Polícia zaznamenala vlani najmenej dopravných nehôd za posledné desaťročie
Polícia zaznamenala v roku 2020 najmenej dopravných nehôd za posledných desať rokov. Bolo ich 11 856, o 1 881 menej ako rok predtým. Na cestách zahynulo 224 osôb, čo je o 21 menej obetí ako v roku 2019 a zároveň druhý najnižší počet od vzniku SR. Ťažko zranených bolo 892 ľudí, s ľahkými zraneniami skončilo 4 468 osôb.
Dočasný prezident Policajného zboru (PZ) Peter Kovařík, viceprezident PZ Róbert Bozalka a riaditeľ odboru dopravnej polície Prezídia PZ Ľuboš Rumanovský o tom informovali na stredajšej tlačovej konferencii.
S následkom na živote alebo zdraví sa skončilo 4 292 nehôd a usmrtením 209. Polícia zaznamenala tiež 1 541 nehôd zavinených pod vplyvom alkoholu. Hoci ide o 36 menej ako rok predtým, polícia považuje alkohol za volantom naďalej za vážny problém.

Najviac usmrtených osôb v Žilinskom kraji
Ako priblížil Bozalka, 59 percent obetí bolo usmrtených v motorových vozidlách. Druhý najvyšší podiel, 19 percent, tvorili chodci, avšak v roku 2020 ich na cestách zomrelo najmenej od vzniku SR. Ako však pripomenul Bozalka, chodci sú naďalej najzraniteľnejšou skupinou cestnej premávky. Vyzval ich preto na dodržiavanie pravidiel a používanie reflexných prvkov. Motocyklisti predstavovali 13 percent obetí a cyklisti deväť percent.
Najviac usmrtených osôb bolo v Žilinskom kraji (45), najmenej v Prešovskom kraji (17). V porovnaní so susednými štátmi v počte usmrtených osôb na milión obyvateľov je SR so 41 obeťami na druhom mieste po Rakúsku s 37 usmrtenými osobami a pred Českou republikou so 43 usmrtenými. Najviac osôb zomrelo na cestách prvej triedy, najmenej na diaľniciach.
Až 46 percent dopravných nehôd zapríčinilo porušenie povinností vodiča. Ide napríklad o telefonovanie, nedanie prednosti chodcovi alebo nevenovanie sa riadeniu vozidla. Tento dôvod dominuje aj príčinám smrteľných dopravných nehôd, ďalšia v poradí je prekročená rýchlosť jazdy.
Najviac nehôd bolo v auguste
Najnehodovejším dňom bol piatok, najmä popoludní, najviac osôb však zahynulo pri nehodách v stredu doobeda. Najviac nehôd polícia zaznamenala v auguste, 26, najmenej v decembri, sedem.
Polícia avizuje v súvislosti s častými príčinami dopravných nehôd zmenu legislatívy. Telefonovanie a prekročenie rýchlosti navrhli podľa Rumanovského zaradiť medzi závažné porušenia pravidiel cestnej premávky, čo by policajtom umožnilo pri opakovaných porušeniach napríklad uložiť vodičom zákaz činnosti. Ako dodal, návrh už prešiel vnútrorezortným pripomienkovým konaním.
Prostredníctvom Fondu obnovy by chcela polícia dofinancovať dobudovanie systému objektívnej zodpovednosti. Pri statickej doprave plánuje presunúť kompetencie obecným a mestským políciám.
Návrh zapadá aj do riešenia miestnych parkovacích politík. Rumanovský zároveň potvrdil rokovania s Národnou diaľničnou spoločnosťou. Najbližšie roky vodičov podľa neho čakajú najväčšie dopravné obmedzenia v súvislosti s výstavbou D1 a D4.
(TASR)
[ad2][/ad2]Odporúčané články
Deň boja za slobodu a demokraciu ako štátny sviatok si 17. novembra pripomíname od roku 2001. Parlament 25. októbra 2001 schválil poslanecký návrh novely zákona o štátnych sviatkoch, pod ktorý sa podpísali poslanci SMK, KDH, DS a LDU. Dovtedy bol 17. november na Slovensku na rozdiel od Českej republiky len pamätným dňom.
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.
Fluktuácia zamestnancov na Slovensku dosahuje v súčasnosti rekordné hodnoty, pričom priemerná ročná miera odchodov sa pohybuje medzi 14 až 16 %, zatiaľ čo za zdravú sa považuje 5 až 7 %. Podľa Asociácie personálnych agentúr Slovenska (APAS) za týmto trendom stojí kombinácia rýchlejšieho životného tempa, vyšších očakávaní od práce a lepšej dostupnosti pracovných príležitostí.