Dve tretiny Slovákov nerozmýšľajú pri bežných nákupoch o cenách
Až dve tretiny Slovákov nerozmýšľajú pri bežných nákupoch potravín či oblečenia o cenách.
Vyplýva to z prieskumu jednej z bánk pôsobiacej na Slovensku. Najvýraznejšie sa to prejavuje práve koncom roka, ktorý je pre obchodníkov žatvou. V priemere sú tržby maloobchodu počas decembra vyššie oproti ostatným mesiacom roka o zhruba 10 až 20 %.
Na druhej strane 40 % respondentov uviedlo, že si na väčšie výdavky ako napríklad na spotrebiče, nábytok, dovolenky šetrí alebo požičiava. V obchodoch sa nad cenami nezamýšľa viac mužov (62 %) ako žien (57 %). Až 86 % Slovákov dobre pozná svoju finančnú situáciu a mesačné výdavky má pod kontrolou.
[ad][/ad]Prehodnocovanie drahšej kúpy
Približne 40 % Slovákov uviedlo, že často minú viac peňazí, ako pôvodne plánovali. „Celkovo sa ukazuje, že Slováci sú viac konzervatívni, ak hovoríme o nákupe tovarov dlhodobejšej spotreby. Stúpa počet ľudí, ktorí prehodnocujú drahšiu kúpu. Až 73 % z respondentov zvyčajne dvakrát premýšľa predtým, ako na niečo minie peniaze,“ povedala analytička Lenka Buchláková.
V medziročnom porovnaní stúpol počet ľudí, ktorí pri tovaroch krátkodobej spotreby nepremýšľajú o cenách, o takmer osem percent.
Nevieme čeliť nečakaných výdavkom
Podľa Buchlákovej ekonomický rast a zlepšujúca sa situácia na trhu práce spôsobila, že sa finančná situácia mnohých zlepšila. To je dôvod, prečo sa aj v prípade nákupov tovarov krátkodobejšej spotreby viac osmeľovali. Zároveň však treba dodať, že až tretina Slovákov nie je schopná čeliť nečakaným finančným výdavkom, napríklad ak potrebujú vymeniť práčku alebo opraviť pokazené auto.
Šetrenie prichádza väčšinou začiatkom nového roka, keď si mnohí Slováci dávajú predsavzatia aj v oblasti financií. Január je preto pre obchodníkov chudobnejší, nakoľko sa ich tržby znižujú v priemere o 10 %, a to aj napriek tomu, že v tomto čase štartujú aj januárové výpredaje.
Myslia na svoju budúcnosť
Prieskum ukázal, že nie sú veľké rozdiely v nakladaní s peniazmi v rámci rôznych vekových kategórií. Rovnako vo vekovej kategórii 15 – 29 rokov, ako aj 30 – 49 rokov väčšina respondentov uviedla, že má nakladanie s peniazmi pod kontrolou a myslí na svoju budúcnosť.
Najzodpovednejšie k financiám pristupujú ľudia vo vekovej kategórii 50 a viac. Práve oni nakladajú s peniazmi konzervatívnejšie, avšak polovica z nich sa zaujíma o rôzne možnosti investovania.
Čítajte aj:
[ad][/ad]Odporúčané články
Študenti tvoria špecifickú kategóriu, keďže prahnú väčšinou po štýlových novinkách na trhu. Či už ide o stredoškolákov pripravujúcich sa na maturitu alebo vysokoškolákov, darčeky pre nich musia byť praktické, technologicky vyspelé alebo musia pomáhať pri relaxácii a sebarozvoji. Prinášame tipy na darčeky, ktoré sú ideálne pre študentov a dajú sa kúpiť v Košiciach alebo objednať s rýchlym dodaním.
Sviatočná atmosféra v Košiciach je v plnom prúde. Prinášame veľký prehľad podujatí, ktoré sú organizované až do januára nielen na jednotlivých trhoch v Košiciach. Pozrite si, ktorý koncert či detské vystúpenie by sa oplatilo navštíviť v predvianočnom čase.
Zoologická záhrada v Košiciach po šiestich dňoch opäť privítala návštevníkov. Uzavretá bola pre rozsiahle škody, ktoré v areáli spôsobila kalamita ťažkého mokrého snehu. Ten priebežne vyvracal stromy v rôznych častiach zoo a znemožnil bezpečný pohyb verejnosti.