Boeing krúžil nad Košicami
V piatok podvečer na leteckej linke z Antalye do Košíc spoločnosti Smartwings došlo k vyhláseniu miestnej pohotovosti. Lietadlo Boeing 737-81Q pred pristátím niekoľkokrát krúžilo nad Košicami. Na letiskovej ploche boli pripravení hasiči.
Dôvodom bola v pilotnej kabíne indikovaná asymetria klapiek, ktoré zohrávajú mimoriadne dôležitú úlohu najmä pri pristávacom manévri. Nejde o každodennú udalosť, napriek tomu sú posádky lietadiel i na takéto situácie pravidelne cvičené. „Piloti sa v krízovej situácii riadia núdzovým postupom. Lietadlo môže pristáť aj bez vysunutých klapiek, ale v tom prípade sa musí vyčerpať viac paliva kvôli zníženiu hmotnosti stroja. Pilot potom môže aj pri nižšej rýchlosti bezpečne pristáť,“ povedal bývalý pilot Československých aerolínií František Dinič.
[ad][/ad]Problém s klapkami nezažil
Dĺžka pristávacej dráhy v Košiciach je 3 100 metrov, a tak samotné pristátie piatkovej linky QS1691 z Antalye bolo hladké a bez problémov. Po kontrole lietadla technik určil, že išlo o chybnú indikáciu na zariadení v pilotnej kabíne. „Aby lietadlo pristávalo bez vysunutých klapiek, som ja osobne nezažil. Tých prípadov, ku ktorým na svete došlo, je minimálny počet,“ povedal Dinič
V Budapešti hrozila katastrofa
František Dinič lietal dvadsať rokov ako dopravný pilot, situáciu, v ktorej musel preukázať všetky svoje odborné znalosti, zažil pred niekoľkými rokmi na linke z Prahy do Budapešti. „Pri pristávaní v Maďarsku bol problém s podvozkom, ten sa síce vysunul, ale kolesá boli zabrzdené. Pristáli sme normálne, akurát pneumatiky boli úplne zničené. Hrozilo i poškodenie motorov, ktoré sa pri type TU-134 nachádzali vzadu a roztrhnutá guma z kolies mohla vletieť priamo do nich.“
[ad2][/ad2]Svoju leteckú kariéru skončil František Dinič na strojoch IL-62, ktoré boli pravidelné nasadzované na zaoceánske lety. Navštívil Kambodžu, Vietnam, severnú Afriku, ale i Spojené štáty americké. S úsmevom spomína na trasu z Prahy do Havany v 80. rokoch minulého storočia s technickým medzipristátím v kanadskom Montreale. ,,Tam neplánovane vystúpilo vždy niekoľko cestujúcich, ktorí s nami už ďalej na socialistickú Kubu neleteli. Aj takto sme každým letom prispeli k emigrácii našich občanov na Západ.“
Odporúčané články
Neslávne známy podjazd pri katastrálnom úrade v Barci je po 20 rokoch opravený. Podjazd bol opätovne spustený 7. novembra 2025. Roky bol bremenom MČ Barca, aj keď spadá do oblasti MČ Juh a dlho sa riešilo aj určenie jeho vlastníka. Registráciou občianskeho združenia Zachráňme podjazd sa zabezpečilo odstránenie havarijného stavu. Električková trať, ktorá na ňom prechádza, stále čaká na opravu.
Do redakcie nášho denníka prišiel postreh od čitateľa, ktorý si všimol, že na Strojárenskej ulici už nie je lavička Václava Havla. Pamätná tabuľa ostala, no stoličky so stolíkom sú preč. Takúto lavičku majú aj vo Washingtone, Dubline, Barcelone, Benátkach, Tel Avive aj Prahe, len z Košíc musela odísť na reparáciu do Čiech. Dôvodom bol vandalizmus.
Vo Washingtone sa údajne objavuje myšlienka založenia novej skupiny „Core 5“, ktorá by zahŕňala USA, Čínu, Rusko, Indiu a Japonsko. Ako referuje web Politico, takýto koncept by priniesol výrazný kontrast k existujúcej skupine G7 a zároveň by zblížil tradičných rivalov.