Vydarená svetová premiéra
Mozart a Salieri. Dvaja hudobní velikáni, ktorých profesionálny i ľudský vzťah dodnes vyvoláva polemiky medzi historikmi i laikmi. Dve jednoaktovky Mozart a Salieri/Bohom milovaný v naštudovaní Štátneho divadla ponúkajú divákom nielen iný pohľad na dvojicu (ne)priateľov, ale aj netradičné spojenie romantickej a súčasnej opery.
Ruský skladateľ Nikolaj Rimskij-Korsakov operu Mozart a Salieri skomponoval v roku 1897. V Puškinovej verzii Mozartova vrodená genialita Salieriho uráža, frustruje a nakoniec doženie až k vražde.
Divákom sa pri prvej premiére v postave Salieriho predstavil Michal Onufer. Rodák z českého Frýdku -Místku pôsobí v Košiciach tretiu sezónu.
„Závistlivcov a zloduchov som hral už niekoľkokrát. Tentoraz však nebolo ľahké nájsť hranicu medzi fikciou a skutočnosťou.“
Bohom milovaný
V opere Bohom milovaný vychádzal autor libreta a dirigent Marián Lejava z autentických dobových materiálov. Hlavnou postavou posledných géniových hodín je však Salieri, ktorý počas Mozartovho života dosiahol vyššie umelecké i spoločenské uznanie ako jeho mladší kolega.
„Pochopil som, aké doležité je rehabilitovať tohto skladateľa. Salieri viac ťažil z Mozartovho života, ako z jeho smrti. Žili jeden vedľa druhého, netušiac, že raz budú neoddeliteľne spojení.“ Opera Bohom milovaný mala v piatok v Košiciach svetovú premiéru.
Viacnásobný debut
Réžia oboch jednoaktoviek bola prvou skúsenosťou Michala Spišáka vo svete opery.
„Nezdá sa mi, že by práca režiséra v opere bola nejako zásadne odlišná od činohernej réžie. Stále sa nachádzame na pôde divadla, len v ňom má kľúčovú úlohu hudba.“
Postavu hudobného génia stvárnil Maksym Kutsenko, 31-ročný ukrajinský tenor, pre ktorého to bolo prvé predstavenie ako stáleho sólistu košického operného súboru. „Spievať Mozarta bolo mojím snom už od štúdií na konzervatóriu. S operou Rimského–Korsakova nemám problém, keďže je v ruštine a tá mi, pochopiteľne, ťažkosti nerobí,“ uviedol po predstavení.
„Bolo to pekné predstavenie, najmä jeho druhá časť, v ktorej sme sa dozvedeli pravú príčinu Mozartovej smrti,“ uviedla nadšená diváčka vychádzajúca z hľadiska Historickej budovy.
Predstavenia v ruskom, nemeckom a talianskom jazyku mohli diváci sledovať so slovenskými titulkami.
Súd po 200 rokoch rozhodol o nevine skladateľa
V máji 1997 sa v Miláne konal nezvyklý súdny proces. Za účasti svetových lekárskych kapacít potvrdil, že Antonio Salieri Mozarta neotrávil. Po právnej stránke súd teda po vyše dvesto rokoch zbavil talianskeho skladateľa, pedagóga a dirigenta obvinenia.
(DB)
Foto: archív ŠD
Odporúčané články
Mestská časť Košice-Staré Mesto oficiálne vyhlásila 5. ročník výtvarnej súťaže Cena Vojtecha Löfflera, ktorá sa tradične teší veľkej obľube medzi amatérskymi výtvarníkmi všetkých vekových skupín.
Ministerstvo kultúry pod vedením Martiny Šimkovičovej predstavilo projekt novej hudobnej úpravy slovenskej štátnej hymny, ktorá vznikla pod taktovkou známeho skladateľa, dirigenta a basgitaristu Oskara Rózsu. Hoci sa podstata hymny nemenila, upravený aranžmán a nová nahrávka budú stáť celkovo 46 500 eur.