Žiaci a študenti prázdniny nemajú. Učia sa „na diaľku“
Koronavírus zatvoril na Slovensku všetky školy. Od základných až po vysoké. Doma tak zostalo približne 450-tisíc detí zo základných škôl, 200-tisíc zo stredných a niečo pod 100-tisíc študentov z univerzít.
Vyučovací proces však neskončil na žiadnej z nich.
Úloha pípne v mobile
Väčšina základných škôl počas karantény komunikuje so žiakmi cez školskú aplikáciu EduPage. Učitelia cez ňu zadávajú úlohy, prezentácie, pracovné listy, cvičenia z učebníc alebo pracovného zošita. Učiteľka Dana Onderová zo ZŠ Mateja Lechkého posiela úlohy pre žiakov rodičom. „Učím na prvom stupni a ak majú rodičia nejaké nejasnosti, komunikujeme cez aplikáciu. Moje dcéry sú na druhom stupni, im pípne v mobile upozornenie, že dostali správu od učiteľa.“
[ad][/ad]Zapájajú rodičov
Podobne postupujú aj učitelia na ZŠ Požiarnická. Riaditeľka Antónia Mündelová hovorí, že okrem aplikácie učitelia využívajú aj mailovú, telefonickú a sms komunikáciu so žiakmi aj rodičmi. „Pedagógovia zadávajú úlohy minimálne deň vopred. Čas na vypracovanie závisí od povahy predmetu a ročníka, ktorý žiak navštevuje,“ konštatuje riaditeľka, ktorú teší výborná spätná väzba: „Rodičia aj žiaci pristupujú k úlohám zodpovedne, nejasnosti a potrebné informácie konzultujú s vyučujúcim daného predmetu, respektíve triednym učiteľom.“
Úlohy každý deň
V súkromnej základnej škole v Kechneci využívajú on-line učenie cez internet. „Využívame rôzne stránky, portály či aplikácie, ktoré sú teraz väčšinou vo free verzii. Každý deň podľa vyučovania žiakom zadávame nejaké domáce úlohy zo všetkých predmetov zamerané hlavne na precvičovanie,“ hovorí zástupkyňa riaditeľky Lucia Kysilková, ktorá organizuje aj on-line porady s pedagógmi. Hoci zo začiatku mali problémy so žiakmi na druhom stupni, teraz už pochopili, že takéto vyučovanie je potrebné.
Elektronické pracovné zošity
„Po zverejnení informácie o zatvorení všetkých škôl a školských zariadení sme sa na pracovnej porade dohodli na spoločnom postupe,“ hovorí riaditeľa ZŠ Staničná Eva Pillárová. Žiaci pracujú v štandardných aplikáciách a majú prístup k elektronickým pracovným zošitom, v ktorých môžu precvičovať zadané učivo. V škole využívajú okrem EduPage aj portál Zborovňa, ale učitelia hľadajú aj ďalšie výučbové softvéry vhodné na učenie z domu. „Väčšina učiteľov stanovuje žiakom čas na vypracovanie zadania, aby mohli plynulo napredovať s učivom,“ dodáva E. Pillárová.
Učia sa individuálne
Napriek karanténe sa učitelia aj na ZŠ L. Novomeského snažia motivovať žiakov do vzdelávania v domácom prostredí. „Časovo sa snažíme manažovať našu prácu tak, aby zachovávala bežné návyky na učenie pre žiakov, a teda do 10. hodiny majú všetci učivo v triednej knihe aplikácie EduPage. Týmto spôsobom je pracovný návyk žiakov aj učiteľov časovo blízky bežnému fungovaniu,“ konštatuje učiteľka tretiakov, podľa ktorej je veľmi dôležité ostať v spojení aj s rodičmi a to najmä pri mladších žiakoch. „Keďže v týchto dňoch nemáme priamy kontakt s dieťaťom, tak len rodič nám vie poskytnúť spätnú väzbu, ktorú by sme za iných okolností získali od dieťaťa v triede.“
Učitelia na messengeri
Je len samozrejmé, že sa učitelia počas prezenčného vyučovania snažia svojich žiakov naučiť čo najviac. Preto aj oni spolu komunikujú. Väčšinou si učiteľky jednotlivých ročníkov vytvoria skupinku na messengeri, kde si vzájomne vymieňajú skúsenosti, spolupracujú, vyhľadávajú pracovné listy na rôznych stránkach. Žiakom vymýšľajú rôzne portfóliá, ktoré si majú založiť a zakladať do nich všetky materiály z obdobia karanténnych prázdnin.
