Košický dopravca vysvetľuje, prečo sa mu nepodarilo nakúpiť trolejbusy tak ako v iných slovenských mestách
Dopravný podnik mesta Košice stále deklaruje, že má záujem o trolejbusovú dopravu. Po neúspešných verejných súťažiach však zmenil prioritu. Z ekologických dopravných prostriedkov dostávajú prednosť električky.
DPMK pri neúspešných pokusoch nakúpiť trolejbusy argumentoval tým, že do súťaží sa nehlásia výrobcovia. Lenže médiá uvádzali príklady z iných slovenských miest (Prešov, B. Bystrica, Bratislava), kde s tým nemajú problém. Takisto išlo o zdroje z eurofondov, a keď bolo treba, korigovali pôvodné podmienky súťaže. DPMK na tieto výhrady konečne odpovedal.
Neúspešné súťaže
“Podnik reagoval na každú zverejnenú výzvu vyhlásenú ministerstvom životného prostredia žiadosťou o schválenie finančných prostriedkov na nákup ekologických trolejbusov. V roku 2014 sme podali tri žiadosti,” tvrdí hovorkyňa dopravcov Michaela Karaffová.
Prvá žiadosť bola zamietnutá pre pochybenie zo strany DPMK. Podľa slov hovorkyne bola dôvodom skutočnosť, že v deň podania žiadosti ešte nebola vyhlásená verejná súťaž. Prihlásili sa traja záujemcovia – česká firma Škoda Electric, litovská UAB Viľnus a zvolenská spoločnosť A-Z Lokomat. Pri druhej súťaži sa prihlásila iba česká firma, pri tretej už nikto.
“V zmysle odporúčania riadiaceho orgánu (ministerstva) boli preto súťaže zrušené a žiadosti neboli úspešné,” zhrnula Karaffová.
Rozdielny meter?
Jediným dodávateľom trolejbusov do slovenských miest je česká Škoda Electric. Menším výrobcom sa vraj oplatí prejsť náročným homologizačným procesom len pri zákazkach na vyšší počet vozidiel.
“Pri súťažiach financovaných z prostriedkov Európskej únie sa požadujú minimálne dve ponuky. Akceptovanie jednej ponuky býva výnimočné,“ tvrdí Karaffová.
V prípade banskobystrických dopravcov zvolil riadiaci orgán iný postup – zmenu technických podmienok tak, aby sa mohli zúčastniť viacerí záujemcovia.
Podľa Karaffovej v podobnej situácii ministerstvo odporučilo DPMK súťaž zrušiť. Na otázku, prečo v porovnateľných prípadoch postupoval rezort životného prostredia rozdielne, sme do uzávierky odpoveď z ministerstva nedostali.
Špecifické podmienky
Na Slovensku síce trolejbusy premávajú vo viacerých mestách, s Košicami je však podľa DPMK možné porovnávať len Bratislavu. Iba tam totiž okrem autobusov a trolejbusov jazdia aj ekologické električky.
“Kým v Bratislave tvorí podiel trolejbusov vyše 12 percent výkonov, v Košiciach je to len šesť percent. Napríklad v Banskej Bystrici takmer 100 percent,” porovnáva hovorkyňa košických dopravcov.
DPMK sa preto rozhodol preferovať iný ekologický spôsob MHD – električky. Tie tvorili v posledných rokoch vyše 28 percent výkonov. Zrekonštruované trate a 33 nových električiek hovoria za všetko.
Ilustračné foto: TASR
Odporúčané články
Podľa Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP) rastie počet neodborne vyučovaných hodín fyziky a informatiky, pričom v rámci Slovenska sú problémy aj s technickou, etickou výchovou a občianskou náukou. IVP uvádza, že pri každom z týchto predmetov viac ako 30 percent hodín odučí nekvalifikovaný učiteľ. Zaujímalo nás, ako sú na tom s počtom kvalifikovaných učiteľov základné a stredné školy v Košiciach. Otázky sme adresovali učiteľom ZŠ a SŠ, Magistrátu mesta Košice aj Košickému samosprávnemu kraju.
Prevzatím staveniska a úvodnými prípravnými prácami sa v pondelok na Pasteurovom námestí pri OC Astória v mestskej časti Juh začalo s revitalizáciou vnútrobloku. Ten je ohraničený ulicami Rastislavova, Milosrdenstva, Šoltésovej a Bytovým domom Pasteurova 1-9 na pozemkoch vo vlastníctve mesta.
Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) upozorňuje na výluku električiek na rýchlodráhe. Potrvá od soboty 22. novembra do nedele 30. novembra 2025. Dôvodom výluky električkovej dopravy na rýchlodráhe je servisná údržba.


