problém s parkovaním. V súčasnosti majú tri parkoviská na tejto ulici povahu návštevníckeho parkoviska v pásme BN. Cez deň je parkovanie na týchto parkoviskách spoplatnené, v noci bezplatné. Nové VZN prijaté na zastupiteľstve 13. novembra zmení parkovanie na dvoch z troch parkovísk.

