Kedy sa z podjazdu odsťahujú kačky?
Podjazd pri Katastrálnom úrade Košice na Južnej triede postavili v roku 1985. Napriek snahám a sľubom mesta a Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) je aj k dnešnému dňu v dezolátnom stave a plný vody.
Novú účelovú komunikáciu ako prístup do svojho areálu dostali do správy bývalé Závody ťažkého strojárstva Košice. Keď sa nástupca podniku Východoslovenské strojárne (VSS) rozdelil na akciovku a obchodnú spoločnosť, obidve firmy zhodne tvrdili, že im podjazd nepatrí. Hoci mesto Košice ho nemá vo svojom majetku, stále chce vyriešiť jeho havarijný stav. Ohrozuje totiž električkovú trať, ktorá je nad ním. Trať patrí mestu a štyri cestné jazdné pruhy sú v správe NDS.
[ad][/ad]Zmluva z roku 2015
O bradatom probléme sme prvý raz v našich novinách písali v decembri 2015. Mesto aj NDS sa v tom čase dohodli na spoločnom riešení. Dokonca podpísali zmluvu o spolupráci aj o budúcej zmluve, dohodli sa na rozdelení nákladov (80 percent bude znášať NDS, zvyšných 20 mesto), zhodli sa aj na výške nákladov, ktorá nemala presiahnuť sumu 100-tisíc eur.
„Súťaž na dodávateľa prác vyhlásime začiatkom budúceho roka (v roku 2016 – pozn. autorky), aby stavbári mohli začať s opravami už na jar,“ informovala denník KOŠICE:DNES koncom roka 2015 hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.
Náklady rastú
Jar prešla a v júli 2016 NDS na svojej stránke uviedla, že po dohode s mestom podjazd zrekonštruuje. Mali vymeniť prečerpávaciu stanicu, zhotoviť novú elektrickú inštaláciu, vymeniť obklad, osvetlenie podjazdu a schodov, zrekonštruovať aj prestrešenie vstupných schodov do podjazdu. Náklady na rekonštrukciu po polroku „ničnerobenia“ nemali presiahnuť 300-tisíc eur.
Začiatkom októbra 2016 mesto čakalo na odpoveď z NDS. Diaľničiari uviedli, že po zmene vedenia vo firme zisťujú skutkový stav. „Keď nájdeme všetky podklady a zistíme, ako to s tým podjazdom je, určite sa k problému vyjadríme,“ znela telefonická odpoveď.
V januári 2017 bolo v podjazde klzisko, v lete vodná nádrž. „Situáciou sa intenzívne zaoberáme a hľadáme spôsob, ako ju vyriešiť predovšetkým v prospech Košičanov,” povedala hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.
Magistrát informoval, že NDS plánuje začiatkom roka (2017 – pozn. autorky) vyhlásiť verejnú súťaž na výber dodávateľa stavebných prác. Hovorkyňa NDS uviedla, že k samotnej realizácii stavebných úprav sa pristúpi v sezóne opráv, teda začiatkom letného obdobia roku 2017.
V máji 2017 diaľničiari opäť informovali, že na príprave rekonštrukcie intenzívne pracujú. Termín začatia prác a súťaže na zhotoviteľa vraj oznámia v najbližších týždňoch.
Po troch rokoch sľubov, v septembri 2017, keď mal byť už podjazd opravený, NDS skonštatovala, že momentálne pripravuje výzvu, v ktorej budú navrhnuté nevyhnutné sanačné opatrenia a zabezpečenie odborných posudkov, ktoré zhodnotia momentálny technický stav podjazdu.
Opäť prieskumy
V decembri 2017 NDS tvrdila, že cez externého zhotoviteľa vykonáva stavebno-technický a stavebno-fyzikálny prieskum podjazdu. Skonštatovala, že problémom je nefunkčná prečerpávajúca stanica.
