Z rybovodu sa stala stoka
Teplé dni lákajú ľudí aj k Hornádu a na Aničku. Pri hati to však teraz veľmi vábne nevyzerá. V rieke totiž pláva veľké množstvo odpadu, hlavne v miestach, ktoré sú určené pre pohyb rýb.
Tento košický priechod pre ryby, ktorý bol postavený ako súčasť hate, však v čase nižších hladín rieky neplní svoju úlohu.
[ad][/ad]„V rámci protipovodňovej ochrany mesta Košice je v súčasnej dobe v projektovej príprave rekonštrukcia tejto hate a jej rozšírenie o jedno pole, čím sa dosiahne zväčšenie priepustnosti hate. Súčasťou rekonštrukcie bude aj nový rybovod, navrhovaný odborníkmi v tejto oblasti tak, aby plnil svoj účel aj pri nižších hladinách,“ hovorí Marián Bocák, referent komunikácie Slovenského vodohospodárskeho podniku.
Odpad je podľa M. Bocáka dlhodobý problém hlavne v povodiach s vysokou hustotou obyvateľstva a súvisí s nízkou uvedomelosťou a ekologickým cítením obyvateľov. „Pri vyšších vodných stavoch na toku voda odnáša z brehov nečistoty dole prúdom, ktoré sa pri znížení prietoku zase na brehoch v dolných častiach toku usádzajú. V rámci svojich možností správca toku tento odpad odstraňuje a likviduje. V týchto dňoch je čistený aj spomínaný rybovod.“
[ad2][/ad2]Sú to objekty umiestnené na alebo vedľa ľuďmi vytvorenej bariéry – napríklad pri hati – tak, aby pomáhali prirodzenej migrácii rýb. Pojem rybie priechody zahŕňa všetky konštrukcie umožňujúce zdolať vodným živočíchom značný výškový rozdiel hladín, vytvorený takouto vodnou stavbou.
Odporúčané články
Vážna dopravná nehoda sa dnes odohrala na ceste medzi Veľkým Folkmárom a obcou Košická Belá. Incident, ktorý dočasne obmedzil dopravu v oboch smeroch, sa stal približne kilometer pred prameňom sv. Gregora.
Pri príležitosti 106. výročia vzniku Československej republiky sa v pondelok 28. októbra uskutočnilo v Košiciach slávnostné stretnutie pri sochách Tomáša Garrigue Masaryka a Milana Rastislava Štefánika, dvoch významných osobností, ktoré stáli pri zrode spoločného štátu Čechov a Slovákov.
V Košiciach od 1. novembra začal platiť operačný plán zimnej údržby komunikácií, ktorý bude trvať až do konca marca 2025. Zabezpečuje ho spoločnosť KOSIT v spolupráci s Magistrátom mesta Košice. Zimná údržba pokrýva približne 700 kilometrov ciest a chodníkov a počíta s nasadením vyše 200 pracovníkov, vrátane vodičov, dispečerov a ďalších.