Stĺpy mali stáť na cyklistickom chodníku
Nové stožiare trakčného vedenia pri modernizovaných električkových tratiach sú často tŕňom v oku Košičanov. Najmä vtedy, ak ich umiestnia priamo na chodníkoch. Podobné stĺpy sa mali objaviť aj na Komenského ulici pri strojníckej priemyslovke.
Podľa informácií z magistrátu, ktorý je investorom stavby Modernizácia električkových tratí (MET), má zhotoviteľská spoločnosť Eurovia SK v rámci stavby osadiť 614 stĺpov trakčného vedenia. Už od začiatku sa však objavili nesúhlasné hlasy Košičanov v prípadoch, že nové stĺpy sa objavili uprostred chodníkov, kde by zavadzali najmä starším ľuďom, prípadne mamičkám s kočíkmi.
Posunú chodníky
Ešte v decembri minulého roku sa riešili stožiare, ktoré boli umiestnené na chodníku na ulici Boženy Němcovej. Aktívnym prístupom vedenia mesta boli hlasy nespokojných Košičanov vypočuté a stĺpy posunuli z chodníka na trávnatú plochu za ním.
Ďalšie výhrady mali naši čitatelia voči stožiarom umiestneným na chodníku medzi amfiteátrom a Terasou. Z magistrátu sme dostali informáciu, že po zmenách, ktoré si bude vyžadovať plánovaná prístupová cesta na práve budované sídlisko Nová Terasa, dôjde k posunutiu chodníka. Novoosadené stožiare sa tak ocitnú mimo neho.
Podobnú odpoveď sme z magistrátu dostali aj v ďalšom prípade – pri stĺpoch na Moldavskej ulici neďaleko budovy SPP. „Na základe požiadavky primátora mesta spoločnosť Eurovia SK osadzuje a bude i naďalej osadzovať stožiare trakčného vedenia len mimo chodníkov. To platí vždy, keď to existujúce inžinierske siete dovolia a je to z technického hľadiska možné. Na Moldavskej ceste síce sú teraz stožiare trakčného vedenia umiestnené v chodníku, avšak je to len dočasné riešenie. Chodník bude posunutý ďalej a stožiare sa tak v konečnej fáze projektu ocitnú mimo neho,“ odpovedal nám Miroslav Sambor z komunikačného referátu košického magistrátu.
Ako to bude na Komenského ulici
Po tom, čo sa naplno rozbehli práce na Komenského ulici, nás jeden z čitateľov opäť upozornil na chystané umiestnenie stĺpov. Značky aj vykrojený asfalt sa tam objavili na chodníku pre chodcov i cyklistov vedľa budovy strojníckej priemyslovky.
„Mesto stále pri umiestňovaní nových stožiarov tvrdí, že sa budú posúvať chodníky. Kam posunú chodník na Komenského ulici pri priemyslovke? Či mesto posunie aj celú priemyslovku? Alebo zúžia už aj tak dosť úzky chodník a cyklochodník?“ pýta sa s dávkou irónie čitateľ, ktorý nám poslal aj fotografie.
Otázky, kde vlastne budú stožiare stáť, sme posunuli na košický magistrát. „Stĺpy na chodníku stáť nebudú. Zhotoviteľ diela po získaní súhlasu vlastníka ukotví trakčné vedenie na budovu, tak ako to bolo aj v minulosti, pred začatím stavby MET,“ informoval nás M. Sambor. Vlastníkom budovy strojníckej priemyslovky je Košický samosprávny kraj. Robotníci dodávateľskej firmy údajne označili miesta na chodníku omylom.
Viceprimátor Martin Petruško sa bol včera osobne presvedčiť, ako pokročili práce na viacerých úsekoch stavby MET. So stavom na uliciach Zimná, B. Němcovej, alebo Komenského, vyjadril spokojnosť. „Za prioritu považujem to, aby sme pre individuálnu automobilovú, ako aj mestskú hromadnú dopravu, uvoľnili čo najskôr križovatku Zimná – Letná. Odľahčíme tým autami preťažené cestné komunikácie práve v okolí Komenského ulice, ktorú nebolo možné uzatvárať postupne, najmä pre výmenu inžinierskych sietí. Ťahajú sa totiž popod celú ulicu,“ zhodnotil po kontrole, na ktorej požiadal zhotoviteľa, spoločnosť Eurovia SK, aby podľa možností navýšila počet pracovníkov a mechanizmov na Komenského ulici. Na Zimnej ulici podľa slov riaditeľa košického závodu Eurovie Štefana Bálinta už kladú električkové koľaje a do konca budúceho týždňa tam majú pribudnúť štyri nové nástupištia, vrátane jedného autobusového.
Trakčné vedenie na časti ulice ČSA vymieňajú druhýkrát za dva roky
Medzi križovatkou ulíc Hviezdoslavova – Kuzmányho – ČSA a amfiteátrom už niekoľko týždňov nejazdia električky. Nie je tam totiž trakčné vedenie. V rámci stavby MET ho majú vymieňať za nové.
Obyvateľom bytov pozdĺž trate sa však jedna vec nepozdáva. Nechápu, prečo sa vymieňa za nové aj trakčné vedenie v úseku, kde už bolo nedávno menené v rámci stavby nazvanej Modernizácia električkových uzlov. Tá prebiehala v roku 2015 a jednou z jej častí bola aj modernizácia koľajovej križovatky ČSA – Zimná.
„Teraz úplne chýba vedenie v úseku od križovatky so Zimnou až do polovice bloku na ČSA, ku vchodu s číslom 27. To už raz menili. Jasne sa pamätám na to, ako pred necelými dvomi rokmi montovali robotníci na plošine drôt z obrovskej cievky. Preto som bol poriadne prekvapený, keď som nedávno videl, že vedenie opäť dávajú dolu a strihajú ho na pomerne krátke časti,“ povedal nám Košičan Juraj Sokáč, ktorý dlhé desaťročia býva na ulici ČSA.
Podľa jeho názoru vymieňali to isté vedenie dvakrát v priebehu asi 20 mesiacov úplne zbytočne a je to nelogické mrhanie peňazí.
Investorom stavby MET je mesto Košice, preto sme sa s otázkami o výmene trakčného vedenia na ulici ČSA obrátili na magistrát. Odpovede čitateľom prinesieme hneď, ako ich dostaneme.
Foto: šč