Stredoškolákom a vysokoškolákom stačí samoštúdium
Košičanka Petra Štefanová učí slovenský jazyk a literatúra na Evanjelickom lýceu v Bratislave. Do Košíc sa vrátila pár dní po skončení jarných prázdnin v Bratislave, kedy zatvorili tamojšie stredné školy. „Priznávam, dúfali sme v to, pretože moji študenti boli počas jarných prázdnin v severnom Taliansku a začali sme mať obavy.“
Učiteľka hovorí, že na začiatku mala trochu obavy a nevedela si predstaviť učiť na diaľku. „Študentom posielam pracovné listy, materiály na samoštúdium a zadám im termíny, dokedy mi musia poslať zadané úlohy,“ uvádza Košičanka, ktorá v prípade potreby vysvetlí učivo aj prostredníctvom Skype. „Študenti vedia, že ich nemôžeme za to známkovať, pretože všetci by mali čisté jednotky, preto sa tým niektorí ani neunúvajú zaťažovať. Našťastie je takých málo a ja mám šťastie na študentov, ktorí to berú zodpovedne a spolupracujú so mnou.“
Kladná odozva
Ľubomír Kepič je vedúcim odboru Grafik digitálnych médií na Súkromnej strednej odbornej škole na Postupimskej ulici. „Každý učiteľ je k dispozícii študentom v čase medzi 8. až 13. hodinou. Každá trieda má svoj oficiálny e-mail, na ktorý jednotliví učitelia posielajú zadania. Stanovujú sa aj krátkodobé termíny, dokedy by mali študenti úlohy dokončiť,“ hovorí učiteľ s konštatovaním, že študenti na ich škole práve kvôli ich zameraniu nemajú s počítačmi problém. „Bol som prekvapený, ako sa naši študenti do vyučovania zapojili. Aj keď ich známkujeme, teraz sme možno trochu veľkorysejší.“
Priebežné zadávanie úloh
Patrícia Gajdošová vyučuje angličtinu a slovenčinu na Technickej univerzite v Košiciach a tiež komunikuje so študentmi cez e-mail. „Centrálne to u nás na univerzite funguje tak, že im priebežne zadávame úlohy, pričom postupujeme podľa časovo-tematického plánu. Ak niečo študenti pri mojom zadaní nevedia alebo nepochopia, napíšu mi späť, ale to je zriedkavé. Okrem emailu na univerzite zadávame úlohy aj prostredníctvom vzdelávacej platformy Moodle. Výučba cez tento systém prebieha v kurzoch, ktoré ako učitelia vytvárame. Prístup doň majú aj študenti, ktorí vidia úlohy a vedia si ich stiahnuť.“
Psychologička Angelika Prevozňáková z Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie na Medickej ulici hovorí, že on-line vzdelávanie má mnoho výhod. „Škola vstúpila do domova žiakov, stala sa súčasťou ich rodín, ponúkla im bezpečný kontakt so spolužiakmi a pedagógmi, ktorý teraz nadobudol úplne inú hodnotu. Dostali novú, zaujímavú možnosť sa navzájom vzdelávať, zdieľať svoje pocity, strach a obavy, ukázať sa aj v inom obraze, ‚dostať sa‘ do izby spolužiaka, ba aj pedagóga. To všetko prináša benefit vo forme skvalitnenia sociálnych vzťahov, dôvery, akceptácie, uvedomenie si hodnôt a v neposlednom rade akceleráciu rozvoja emocionálnej inteligencie. Táto forma vzdelávania vedie tiež k posilňovaniu sebadisciplíny a autoregulácie, tak veľmi potrebnej pre ďalší život mladého človeka.“
Filmári vytvorili netradičnú rodinu
V súkromnej filmovej škole na Petzvalovej 2 sa normálne učí. Žiaci síce majú upravený rozvrh, takže štúdiu sa venujú päť až šesť hodín denne, samozrejme, s 10-minútovými prestávkami. Jediné, čo sa zmenilo, je, že všetci sú doma a sú v spojení formou videokonferencie.
„V škole máme štyri triedy a každá funguje v samostatnej videokonferencii, v ktorej je prihlásená celá trieda. Hodinu vedie vyučujúci, žiaci môžu odpovedať a priamo aj medzi sebou komunikovať,“ približuje formu vyučovania na „diaľku“ riaditeľka školy Jarmila Uhríková. Celý systém pre školu urobila firma Auvid production, ktorej majiteľom je ich bývalý žiak Viktor Herrgott. „Všetci pedagógovia boli cez víkend preškolení na prácu s touto aplikáciou. Firma nám poskytuje aj technickú podporu,“ hovorí riaditeľka.
Každé ráno dostanú študenti nové heslá, prihlásia sa a podľa stanoveného rozvrhu sa učia. Riaditeľka v projekte vidí veľkú pridanú hodnotu. „Spája nás to, že niekde patríme, máme pocit istoty a nie sme sami. Vytvorili sme filmovú rodinu. Niekedy je až dojemné, ako sa radi vidíme.“
Študenti si podľa riaditeľky takéto štúdium pochvaľujú. Dokonca požiadali, aby mali jednotlivé platformy otvorené aj mimo vyučovania.“Vyhoveli sme im a každý deň do 19. hodiny majú triedy otvorené. Môžu sa navzájom doučovať, alebo sa len tak rozprávať,“ neskrýva radosť Jarmila Uhríková a dodáva, že v systéme majú vytvorenú aj zborovňu, kde mávajú učitelia pedagogické porady. „Vyhodnocujeme priebeh vyučovania a radíme sa, ako ho vylepšiť, prípadne čo zmeniť alebo doplniť.“
[ad2][/ad2]Odporúčané články
Grilovaný baklažán v kombinácii so sviežou paradajkovou omáčkou a lahodným halloumi je ideálnym receptom na ľahké a výživné jedlo. Tento jednoduchý pokrm je vhodný ako hlavné jedlo alebo ako príloha na letné grilovanie.
Tento tradičný recept na pečeného králika s cesnakovou omáčkou, špenátom a pečenými zemiakmi kombinuje jemné, šťavnaté mäso so sviežimi prílohami a výraznou cesnakovou chuťou. Ide o klasické slovenské jedlo, ktoré je skvelou voľbou na slávnostný obed alebo rodinné stretnutie.
Bryndza, slovenský národný poklad, sa stáva čoraz obľúbenejšou súčasťou modernej kuchyne. Recept na plnené šampiňóny s bryndzovým krémom a pažítkou predstavuje chutné spojenie tradičných chutí a jednoduchého, no elegantného občerstvenia, ktoré sa hodí na každú príležitosť.