Parkovné budeme platiť aj po odchode EEI
Rozvod mesta Košice a parkovacej spoločnosti EEI v rezidentských lokalitách už mestský parlament odklepol. Platiť za parkovanie sa však v nich neprestane, avizuje magistrát.
Ako sme už svojich čitateľov informoval, na pondelkovom zasadnutí rozhodlo mestské zastupiteľstvo, že magistrát začne rokovať s parkovacou firmou EEI o dohode, že sa sama stiahne z rezidentských zón. Zároveň má vyjednať aj finančné podmienky, za akých sa to stane. Okrem toho musí byť do júnového zastupiteľstva jasné aj to, kto po EEI správu parkovacieho systému na spomínanom území prevezme.
Regulácie parkovania sa totiž mesto nemieni vzdať. Práve preto poslanci poverili vedenie mesta vykonať nevyhnutné úkony k tomu, aby mohla parkovanie prevádzkovať spoločnosť so 100-percentnou účasťou mesta.
[ad][/ad]„Reguláciu samotnú nikto nespochybnil ani v čase, keď bol odpor proti terajšiemu systému najväčší. Nespokojnosť prepukla až po zavedení rezidentských zón, aj to len s tým, že to spravuje a parkovné vyberá súkromná firma. Trváme na tom, že regulácia je potrebná, aby obyvatelia spomínaných lokalít mohli pokojne zaparkovať pri mieste svojho bydliska,“ povedal priamo na rokovaní primátor Richard Raši (Smer-SD).
Viacero poslancov sa hneď pýtalo, čo sa bude diať po odchode EEI z rezidentských zón. Podľa primátora by správu parkovania mohlo mesto zveriť niektorému z existujúcich mestských podnikov, zriadiť na tento účel novú mestskú spoločnosť, alebo ju dať na starosť mestskej polícii.
Ktorý z mestských podnikov?
Z existujúcich mestských podnikov prichádza podľa primátora do úvahy Bytový podnik mesta Košice (BPMK), alebo Dopravný podnik mesta Košice (DPMK). „Pre mňa je prirodzené, že by to mohol byť dopravný podnik. Posilňovanie hromadnej dopravy na úkor individuálnej je celoeurópskym trendom. A práve DPMK by tak mohol v budúcnosti ľahšie vytvoriť systém, pri ktorom by bolo výhodnejšie pre vodičov zaparkovať auto mimo centra a ďalej cestovať prostriedkami MHD,“ myslí si R. Raši.
S tým nesúhlasili poslanci Jaroslav Polaček (nezávislý) a Miroslav Špak (exSieť) s odôvodnením, že zadĺžený dopravný podnik je „čierna diera“ a má dosť starostí sám so sebou, proti čomu sa primátor rázne ohradil.
Mestský parlament schválil alternatívu, podľa ktorej centrálna mestská zóna naďalej zostáva v správe EEI. Parkovacia firma v nej ostane až do vypršania nájomnej zmluvy v roku 2022. „Sú v nej už od roku 2012 a žiadne prejavy nespokojnosti neboli. Začali sa až po zavedení rezidentských lokalít. Ak sa ukáže, že mesto je prostredníctvom svojej spoločnosti schopné rovnako dobre, alebo aj úspešnejšie regulovať parkovanie v rezidentských zónach, po ukončení zmluvy s EEI môže rokovať so súkromnou firmou aj o prevzatí centrálnej zóny,“ hovorí o ďalšej možnosti riešenia primátor Richard Raši.
Aktivisti: Toto sme už navrhovali
„Vyhnanie EEI z rezidentských zón vnímam ako úspešný prvý krok. Táto firma však najviac zarába na Košičanoch v centrálnej mestskej zóne (CMZ). Ak tu bude celých 10 rokov, tak určite môžeme hovoriť o miliónoch eur, ktoré mohli plynúť do pokladne mesta a mestu stále unikajú,“ upozorňuje líder iniciatívy Nechcem platiť EEI za parkovanie pred blokom a iniciátor známej petície so 17-tisíc podpismi Ladislav Lörinc.
Aktivisti upozorňujú, že poslanci schválili to, čo bolo podstatou tzv. Žarnayovho návrhu ešte zo septembra 2016. „Ten vychádzal z už existujúcej zmluvne dohodnutej možnosti uvedenej v druhom dodatku nájomnej zmluvy mesta a EEI. Schválené uznesenie predpokladá dospieť k rovnakému výsledku budúcim rokovaním primátora s parkovacou firmou. Môže dobrú dohodu vyrokovať primátor, ktorý zubami-nechtami bránil EEI pred nespokojnými Košičanmi? Zaväzuje uznesenie druhú stranu, aby vôbec na dohodu pristúpila? Vyslovené obavy sú pre nás dôvodom, aby sme sa o priebeh rokovaní intenzívne zaujímali,“ uvádza sa vo vyjadrení, ktoré nám v mene aktivistov poskytol Karol Labaš.
Stanovisko spoločnosti EEI k rozhodnutiu poslancov sme napriek snahe do uzávierky dnešného vydania denníka KOŠICE:DNES nedostali.
Odporúčané články
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) sprístupnila webovú stránku s registračným formulárom, prostredníctvom ktorého môžu cestujúci požiadať o mimoriadne odškodnenie za zranenia, ktoré utrpeli pri nedávnych železničných nehodách pri Jablonove nad Turňou a Pezinku. Vláda SR schválila jednorazový finančný príspevok 12. novembra ako mimoriadnu formu pomoci nad rámec zákonných povinností dopravcu.
Východoslovenská vodárenská spoločnosť (VVS) a Kancelária vodárenského ombudsmana (KVO) dňa 10.11.2025 uzavreli memorandum o spolupráci pri projekte odkupu obecnej vodárenskej infraštruktúry a zavedenia Obecného vodárenského štandardu. Projekt reaguje na dlhodobú požiadavku samospráv, aby sa konečne nastavil jednotný štandard v správe vody na východnom Slovensku.
Neslávne známy podjazd pri katastrálnom úrade v Barci je po 20 rokoch opravený. Podjazd bol opätovne spustený 7. novembra 2025. Roky bol bremenom MČ Barca, aj keď spadá do oblasti MČ Juh a dlho sa riešilo aj určenie jeho vlastníka. Registráciou občianskeho združenia Zachráňme podjazd sa zabezpečilo odstránenie havarijného stavu. Električková trať, ktorá na ňom prechádza, stále čaká na opravu.