„Urobili sme obhliadku, odčerpali vodu a kal z prečerpávacej stanice. Určili sme aj rozsah poškodenia strojnotechnologického vybavenia stanice. Zhotoviteľ by mal predmetné posudky dodať do polovice decembra 2017,“ uviedla Zuzana Teplická, vedúca oddelenia masmediálnej komunikácie diaľničnej spoločnosti.
[ad2][/ad2]Zo 100-tisíc eur viac ako milión
Referát dopravy magistrátu uvádza, že v máji 2018 NDS oznámila mestu Košice, že pripravuje verejné obstarávanie na vypracovanie diagnostického posudku pre zhodnotenie súčasného stavu mostného objektu s komplexným návrhom opráv a odhad finančných nákladov, keďže projektová dokumentácia i s rozpočtovanými nákladmi bola z roku 2016.
„Začiatkom roku 2019 Bezpečnostná rada požiadala NDS o stanovisko, prečo doteraz nebola zrealizovaná oprava podjazdu i napriek podpísanej Zmluve o spolupráci zo 17. 1. 2018. Diaľničiari reagovali na túto výzvu a uviedli, že v súčasnosti zabezpečili znalecké stavebno-technické posúdenie stavu mosta a podjazdu, stavebno-technické posúdenie konštrukcie podjazdu mosta, diagnostický posudok a cenové posúdenie predpokladaných prác,“ uviedol v stanovisku košický referát dopravy.
Odhadované náklady už stúpli na sumu 1 080 000 eur.
Milión je už málo, treba aj ďalší
Rok a pol sme o tejto téme nepísali. Aj my sme čakali, čo sa bude diať, ale nedialo sa v podstate nič.
„Dňa 8. 2. 2019 sa uskutočnilo na Magistráte mesta Košice stretnutie zástupcov mesta a NDS, diaľničná spoločnosť informovala o stave prípravy tejto rekonštrukcie a zároveň poskytla spracovanú projektovú dokumentáciu na pripomienkovanie,“ uviedol magistrát.
Mestský referát dopravy konštatuje, že rozpočtovaný náklad 1 067 100 eur s DPH nerieši úpravu štátnej cesty I/68 a električkovej trate nad podjazdom. „Cestu aj trať je potrebné rekonštruovať kvôli zabezpečeniu hydroizolácie na zamedzenie zatekania povrchových vôd do konštrukcie podjazdu. Ide však o investície, ktoré musia zrealizovať správcovia cesty a električkovej trate (NDS a DPMK). Odhadovaný náklad investície 1 100 000 eur.”
NDS: Najprv cesta, potom podjazd
„Na rokovaní v marci tohto roku sa mesto Košice a NDS dohodli na realizácii opravy podjazdu. Vzhľadom na proces verejného obstarávania by sa mala začať v roku 2020,“ uviedla pre KOŠICE:DNES minulý týždeň hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
Na základe posudku vypracovaného NDS je nutné rozdeliť rekonštrukciu na dve etapy. „V prvej v etape bude prebiehať rekonštrukcia hydroizolácie vozovky a električkovej trate, aby sa v budúcnosti zamedzilo natekaniu vody do podjazdu. Následne sa pristúpi k rekonštrukcii samotného podjazdu,“ dodala Michalová. Finálne ceny vygeneruje až súťaž.
Mesto opäť čaká – na kroky NDS
„S NDS sme sa stretli dvakrát, na prvom stretnutí predložili návrh prepracovanej projektovej dokumentácie. Mali sme určité nejasnosti týkajúce sa izolácií. Túto problematiku sme následne s NDS a projektantom konzultovali a dohodli sa na konečnom technickom riešení. Teraz musí NDS zabezpečiť proces dopracovania projektovej dokumentácie, príslušné povolenia a výber dodávateľa,“ spresňuje referát dopravy Mesta Košice.
O projekte či financovaní cesty a električkovej trate, ktoré sa majú opravovať ako prvé, zatiaľ nikto nehovorí.