Poslanci proti primátorovi
AKTUALIZOVANÉ
Na štvrtkovom (28. 5.) mestskom zastupiteľstve poslanec Vladimír Saxa (Fungujúce Košice) opätovne otvoril otázku vymenovania Vladimíra Padyšáka za riaditeľa Dopravného podniku mesta Košice (DPMK). Padyšák je doteraz touto funkciou len poverený.
Dôvodom tohto stavu je nepodpísanie uznesenia v zákonnej lehote primátorom Jaroslavom Polačekom (nezávislý) z februárového mestského zastupiteľstva, kedy Vladimíra Padyšáka poslanci do tejto funkcie schválili.
Primátor vtedy uviedol, že menovanie V. Padyšáka je pre mesto nevýhodné. Vladimír Saxa oponuje, že šéf košickej samosprávy doteraz žiadne dôvody neuviedol. Preto predložil nový návrh na opätovné schválenie V. Padyšáka do funkcie riaditeľa. Nešlo pritom o prelomenie veta primátora, keďže takto sa mohlo hlasovať iba do 90 dní od prvého uznesenia, ktoré primátor nepodpísal. Tie však uplynuli 21. mája 2020. Primátor preto zas môže, ale aj nemusí, uznesenie v 10-dňovej lehote podpísať.
[ad][/ad]Trvali na svojom
V nasledujúcej, zhruba hodinovej diskusii vystúpili viacerí poslanci, ktorí podporili V. Padyšáka. „Ak niekto má viesť takýto významný podnik, musí mať pocit istoty a stability, a to sa stane aj týmto menovaním. Nedá sa viesť tak, že budete čakať, kedy vás niekto nahradí,“ povedal Viliam Knapp (nezaradený).
Jozef Filipko (Fungujúce Košice) ako člen dozornej rady DPMK vyjadril znepokojenie, že sa týmto spôsobom poškodzuje dobré meno mesta aj mestského podniku. „Keď sú poverenému riaditeľovi vytýkané nejaké veci, tak by ich bolo potrebné konkretizovať a to sa nestalo.“
Polaček: Riaditeľovi nedôverujem
Na záver diskusie vystúpil primátor Jaroslav Polaček. „Môžem povedať, že pánovi riaditeľovi nedôverujem. Hlavným dôvodom sú závažné porušenia pri verejnom obstarávaní, či už sa týka nákupu náhradných dielov, dodržiavania plánu verejných obstarávaní na nákup nafty a ďalších pochybení, na ktoré poukázal aj Úrad pre verejné obstarávanie. Tieto výhrady však DPMK nerešpektuje. Dovoľte nám ukončiť kontrolu v DPMK a až potom by sme mali hlasovať,“ skonštatoval J. Polaček.
Trestnoprávna rovina?
Na jeho vystúpenie ešte raz reagoval Jozef Filipko. „Bol by som veľmi opatrný vo vyjadreniach. Blíži sa to k trestnoprávnej rovine. Ja som čítal čiastkovú správu z kontroly a nadobudol som dojem, že nedosahuje parametre, ktoré by mala mať. Útvar kontroly by sa mal zamerať skôr na kontrolu magistrátu.“
Michal Djordjevič (nezaradený) na záver pred hlasovaním skonštatoval, že to nie je personálna otázka. „Toto je vzbura poslancov, ktorej väčšine ste ako primátor nepodpísal uznesenie. Dnes môžeme riaditeľa schváliť a ak sa preukážete to, čo hovoríte, môžeme ho aj odvolať.“
Proti bol len Gibóda
„Vaším hlasovaním a konaním preberáte plnú zodpovednosť nad DPMK. Nevytýkajte mi potom nejaké ďalšie pochybenie,“ snažil sa presvedčiť poslancov Polaček.
Za menovanie Vladimíra Padyšáka do funkcie riaditeľa DPMK zahlasovalo 31 poslancov, šiesti sa zdržali. Proti bol jedine námestník Marcel Gibóda.
O vyjadrenie sme požiadali aj Vladimíra Padyšáka. „Vyslovenie nedôvery primátorom nebudem a nechcem komentovať. Chcem sa ale poďakovať poslancom za vyslovenie dôvery. V podniku už piaty mesiac prebieha kontrola Útvaru kontroly a auditu z magistrátu. Zatiaľ neviem o žiadnych zisteniach, o ktorých hovoril pán primátor. Treba si počkať do skončenia kontroly. Ale ja svojim kolegom plne dôverujem. Pre mňa je dôležité, že DPMK má normálne čísla a zvládame v rámci podmienok všetko, čo máme.“
Odporúčané články
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pokračujú v modernizácii železničnej infraštruktúry na Východnom Slovensku, pričom čerpajú finančné prostriedky z viacerých zdrojov, vrátane Programu Slovensko, Nástroja na prepájanie Európy (CEF), Plánu obnovy a odolnosti a Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII). Tieto investície sa zameriavajú na modernizáciu tratí, železničných uzlov, elektrifikáciu a výstavbu prestupných terminálov.
Štát má v príprave nového industriálneho parku pre automobilku Volvo sklz. Potvrdila to správa o pokroku v budovaní strategického parku Valaliky, ktorú na stredajšie rokovanie vlády predložila ministerka hospodárstva SR Denisa Saková. Budovanie industriálneho parku Valaliky pri Košiciach mešká najmä pre nedôsledný inžiniersko-geologický prieskum a podcenenie problému s vysokou hladinou podzemnej vody. Časový sklz spôsobilo aj nereálne stanovenie míľnikov hneď na začiatku.