Možno správne, ale frustrujúce
Mesačné poplatky za bývanie nás počas celého roka nezaujímajú. Väčšina z nás má nastavené trvalé príkazy, iní poctivo či menej poctivo chodia na poštu a za svoje bývanie si platia.
Ale keď sa blíži koniec mája, všetci spozornejú a začínajú veľké diskusie. Kedysi iba medzi susedmi, dnes na sociálnych sieťach.
Tohto roku bolo najviac sťažností na Stavebné bytové družstvo (SBD) II, sídliace na Bardejovskej ulici. Stačil jeden status na sociálnej sieti a lavína sťažností bola nekonečná…
[ad][/ad]Z nedoplatkov preplatky
„Mne prišiel vysoký nedoplatok a nakoniec, keď som bola na bytovom, tak mám preplatok. Oni prešli na nejaký nový systém, tak teraz je to dosť chaotické…“ napísal jeden zo sťažujúcich sa. Podobne reagovali aj ďalší.
„Vďaka, aj my tam skočíme, majú v tom chaos, uvádzajú nedoplatok voči zálohovej platbe, pričom reálne sme platili viac… Celé zle.“
„Nám zase nezarátali tri platby… Nedoplatok cez 400 eur… Nakoniec po korekcii z toho bolo 40 eur.“
Iný nespokojný Košičan sa nás opýtal, či môžeme „zistiť, čo sa deje na SBD 2? Takmer všetci dostali nesprávne vyúčtovania s vysokými nedoplatkami a reklamovať sa dá len osobne. Dnes tam boli asi celé Košice…“
Vysvetľujú jednotlivé položky
„Tvrdenie zo strany vlastníkov bytu k vyúčtovaniu, že z vysokého nedoplatku sa po návšteve zmenil na nižší nedoplatok alebo preplatok, vyvoláva dojem, že vyúčtovanie nie je správne a že ide o reklamáciu, v dôsledku čoho dochádza k oprave vyúčtovania,“ hovorí Peter Molnár, vedúci úseku marketingu a poskytovania služieb SBD II. Dodal, že takéto tvrdenie nie je správne a ani pravdivé. „Klienti po vysvetlení jednotlivých položiek vyúčtovania, ktoré sú správne, nakoniec odchádzajú spokojní. Tieto prípady nepovažujeme za reklamácie.“
Chýba univerzálne tlačivo
SBD II začalo tohto roku využívať nový systém vyúčtovania, ktorým chce zvyšovať kvalitu poskytovaných služieb. „Súčasťou bude aj pripojenie k pripravovanému zákazníckemu portálu, kde budú mať vlastníci všetky informácie na jednom mieste,“ spresňuje Molnár.
Jedno z nových vyúčtovaní sme poslali aj odbornej konzultantke Zdenke Jurčákovej zo Združenia správcov a užívateľov nehnuteľností. „Pohľad samotného vlastníka na štyri či päť strán vyúčtovania, ktoré dostane od správcu, je frustrujúci. Vlastník potrebuje jasné a zrozumiteľné údaje, ktorým rozumie. Žiaľ, univerzálne tlačivo na rozpočítavanie nákladov spojených s užívaním bytu neexistuje, ani nemôže, nakoľko existuje niekoľko desiatok rôznych softvérov na účtovníctvo a správu domov. Vyúčtovanie, ktoré som mala k dispozícii, je urobené správne.“
Čo si všímať
Spolu s vyúčtovaním družstvo posiela aj upozornenie, ako čítať vyúčtovanie. „Zákazníci by si najviac mali všímať výsledok vyúčtovania za rok 2018 na ľavej strane hore, ale aj posledný riadok vyúčtovania označený ‚Spolu‘,“ upozorňuje P. Molnár.
Jurčáková ešte dodáva, že vlastník by si mal v prvom rade skontrolovať svojich 12 mesačných platieb. „Niekedy nie je možné napríklad pre zlý variabilný symbol, alebo zaslanie inej sumy, ako ukladá predpis, platbu vlastníka priradiť. Preto tam dochádza k nedorozumeniam. Tak isto je dobré si skontrolovať svoju spotrebu vody a tepla a tiež počet osôb prihlásených v byte.“
[ad2][/ad2]Odporúčané články
Na Verejnom cintoríne v Košiciach prebehla obnova centrálneho kríža, ktorý sa od svojho postavenia v roku 1898 stal významným symbolom viery, nádeje a večnosti.
Jedna z kľúčových dopravných tepien v Košiciach, Jantárová ulica, získala po mesiacoch prác nový vzhľad.
Mladá žena v Trebišove pripravila seniora o dôchodok. Ako uviedla hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Košiciach Lenka Ivanová, 69-ročný František sa v piatok 8. novembra na autobusovej stanici v Trebišove stretol s mužom a ženou, ktorých poznal. U tejto dvojice už viackrát prespal, vzhľadom na svoju životnú situáciu. V ten deň plánoval ísť po dôchodok a dvojica mu navrhla, že mu zabezpečia taxík.