Výhybňa na detskej železnici je po 30 rokoch obnovená
Na košickej Detskej historickej železnici v piatok otvorili obnovenú výhybňu VPRED, ktorá umožní kríženie vlakov. Slávnostný akt sprevádzalo prestrihnutie pásky zástupcami mesta a odhalenie pamätnej tabule.
Výhybňa bola postavená v roku 1955 a likvidácia druhej koľaje vo výhybni začala v roku 1989, ako vtedy nepotrebná. Jej obnovenie umožní zvýšenie prepravnej kapacity obľúbenej turistickej úzkokoľajky.
[ad][/ad]„Pokiaľ bol na trati jeden vlak, druhý musel počkať, kým príde na konečnú stanicu a vráti sa naspäť. Teraz sa budú môcť vlaky stretnúť v strede a tu sa vyhnú. Obnovená výhybňa zvýši priepustnosť trate, umožní flexibilnejšie reagovať na záujem cestujúcich a umožní križovanie nielen verejných, ale aj pracovných a služobných vlakov,“ vysvetlil Ľubomír Lehotský, predseda OZ Detská železnica Košice.
Stavebná obnova koľajiska, ktorá sa nachádza v prostriedku trate železničky, trvala viac ako mesiac za plnej prevádzky. Prostriedky na jej obnovu získalo združenie z európskych fondov a to vo výške skoro 90-tisíc eur, vďaka podpore sponzorov a práce boli vykonané vďaka nadšeniu dobrovoľníkov.
Úspech ocenil aj Polaček
Úspech ocenil aj primátor mesta Košice Jaroslav Polaček. „Už ako dieťa som pravidelne navštevoval aj vtedajšiu Pioniersku, dnešnú Detskú železnicu. Spomínam si, že v stanici Vpred boli najprv dve koľaje a potom už len jedna. Dnes sa teším, že koľaj má opäť svoju sestru. Verím, že aj vďaka pomoci mesta Košice budú častejšie pribúdať na jej trati takéto novinky, čím sa stane atraktívnejšou a príťažlivejšou pre cestujúcich všetkých vekových skupín.“
Občianske združenie Detská železnica Košice sa snažia pozdvihnúť železničku od roku 2012. Postupne spojazdnili celý historický vozový park, rozšírili počet rušňov a vozňov a udržali nielen pravidelnú prevádzku unikátnych parných lokomotív, ale aj dobrovoľnícky duch mladých košičanov.
[ad2][/ad2] Foto: Veronika JanuškováOdporúčané články
Oddnes je časť parkovacích miest na Berlínskej ulici v košickej mestskej časti Sídlisko Ťahanovce spoplatnená. Ako informovala mestská časť na sociálnej sieti, k danému riešeniu dospeli po dlhoročných sporoch na základe dohody medzi mestskou časťou, mestom Košice a súkromným vlastníkom pozemkov, spoločnosťou MPV Družstvo.
Prenájom priestorov wellness v košickom Národnom olympijskom centre plaveckých športov (NOCKE), ktorý už nejaký čas vzbudzuje otázky o férovosti a transparentnosti v Košiciach, si všimla aj bratislavská redakcia jedného z popredných slovenských denníkov. Nielenže išlo o investíciu vo výške 20 miliónov eur, ale pozoruhodné je aj to, že prevádzku rozsiahleho wellness centra, ktoré súťažila mestská firma, vyhral mestský poslanec Miroslav Špak. Hoci mesto a jeho správcovská firma Tepelné hospodárstvo (TEHO) tvrdia, že súťaž bola transparentná, Transparency international upozornila na možné etické výhrady spojené s podnikaním voleného zástupcu mesta v mestskom projekte.
Návrh nariadenia vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o adresnej energopomoci, vláda v stredu 3. decembra schválila. Ministerstvo hospodárstva SR, ktoré tento návrh pripravilo, uvádza, že cieľom návrhu nariadenia je nielen ustanoviť sumy adresnej energopomoci, ale upraviť všetky potrebné aspekty pre jej úspešné poskytovanie.