Podjazd pri katastrálnom úrade je po desaťročiach prejazdný
Neslávne známy podjazd pri katastrálnom úrade v Barci je po 20 rokoch opravený. Podjazd bol opätovne spustený 7. novembra 2025. Roky bol bremenom MČ Barca, aj keď spadá do oblasti MČ Juh a dlho sa riešilo aj určenie jeho vlastníka. Registráciou občianskeho združenia Zachráňme podjazd sa zabezpečilo odstránenie havarijného stavu. Električková trať, ktorá na ňom prechádza, stále čaká na opravu.
Podjazd je dôležitou dopravnou tepnou, ktorá pre havarijný stav musela byť roky uzavretá. V lete sa v ňom topili autá a v zime pod autami ľahko praskol ľad, ak vodiči nevedeli o jeho neprejazdnosti.
Cestovanie autom bolo bez funkčného podjazdu roky komplikované a kolízne situácie na ceste sa preto vytvárali na viacerých miestach. Problémom bol výjazd z Barce a napojenie sa na Južnú triedu pri Soche Jána Pavla II., konečnej električky. Po otvorení diaľnice sa situácia čiastočne zlepšila. “Motoristi museli pri absencii podjazdu pod frekventovanou štvorprúdovkou prechádzať cez trať električiek a dva jazdné pruhy protismeru,” hovorí starosta. Na úseku od križovatky VSS po Katastrálny úrad tak vznikalo množstvo kolíznych situácií, v križovatke pred Freshom sa každé ráno vytvárali dlhé kolóny.

Podjazd zaplavilo ešte pred dvadsiatimi rokmi
Genéza problému s odtekaním vody začína približne od roku 2010. Situáciu sa snažil riešiť predošlý starosta František Krištof. “Hlavným dôvodom bol problémový výjazd z Barce. Predstavoval ohrozenie, keďže by pri prípadnom poškodení jedinej komunikácie na Maďarsko všetka doprava musela ísť cez Barcu. Na to nie je miestna komunikácia stavaná,” vysvetľuje starosta MČ Barca Ing. Gabriel Krištof.
Spočiatku mestská časť Barca odčerpávala vodu čerpadlami a hasičským autom. Opakovane išlo o približne 100-tisíc litrov. Potom MČ spolupracovala aj s CO mesta Košice, no situáciu to neriešilo, lebo aj tak autá končili vo vode.
Situáciu opakovane riešila mestská časť Barca s kompetentnými inšitúciami, ktoré rozhodli o jeho uzatvorení. “Vtedajší starosta zvolával pracovné stretnutia a rokovania s účasťou ministerstva dopravy, prezídia polície, krajského úradu, mesta Košice aj Diaľničnej spoločnosti. Výsledkom bolo vyradenie podjazdu z premávky a jeho uzatvorenie z hľadiska bezpečnosti,” vysvetľuje starosta.
Následne sa riešil problém majetkový, technický, dotiahlo sa to do úrovne určenia vlastníka, projektu rekonštrukcie podjazdu i financovania a zmluvy v súčinnosti s mestom Košice. “No nakoniec to výmenou ministra všetko zastalo a záplava podjazdu pokračovala,” spresňuje Krištof.

Úloha OZ Zachráňme podjazd
Registrácia občianskeho združenia vznikla 3. júla 2025. Do riešenia situácie okolo podjazdu sa opäť zapojila pred viac ako dvoma rokmi mestská časť Barca. Nefunkčný podjazd sa týka Barce, hoci sa podjazd nachádza v susednej mestskej časti Juh. “Do veľkej miery nám to komplikovalo možnosti riešenia. Diskutovalo sa s Národnou diaľničnou spoločnosťou aj príslušným ministerstvom, no veci sa nehýbali. Zriadili sme preto občianske združenie, ktoré zabezpečilo odstránenie havarijného stavu,” vysvetľuje starosta Barce. MČ Barca v rámci verejného záujmu získala od KSK na tento účel podporu 8 100 eur.
Starosta Krištof spomína, že na začiatku sa voda odčerpávala s pomocou hasičského auta, ktoré vlastnila MČ Barca, keďže prečerpávaciu stanicu pred rokmi vykradli. Za peniaze z dotácie sa následne zabezpečili čerpadlá, elektrocentrála a ostatné zariadenia, aby sa v podjazde nezhromažďovala voda.

Oprava stála skoro 100 000 eur
MČ Košice – Juh prispela sumou 4 600 Eur na vyčistenie, následne MČ Košice Barca zabezpečovala v rámci svojich možnosti pravidelné odčerpávanie vody z podjazdu. MČ Barca v rámci verejného záujmu získala od KSK na tento účel podporu 8 100 eur na zariadenie k prečerpávaniu vody a technické vybavenie miestnosti. Dobrovoľnícke príspevky tvoria cca 5 000 eur. Celková suma prác, pri ktorých vykonávali činnosť dobrovoľníci, bola v hodnote cca do 100 000 eur. NDS vyčíslila sumu na cca 500 000 eur v súvislosti s rekonštrukciou prečerpávacej stanice.
Odporúčané články
Dopravný podnik mesta Košice od štvrtka 27. novembra 2025 obnoví štandardnú prevádzku autobusových liniek na Rastislavovej ulici.
Toto sú najdôležitejšie informácie, ktoré vám prinášame za uplynulý týždeň v Košiciach. Od spustenia leteckej linky medzi Košicami a Bratislavou po ohlásenie kandidatúry Ladislava Lörinca na prímátora. Náš súhrn vám ponúka prehľad kľúčových momentov, ktoré sa udiali za uplynulých sedem dní v metropole východu.
Oddnes je časť parkovacích miest na Berlínskej ulici v košickej mestskej časti Sídlisko Ťahanovce spoplatnená. Ako informovala mestská časť na sociálnej sieti, k danému riešeniu dospeli po dlhoročných sporoch na základe dohody medzi mestskou časťou, mestom Košice a súkromným vlastníkom pozemkov, spoločnosťou MPV Družstvo.


