Chorvátsko a Bulharsko sú v čakárni na prijatie eura
Chorvátsko a Bulharsko by mohli tento rok vstúpiť do mechanizmu výmenných kurzov (ERM-2), tzv. čakárne na prijatie eura. Uviedol to člen predstavenstva Európskej centrálnej banky (ECB) Fabio Panetta pre francúzske noviny Le Monde.
Ocenil zároveň snahu oboch krajín o zavedenie spoločnej meny. Jeho slová naznačujú, že proces rozširovania eurozóny naďalej pokračuje, napriek ekonomickej dani, ktorú si vyberá ochorenie COVID-19. Chorvátsko a Bulharsko sa pritom vo veľkej miere spoliehajú na cestovný ruch.
„Chorvátsko a Bulharsko podnikli odvážne kroky smerom ku konvergencii,“ povedal Panetta, ktorý v ECB zodpovedá za medzinárodné a európske vzťahy.
Vstup do konca roka?
„Ak bude proces úspešne dokončený, mohli by vstúpiť do ERM-2 do konca roka,“ dodal. Čakatelia na euro zvyčajne zostávajú v tomto systéme najmenej dva roky, aby dokázali, že ich meny sú stabilné. Takže najbližší možný termín pre vstup Chorvátska a Bulharska do eurozóny je rok 2023, ak budú všetky predbežné hodnotenia ich pripravenosti úspešné, vyhlásil Panetta.
Bulharsko a Chorvátsko sa ako jediné štáty v Európskej únii aktívne snažia o zavedenie eura. Chorvátsko tento mesiac odstránilo jednu z prekážok na ceste k členstvu po tom, ako ECB uviedla, že päť jeho najväčších bánk nemá problémy s nedostatkom kapitálu. ECB vo svojej polročnej správe o pokroku štátov, ktoré nie sú členmi eurozóny, minulý týždeň uviedla, že kríza spôsobená koronavírusom vyvoláva otázky týkajúce sa inflácie a zdravia verejných financií u oboch kandidátov na zavedenie eura.
Chorvátsky premiér Andrej Plenkovič minulý mesiac odhadol, že jeho krajina strávi v čakárni na euro približne 2,5 roka. Bulharsko dúfa, že bude môcť do ERM-2 vstúpiť spolu s Chorvátskom.
(TASR)
[ad][/ad]Odporúčané články
V nadchádzajúcom týždni budú v Košickom kraji prebiehať plánované odstávky elektriny v zmenšenom rozsahu. Upozorňujeme obyvateľov dotknutých lokalít, aby svoje aktivity prispôsobili dočasnému prerušeniu dodávky.
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.
Verejné korčuľovanie v Košiciach začína svoju zimnú sezónu a na výber je v meste hneď niekoľko možností. Prinášame prehľad, kde si môžete obuť korčule – či už hľadáte romantické klzisko pod holým nebom (Alejová, Mestský park), alebo preferujete krytú arénu. V článku prinášame rozpis platný na túto zimnú sezónu.