Boeing krúžil nad Košicami
V piatok podvečer na leteckej linke z Antalye do Košíc spoločnosti Smartwings došlo k vyhláseniu miestnej pohotovosti. Lietadlo Boeing 737-81Q pred pristátím niekoľkokrát krúžilo nad Košicami. Na letiskovej ploche boli pripravení hasiči.
Dôvodom bola v pilotnej kabíne indikovaná asymetria klapiek, ktoré zohrávajú mimoriadne dôležitú úlohu najmä pri pristávacom manévri. Nejde o každodennú udalosť, napriek tomu sú posádky lietadiel i na takéto situácie pravidelne cvičené. „Piloti sa v krízovej situácii riadia núdzovým postupom. Lietadlo môže pristáť aj bez vysunutých klapiek, ale v tom prípade sa musí vyčerpať viac paliva kvôli zníženiu hmotnosti stroja. Pilot potom môže aj pri nižšej rýchlosti bezpečne pristáť,“ povedal bývalý pilot Československých aerolínií František Dinič.
[ad][/ad]Problém s klapkami nezažil
Dĺžka pristávacej dráhy v Košiciach je 3 100 metrov, a tak samotné pristátie piatkovej linky QS1691 z Antalye bolo hladké a bez problémov. Po kontrole lietadla technik určil, že išlo o chybnú indikáciu na zariadení v pilotnej kabíne. „Aby lietadlo pristávalo bez vysunutých klapiek, som ja osobne nezažil. Tých prípadov, ku ktorým na svete došlo, je minimálny počet,“ povedal Dinič
V Budapešti hrozila katastrofa
František Dinič lietal dvadsať rokov ako dopravný pilot, situáciu, v ktorej musel preukázať všetky svoje odborné znalosti, zažil pred niekoľkými rokmi na linke z Prahy do Budapešti. „Pri pristávaní v Maďarsku bol problém s podvozkom, ten sa síce vysunul, ale kolesá boli zabrzdené. Pristáli sme normálne, akurát pneumatiky boli úplne zničené. Hrozilo i poškodenie motorov, ktoré sa pri type TU-134 nachádzali vzadu a roztrhnutá guma z kolies mohla vletieť priamo do nich.“
[ad2][/ad2]Svoju leteckú kariéru skončil František Dinič na strojoch IL-62, ktoré boli pravidelné nasadzované na zaoceánske lety. Navštívil Kambodžu, Vietnam, severnú Afriku, ale i Spojené štáty americké. S úsmevom spomína na trasu z Prahy do Havany v 80. rokoch minulého storočia s technickým medzipristátím v kanadskom Montreale. ,,Tam neplánovane vystúpilo vždy niekoľko cestujúcich, ktorí s nami už ďalej na socialistickú Kubu neleteli. Aj takto sme každým letom prispeli k emigrácii našich občanov na Západ.“
Odporúčané články
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) obnoví povrch vozovky na úseku rýchlostnej ceste R4 pri Košiciach, v blízkosti štátnej hranice s Maďarskom. Veľkoplošné opravy uskutoční v oboch jazdných pásoch. Ako diaľničiari informovali, s prácami začínajú od 15. apríla a v prípade vhodných poveternostných podmienok majú byť ukončené do jedného mesiaca od ich začiatku. Investícia do úplne nového asfaltového koberca predstavuje sumu približne 739-tisíc eur.
Slovenský hydrometeorologický ústav (SHMÚ) konštatoval, že tohtoročný mesiac marec skončil na Slovensku po teplotnej stránke ako mimoriadne teplý a na niektorých miestach až extrémne teplý. Ústav tiež doplnil, že v Hurbanove to bol najteplejší marec od roku 1872.
Úsek diaľnice D1 Prešov – Poprad v smere na Prešov, ktorý vo štvrtok (11. 4.) krátko popoludní poškodil a dopravu z neho vylúčil masívny požiar dvoch kamiónov, je už plne spojazdnený. Pracovníci Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) od včerajšieho dňa vrátane noci, nepretržite pracujú aj na sprejazdnení diaľnice v opačnom smere. Informovala o tom NDS.