Boeing krúžil nad Košicami
V piatok podvečer na leteckej linke z Antalye do Košíc spoločnosti Smartwings došlo k vyhláseniu miestnej pohotovosti. Lietadlo Boeing 737-81Q pred pristátím niekoľkokrát krúžilo nad Košicami. Na letiskovej ploche boli pripravení hasiči.
Dôvodom bola v pilotnej kabíne indikovaná asymetria klapiek, ktoré zohrávajú mimoriadne dôležitú úlohu najmä pri pristávacom manévri. Nejde o každodennú udalosť, napriek tomu sú posádky lietadiel i na takéto situácie pravidelne cvičené. „Piloti sa v krízovej situácii riadia núdzovým postupom. Lietadlo môže pristáť aj bez vysunutých klapiek, ale v tom prípade sa musí vyčerpať viac paliva kvôli zníženiu hmotnosti stroja. Pilot potom môže aj pri nižšej rýchlosti bezpečne pristáť,“ povedal bývalý pilot Československých aerolínií František Dinič.
[ad][/ad]Problém s klapkami nezažil
Dĺžka pristávacej dráhy v Košiciach je 3 100 metrov, a tak samotné pristátie piatkovej linky QS1691 z Antalye bolo hladké a bez problémov. Po kontrole lietadla technik určil, že išlo o chybnú indikáciu na zariadení v pilotnej kabíne. „Aby lietadlo pristávalo bez vysunutých klapiek, som ja osobne nezažil. Tých prípadov, ku ktorým na svete došlo, je minimálny počet,“ povedal Dinič
V Budapešti hrozila katastrofa
František Dinič lietal dvadsať rokov ako dopravný pilot, situáciu, v ktorej musel preukázať všetky svoje odborné znalosti, zažil pred niekoľkými rokmi na linke z Prahy do Budapešti. „Pri pristávaní v Maďarsku bol problém s podvozkom, ten sa síce vysunul, ale kolesá boli zabrzdené. Pristáli sme normálne, akurát pneumatiky boli úplne zničené. Hrozilo i poškodenie motorov, ktoré sa pri type TU-134 nachádzali vzadu a roztrhnutá guma z kolies mohla vletieť priamo do nich.“
[ad2][/ad2]Svoju leteckú kariéru skončil František Dinič na strojoch IL-62, ktoré boli pravidelné nasadzované na zaoceánske lety. Navštívil Kambodžu, Vietnam, severnú Afriku, ale i Spojené štáty americké. S úsmevom spomína na trasu z Prahy do Havany v 80. rokoch minulého storočia s technickým medzipristátím v kanadskom Montreale. ,,Tam neplánovane vystúpilo vždy niekoľko cestujúcich, ktorí s nami už ďalej na socialistickú Kubu neleteli. Aj takto sme každým letom prispeli k emigrácii našich občanov na Západ.“
Odporúčané články

Košice sú mestom s bohatou históriou hazardu. Aj keď bol hazard v minulosti výsadou elity, dnes cieli často na tú najzraniteľnejšiu skupinu ľudí. Košice stále nemajú vlastnú reguláciu herní a kasín. Napriek opakovaným pokusom o obmedzenie v rokoch 2020, 2021 a naposledy v júni 2025 zostáva metropola východu otvorená pre nových hráčov na poli hazardu. Hlavným cieľom posledného pokusu o ustanovenie VZN bolo obmedziť prevádzkovanie herní a kasín iba na určité typy budov a tiež zabezpečiť, aby bola medzi nimi istá vzdialenosť.

Tím vedcov z Katedry fyziky kondenzovaných látok Univerzity Pavla Jozefa Šafárika (UPJŠ) v Košiciach pod vedením doc. Adriany Zeleňákovej, DrSc., už vyše 20 rokov skúma nanočastice – častice mnohonásobne menšie ako ľudské bunky, ktoré fungujú ako drobné magnety. Aktuálne zaznamenali úspech v podobe publikovaného článku vo vedeckom časopise o viazaní RNA vírusov na magnetické nanočastice.

Ako píše DenníkN, VVS si uvedenými zdrojmi posilnila svoju finančnú stabilitu a zabezpečila zdroje pre rozvoj vodárenských aj non-core aktivít. Predmetné financovanie poskytne VVS najväčšia slovenská banka, Slovenská sporiteľňa, a.s. Tá sa tak stala hlavnou financujúcou bankou východoslovenských vodárov.