ZSSK v Košiciach predstavila, ako európske financovanie zrýchľuje modernizáciu vlakov na Slovensku
Slovenská republika získala 8 % zo zdrojov, ktoré boli v rámci výzvy z CEF k dispozícii pre všetkých 27 európskych krajín. 135 miliónov eur z prostriedkov CEF rezort dopravy rozdelil medzi Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK), Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) – na projekty, ktoré prispejú k modernizácii tratí aj vozidiel, k zvýšeniu bezpečnosti a efektívnosti železničnej dopravy na Slovensku.
„Dnes je ten deň, keď podpisujeme zmluvy s Európskou komisiou v hodnote 135 miliónov eur, vďaka ktorým zmodernizujeme železničné trate a zvýšime bezpečnosť železničnej dopravy. Európske zdroje nám dlhodobo pomáhajú zlepšovať kvalitu a spoľahlivosť železníc a vďaka našej pripravenosti a kvalite projektov bolo Slovensko v tomto kole výziev CEF medzi najúspešnejšími krajinami EÚ. Investície do moderných technológií, ako je systém ETCS, sú základom pre bezpečnejšie a spoľahlivejšie cestovanie,“ uviedla Denisa Žiláková, štátna tajomníčka Ministerstva dopravy SR.
„Nástroj na prepájanie Európy (Connecting Europe Facility) prináša na Slovensku konkrétne výsledky: 96,7 milióna eur na modernizáciu trate Žilina – Košice, 27,3 milióna eur na modernizáciu úseku Košice – Čierna nad Tisou a 11 miliónov eur na zvýšenie bezpečnosti železničnej dopravy. Tieto investície nie sú len o infraštruktúre – posilňujú cezhraničnú mobilitu, zlepšujú interoperabilitu a upevňujú strategickú úlohu Slovenska v európskej dopravnej sieti. Prispievajú tak k bezpečnejšej, prepojenejšej a konkurencieschopnejšej Európskej únii,“ uviedol eurokomisár pre udržateľnú dopravu a turizmus Apostolos Tsitsikostas.
Železničná spoločnosť Slovensko ako národný dopravca získala od Európskej komisie podporu vo výške 5,28 milióna eur na zvýšenie bezpečnosti vlakovej dopravy. Financie z európskeho programu Nástroj na prepojenie Európy (CEF) sú určené na montáž moderného zabezpečovacieho systému ETCS do 29 vlakov – konkrétne do 19 elektrických jednotiek radu 671 a 10 riadiacich vozňov triedy 951. Projekt zrealizuje Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v spolupráci so spoločnosťou DOPSYS.
„Tento projekt je pre nás významným míľnikom na ceste k modernej železničnej spoločnosti. Získané európske zdroje nám umožňujú zvýšiť bezpečnostné štandardy našich služieb, zefektívniť prevádzku a zároveň sa priblížiť k plnej interoperabilite v rámci európskej železničnej siete. Ide o konkrétny príklad toho, ako môžeme využívať európske fondy v prospech cestujúcich,“ doplnil Peter Helexa, generálny riaditeľ ZSSK.
Inštalácia systému ETCS je súčasťou širšej stratégie modernizácie vozidlového parku ZSSK, ktorá zahŕňa aj ekologické a technologické inovácie. Projekt je zároveň dôležitým krokom k budúcemu rozšíreniu moderných vlakov do ďalších regiónov Slovenska. Európsky vlakový zabezpečovací systém (ETCS) je technológia, ktorá automaticky dohliada na rýchlosť a pohyb vlakov. V prípade potreby dokáže vlak sám spomaliť alebo zastaviť, čím výrazne zvyšuje bezpečnosť železničnej dopravy. ETCS sa zavádza v celej Európskej únii a jeho cieľom je, aby všetky vlaky dokázali jazdiť bezpečne a bez technických prekážok naprieč jednotlivými krajinami.
ZSSK zároveň realizuje aj vlastné projekty, ktoré sa nenachádzajú v balíku CEF. V košickom depe prebieha montáž ETCS aj do moderných elektrických jednotiek Panter (rad 660). Do košického depa preto nahliadli aj členovia Európskej komisie, aby si pozreli, ako bude montáž systému ETCS v budúcnosti prebiehať aj na vlakoch typu 671 a 951.
K chystaným projektom na železničnej infraštruktúre za 124 143 622 eur z CEF sa vyjadril aj Ivan Bednárik, generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky (ŽSR): „Modernizácia železničnej infraštruktúry je základným predpokladom pre bezpečnejšiu, rýchlejšiu a ekologickejšiu dopravu. Vďaka podpore Európskej komisie môžeme realizovať projekty, ktoré zásadne zvýšia kvalitu železničnej siete – od zvýšenia rýchlosti medzi Vydrníkom a Spišskou Novou Vsou, cez nové technológie v Košickom uzle a meniarni v Ruskove. Tieto investície nám umožnia skrátiť cestovné časy, zvýšiť bezpečnosť a pripraviť slovenské trate na prevádzku moderných vlakov s technológiou ETCS. Ide o konkrétny krok k tomu, aby začala cesta Slovenska k plnohodnotnej súčasti modernej európskej železničnej siete.“Miroslav Hopta, člen predstavenstva Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) k modernizácii vozidiel v nákladnej doprave za 5 680 000 eur z CEF uviedol: „Zavádzanie systému ERTMS/ETCS do nákladných lokomotív je kľúčové pre zvýšenie bezpečnosti a plynulosti medzinárodnej železničnej dopravy. Vďaka podpore Európskej komisie môžeme modernizovať 23 našich lokomotív a pripraviť ich na plnú prevádzku v rámci európskej siete TEN-T. Táto modernizácia nám umožní zjednodušiť cezhraničnú prepravu, znížiť prevádzkové náklady a zvýšiť spoľahlivosť nákladnej dopravy. Je to ďalší krok k tomu, aby slovenská nákladná železničná doprava bola konkurencieschopná, ekologická a v plnom súlade s európskymi štandardmi.“
(TS)

